Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 09:16:48 följande:

Ultimatum lyssnar han inte på. Jag är mer inne på att han ska bli avslöjad. Utan att det får för stora konsekvenser.

Varför lyssnar han inte på ultimatum? För att han vet att du inte har för avsikt att driva igenom dem?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 09:58:40 följande:

Så är det nog till viss del. Han litar nog på att jag är tyst.
    Känns fult att skvallra på sin sambo. Känns hemskt om han får sparken. Även om jag tycker han borde få en knäpp på näsan.
    Jag vill väl inte straffa honom, utan ändra honom. Klyschigt va?

Men gör vi slut kommer jag ändå behöva ta upp sånt han gör fel mot tex föreningen, eftersom jag ju är inblandad där själv. Hans jobb kan jag ju skita i.

Han säger också att alla gör så här, att det är mig det är fel på, att jag är alldeles för ärlig.

Själv tycker jag att det känns betydligt fulare att vara tillsammans med någon vars beteende du säger dig ta moraliskt avstånd från men som du ändå inte bara låter fortgå utan faktiskt också lever och reser med.

Sådant agerande äcklar mig, jag skulle aldrig vara tillsammans med en fuskare. Obehagligt. Jag skulle känna mig besmittad och solkig av att förknippas med en person som begår brott.

Och om någon kommer på honom som du påstår att du vill, så kommer förstås även du att misstänkas i och med att ni är med i samma förening och är ihop. Burr, vilken total fasa. Hade jag inte utsatt mig för annat än under vapenhot.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 10:17:36 följande:

Jag håller med. Genom att inte göra något så stödjer jag ju detta. Det är ju så det känns.

Men skvallrar folk på sina sambos? Har aldrig hört om någon vars sambo hört av sig till chefen. Skulle de ens ta det på allvar? Känns som jag mest skulle få skit själv.

Han har nog hjärntvättat mig till att tro att jag är FÖR ärlig. För jag tycker inte det är ok, det han gör.

Ingen aning hur folk gör. Jag skulle som sagt inte vara ihop med någon som betedde sig så där, så kanske är det vanligare att människor gör slut när de ser vad som pågår. Men rena brott skulle jag definitivt anmäla till polisen. Bedrägerierna är brott och det är hotellstölderna också, i alla fall när det handlar om champagnekylare och dylikt. Toapapper går kanske under något svinnkonto eller så, jag vet inte (men helt vansinnigt konstigt att stjäla med sig - är det något utslag för kleptomani?)

Självklart är du inte för ärlig. När det gäller den här sortens saker kan man inte vara för ärlig. Att låta bli att stjäla är inte att vara för ärlig, att låta bli att bedra människor, arbetsgivare och föreningar på pengar är inte att vara för ärlig.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-13 09:01:46 följande:

Och när jag tänker efter har jag ju ingen aning om alla mina biljetter är som de ska. Det är alltid han som bokar och ordnar med sånt för han tycker det blir bäst. Jag får aldrig se bokningarna, jag får ett boardingpass på flygplatsen bara.
    Nu fick jag verkligen panik. Tänk om han gjort en massa under åren som inte jag vet om.

Ja, det verkar väl troligt att han har gjort. Inte minst när du också beskriver honom som en tvångsmässig lögnare.

Varför har du låtit honom sköta sådant när du vet att han beter sig kriminellt? Det tycker jag är väldigt motsägelsefullt i och med att du säger dig vara både ärlig och hederlig.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo