Inlägg från: Kitango |Visa alla inlägg
  • Kitango

Hjälp mig med min katt!

Har ni mat och vattenskålen i närheten av kattlådan? Katter vill inte ha varken mat eller vatten i närheten av lådan, då kissar de på andra ställen.

Ha en kattlåda med tak, katten vill vara ifred på lådan och ha den någonstans där den inte blir störd av andra djur eller människor som går förbi, helst i ett hörn i ett rum där ni inte är så ofta. I badrummet tex brukar folk ha kattlåda och då störs katten av ev. Tvättmaskin och att andra kanske stör när den är på toa.

Sen ha luktfri klumpbildande sand och mycket sand, har ni för lite protesterar katten. Rengör varje dag genom att kasta bort klumparna, rengör man för sällan kan den protestera pga det.

Har katten ett ställe den kan gå undan på ifall den vill vara ifred, typ en klätterställning? Den kan kissa pga stress att den inte har någonstans att gömma sig eller brist på klättermöjligheter. Brist på aktivering (lek) kan göra katten aggressiv och uträtta behov på fel ställen.

Det kan vara inre fel också så veterinärbesök är ett bra tips.

Viktigt att ni tar bort lukten ordentligt när den gör sina behov på fel ställen för den kan fortsätta pga lukten.

Samt att okastrerade katter markerar revir så oavsett om det är hane eller hona så kastrera den.

Så åtgärda orsakerna ovan så kan jag nästan garantera att den slutar.

• Kitango

Kan vara att kattlådan är för liten och saknar tak. Var har ni kattlådan stående? Vi har två katter och två lådor - båda använder den ena lådan som kiss låda och den andra som bajslåda.

Vi har flyttat på lådorna ibland och då har det protesterats lite

• Kitango

En anledning till kan vara att katten inte trivs hemma hos er, om så är fallet och inget hjälper så avliva inte, ge honom till något katthem så han får ett bättre liv nån annanstans än att ta död på honom. Det kanske är något "fel" katten fått för sig som ni inte kan ändra på hemma hos er och samma fel kanske inte finns hos någon annan

Svar på tråden Hjälp mig med min katt!