• Alexi

Hur kan elever och föräldrar tillåtas bete sig så här?

Jag läste den här insändaren och fattar inte hur vare sig barn eller föräldrar tillåts detta? Varför händer inget? Varför kräver inte föräldrar till övriga barn en förändring?

www.helahalsingland.se/opinion/insandare/galler-inte-reglerna-i-skolan-om-man-har-adhd

INSÄNDARE Jag tänkte att lärarna var flata och fega. Men oj vad fel jag hade. Jag fick bita mig i näven för att hålla tyst och klara av att se på, skriver Mamma Lisa.
    Min dotter kommer dagligen hem och berättar att några andra elever i klassen skriker, hoppar på bänkar och bord, springer runt 95 procent av lektionerna och stör andra elever. Arbetsron är obefintlig. Ändå älskar hon skolan och hon älskar fröken. Hon berättar att de säger att de inte vill jobba och att de heller inte behöver för lärarna får inte stopp på dem.
    Jag åkte dit en dag för att se med egna ögon. Jag tänkte att lärarna var flata och fega. Men oj vad fel jag hade. Jag fick bita mig i näven för att hålla tyst och klara av att se på. Här var det inte som dottern sagt utan 7 resor värre. Som en fars som utspelade sig framför mig med ett fåtal elever som sprang in och ut ur klassrum och in i angränsande grupprum som det passade dem. De var högljudda, svarade lärarna med ett mycket grovt språk och sa bestämt ifrån att de tänkte fan inte jobba. Lärarna lirkar och ger eleven ständigt nya chansen, pratar med låg röst, bestämd röst och säger ifrån men lyckas inte få eleverna att göra det som övriga klassen gör. De sätter sig vid datorer och säger att de skiter i skolan och att de ska surfa på nätet. Leker med sina mobiltelefoner för 8000 kr. Läraren säger bestämt ifrån att reglerna som finns gäller alla. Att alla ska ge varandra arbetsro, inte skrika fula ord mm men då skriker den ena eleven rakt ut, eller vrålar är mer korrekt och gapar vilken jävla idiot läraren är. Hotar att slå läraren med en innebandyklubba.
    Jag ser att 80 procent av lärarens tid går åt till de som inte sköter sig. 20 procent till dem som sitter och väntar. På fikat i lärarrummet frågar jag lite försiktigt hur många vuxna de är i klassen och får till svar att de fått resurser så de är nöjda. Men frustrationen är att några elever anser att reglerna inte gäller dem. Det spelar ingen roll vem det är eller hur de säger till eller pratar med. De har testat allt och är trots det inte uppgivna. Vi provar nytt varje dag, kanske går det. Vad säger deras föräldrar? frågar jag.
    "De har adhd."
    Jag förstår inte svaret och frågar vad hon menar.
    "Ja, de har svårigheter och är i behov av stöd."
    Jag fattar fortfarande inte utan frågar om reglerna inte gäller om man har adhd.
    "Jodå, men det tycker inte barnen eller deras föräldrar. Vi ringer inte ens hem längre för de säger bara: 'Vad gjorde du då för att reta upp honom?' Och vad gjorde jag, tänker jag. Jo, jag bad honom slå upp sidan 35 i arbetsboken" säger läraren.
    På riktigt. Det kan ju aldrig stämma. Jag förstår mycket väl hur tufft både barn och deras föräldrar har det. Jag har själv adhd. Fick diagnos som vuxen men alltid vetat. Jag har gått i skolan på 1980-talet och klarade det tack vare allt stöd och uppmuntran jag fick både hemifrån och mina lärare. De ställde upp för mig och jag litade på dem. Det gjorde även mina föräldrar. Och jag kunde väl aldrig drömma om att jag skulle ha andra regler än andra. Jag ville ju inget hellre än att vara som alla andra.
    Det jag såg denna dag var inget annat är dålig uppfostran och elever som fick sitt beteende godkänt hemifrån. Jag såg att merparten av övriga elever led och väntade på att fröken skulle komma till dem. Och de fick tyvärr vänta, för fröken fick en bandyklubba snärtad över vaderna och sa till övriga med ett framtvingat leende. "Är ni snälla och läser tyst en stund så kommer jag snart." Hon gick in på toaletten och kom ut efter fem minuter med röda ögon och fortsatte som om inget hänt. Hon är min och dotterns hjälte, men hon är sårad i strid ? i strid med en tioåring.

• Svar på tråden Hur kan elever och föräldrar tillåtas bete sig så här?
  • Alexi

Vad är det för sorts skola vi röstat fram menar du? Och vad har skillnaden blivit sedan valet?

• Tilja

Ungefär sådär var det för ca 15 år sedan också när jag gick i mellanstadiet (och sedan högstadiet och gymnasiet också för den delen). Jag och min kompis var de enda som satt still och lyssnade på läraren medan resten av klassen härjade runt...

• StarWars
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-12 13:20:54 följande:

Så här är det väl snart i varenda skola idag. Men orsaken till det får man inte dryfta för då blir man stämplad med r-ordet. Skyll er själva som röstat fram politikerna som är orsak till den här sortens skola. Det var ju det här samhället ni ville ha.

Har jobbat ca 20 år som lärare på högstadiet. Har alltid blivit bemött med respekt av barn och ungdomar med utländsk härkomst. Några få, men svenska, ungdomar har kallat mig hora, spottat på mig, knuffat mig mm. Svenska föräldrar lägger skuld på mig, utländska föräldrar förväntar sig att deras ungar sköter sig i skolan. Så din slutsats är i mina ögon helt off target. För övrigt stämmer inte bilden av svenska skolan i TS insändare med min. De flesta skolor har en ok arbetsro med alldeles underbara ungar.
  • VictoriaJ02
    StarWars skrev 2017-01-13 23:38:35 följande:
    Har jobbat ca 20 år som lärare på högstadiet. Har alltid blivit bemött med respekt av barn och ungdomar med utländsk härkomst. Några få, men svenska, ungdomar har kallat mig hora, spottat på mig, knuffat mig mm. Svenska föräldrar lägger skuld på mig, utländska föräldrar förväntar sig att deras ungar sköter sig i skolan. Så din slutsats är i mina ögon helt off target. För övrigt stämmer inte bilden av svenska skolan i TS insändare med min. De flesta skolor har en ok arbetsro med alldeles underbara ungar.
    Det du sysslar med är politisk propaganda. Det är uppenbart.

Diskuterar inte saken mer med dig. Väljer att diskutera med dem som inte förnekar verkligheten. Tack och adjö.

• Virriga Vera
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-14 06:41:28 följande:

Diskuterar inte saken mer med dig. Väljer att diskutera med dem som inte förnekar verkligheten. Tack och adjö.
    Om det är någon som är i verkligheten så borde det väl vara en som arbetat i den i 20 år, det du sysslar med är politisk propaganda. Inte läraren som berättar om sin verklighet.
  • VictoriaJ02
    Virriga Vera skrev 2017-01-14 06:59:05 följande:
    Om det är någon som är i verkligheten så borde det väl vara en som arbetat i den i 20 år, det du sysslar med är politisk propaganda. Inte läraren som berättar om sin verklighet.
    TS talar sanning om verkligheten, du ljuger om den, det är en viss skillnad. Som lärare så är du tvungen att ställa upp på "allas vår gemensamma värdergrund" och du får således inte uttrycka dig på det minsta sätt kritiskt om vad invandringen fått för konsekvenser. Du har direktiv uppifrån. TS är inte lärare och kan därmed berätta sanningen utan att riskera något.

• MadHatter

Det blir ju fånigt om man hör en person berätta från en klass och sen diskuterar som om det vore kutym.

Om insändaren stämmer är det ju något som är väldigt fel i den klassen - några elever som uppenbarligen har stora problem som ingen av någon märklig anledning tar tag i.

Det insändaren menar är ju att barnen har föräldrar som totalt brister i sitt föräldransvar och en lärargrupp som därför har gett upp.

Intrycket i ts är ju att lärarna inte gjort särskilt mycket till att börja med heller mer än några misslyckade telefonsamtal med föräldrarna.

Om något sådant här inträffar, men föräldrar som brister i sitt föräldraansvar finns det många åtgärder att ta till.

Tex:

Orosanmälan till socialen

Göra en utredning och sätta upp en åtgärdsplan (på skolan alltså)

Att socialen sätter in nåt form av stöd/ föräldrautbildning till föräldrarna

Gå igenom åtgärdaplanen med elev, föräldrar och ev socialtjänst

Sätta in extra personalresurs till klassen/enskilda elever

Har barnen desutom en funktionsnedsättning bör ju BUP/hab kopplas in för stöd till både föräldrar, skola och elev

Osv

Det är naturligtvis inga enkla grejer men att en sån här extrem situation skulle bemötas endast med axelryckningar och allmän uppgivenhet från skolan låter som ett extremt undantagsfall.

• Virriga Vera
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-14 07:10:17 följande:
    TS talar sanning om verkligheten, du ljuger om den, det är en viss skillnad. Som lärare så är du tvungen att ställa upp på "allas vår gemensamma värdergrund" och du får således inte uttrycka dig på det minsta sätt kritiskt om vad invandringen fått för konsekvenser. Du har direktiv uppifrån. TS är inte lärare och kan därmed berätta sanningen utan att riskera något.
    Jag ljuger? Vad har jag ljugit om och jag är dessutom inte lärare.
  • VictoriaJ02
    Virriga Vera skrev 2017-01-14 07:17:25 följande:
    Jag ljuger? Vad har jag ljugit om och jag är dessutom inte lärare.
    Aj. Förväxlade dig med "Starwars". Svårt att skilja på er härinne då ni alla resonerar så lika.

• Nicco123

Jobbade på en vikariepool och fick således åka runt hela Stockholm och jobba i olika skolor under 1,5 års tid och känner verkligen igen det du skriver...

ADHD-barnen var helt fruktansvärda i klassrummet... jag förstår också att eftersom jag var vikarie så spelade barnen en del på det men oftast va den ordinarie läraren där, eller någon annan och man fick intrycket av att situationen alltid såg ut så...

• Tilja
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-14 07:24:28 följande:
    Aj. Förväxlade dig med "Starwars". Svårt att skilja på er härinne då ni alla resonerar så lika.
    Att alla resonerar lika skulle kunna vara en fingervisning om hur det faktiskt ser ut ur flera olika människors perspektiv och erfarenheter.
  • Regndamen
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-12 13:20:54 följande:

Så här är det väl snart i varenda skola idag. Men orsaken till det får man inte dryfta för då blir man stämplad med r-ordet. Skyll er själva som röstat fram politikerna som är orsak till den här sortens skola. Det var ju det här samhället ni ville ha.

Ah, det är intressant. Jag inser att du vet bäst, du är ju invandrare. Men varför håller ni på så? Hur reaonerade du när du slog och kallade läraren för hora?
  • StarWars
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-14 06:41:28 följande:

Vem har en politisk agenda? Jag berättar om min erfarenhet från verkliga livet.
  • Dumbledore

Ibland önskar jag att det var tillåtet att bara porta ungdjävlarna från klassrummet om de inte kan sköta sig, alternativt se till att de får ha en förälder med sig hela tiden.

Jag vet att det inte är genomförbart, men man får ju önska...

• VictoriaJ02
    Regndamen skrev 2017-01-14 18:38:44 följande:
    Ah, det är intressant. Jag inser att du vet bäst, du är ju invandrare. Men varför håller ni på så? Hur reaonerade du när du slog och kallade läraren för hora?
    Jag är en bra bit över 40 och därmed vuxen. Jag har invandrade föräldrar, men är född i Sverige. Jag skötte mig exemplariskt i skolan i jämförelse med många av mina klasskamrater. Lärarna har i många mångkulturella skolor idag ett helvete och jag förstår inte hur de står ut. De måste ha ett oändligt tålamod. Barn som inte klarar att sköta sig i skolan, vilken diagnos eller nationalitet de än har, är uppenbarligen inte mogna för skolan och borde därmed börja i Lekis istället, eller göra sig av med sin överenergi i olika idrotter/ sporter, samt få stöd från en kurator som förklarar för dem att man inte kan bete sig hur som helst i det här samhället, att man har skolplikt osv. Vi kanske sedan länge har frångått det faktumet. Men man går faktiskt i skolan för att lära sig/ studera. Inte för att busa runt, leka och slåss mot lärare och andra elever. Men det kanske är r******igt att säga så.

• Butterscotch
    VictoriaJ02 skrev 2017-01-14 07:10:17 följande:
    TS har väl inte skrivit någonstans att det skulle vara invandrarbarn som är de som inte sköter sig, om du inte likställer invandrarbarn med barn med ADHD?

Om jag ska generalisera baserat på hur det ser ut i min dotters klass så är det killarna som inte sköter sig och tjejerna som inte får den uppmärksamhet av lärarna som de förtjänar. Ursprung har inget med det att göra. 
Svar på tråden Hur kan elever och föräldrar tillåtas bete sig så här?