• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (Kille)

Jag hade inte orkat bo ihop med nån med så tvivelaktig moral. Värsta är väl att det inte ens är en fattig person i fråga.

Jag hade nog ställt ultimatum och sedan lämnat

• Anonym (Vad göra?)

Ultimatum lyssnar han inte på. Jag är mer inne på att han ska bli avslöjad. Utan att det får för stora konsekvenser.

• Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 09:16:48 följande:

Ultimatum lyssnar han inte på. Jag är mer inne på att han ska bli avslöjad. Utan att det får för stora konsekvenser.

Varför lyssnar han inte på ultimatum? För att han vet att du inte har för avsikt att driva igenom dem?
  • Anonym (Vad göra?)

Så är det nog till viss del. Han litar nog på att jag är tyst.
    Känns fult att skvallra på sin sambo. Känns hemskt om han får sparken. Även om jag tycker han borde få en knäpp på näsan.
    Jag vill väl inte straffa honom, utan ändra honom. Klyschigt va?

Men gör vi slut kommer jag ändå behöva ta upp sånt han gör fel mot tex föreningen, eftersom jag ju är inblandad där själv. Hans jobb kan jag ju skita i.

Han säger också att alla gör så här, att det är mig det är fel på, att jag är alldeles för ärlig.

• Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 09:58:40 följande:

Så är det nog till viss del. Han litar nog på att jag är tyst.
    Känns fult att skvallra på sin sambo. Känns hemskt om han får sparken. Även om jag tycker han borde få en knäpp på näsan.
    Jag vill väl inte straffa honom, utan ändra honom. Klyschigt va?

Men gör vi slut kommer jag ändå behöva ta upp sånt han gör fel mot tex föreningen, eftersom jag ju är inblandad där själv. Hans jobb kan jag ju skita i.

Han säger också att alla gör så här, att det är mig det är fel på, att jag är alldeles för ärlig.

Själv tycker jag att det känns betydligt fulare att vara tillsammans med någon vars beteende du säger dig ta moraliskt avstånd från men som du ändå inte bara låter fortgå utan faktiskt också lever och reser med.

Sådant agerande äcklar mig, jag skulle aldrig vara tillsammans med en fuskare. Obehagligt. Jag skulle känna mig besmittad och solkig av att förknippas med en person som begår brott.

Och om någon kommer på honom som du påstår att du vill, så kommer förstås även du att misstänkas i och med att ni är med i samma förening och är ihop. Burr, vilken total fasa. Hade jag inte utsatt mig för annat än under vapenhot.
  • Anonym (Vad göra?)

Jag håller med. Genom att inte göra något så stödjer jag ju detta. Det är ju så det känns.

Men skvallrar folk på sina sambos? Har aldrig hört om någon vars sambo hört av sig till chefen. Skulle de ens ta det på allvar? Känns som jag mest skulle få skit själv.

Han har nog hjärntvättat mig till att tro att jag är FÖR ärlig. För jag tycker inte det är ok, det han gör.

• Påven Johanna II
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 10:17:36 följande:

Jag håller med. Genom att inte göra något så stödjer jag ju detta. Det är ju så det känns.

Men skvallrar folk på sina sambos? Har aldrig hört om någon vars sambo hört av sig till chefen. Skulle de ens ta det på allvar? Känns som jag mest skulle få skit själv.

Han har nog hjärntvättat mig till att tro att jag är FÖR ärlig. För jag tycker inte det är ok, det han gör.

Ingen aning hur folk gör. Jag skulle som sagt inte vara ihop med någon som betedde sig så där, så kanske är det vanligare att människor gör slut när de ser vad som pågår. Men rena brott skulle jag definitivt anmäla till polisen. Bedrägerierna är brott och det är hotellstölderna också, i alla fall när det handlar om champagnekylare och dylikt. Toapapper går kanske under något svinnkonto eller så, jag vet inte (men helt vansinnigt konstigt att stjäla med sig - är det något utslag för kleptomani?)

Självklart är du inte för ärlig. När det gäller den här sortens saker kan man inte vara för ärlig. Att låta bli att stjäla är inte att vara för ärlig, att låta bli att bedra människor, arbetsgivare och föreningar på pengar är inte att vara för ärlig.
  • Anonym (123)

Han låter som en psykopat som försvarar sitt beteende med att "alla andra gör så här". I det här fallet räcker det inte med en knäpp på näsan, det kommer  troligen inte röra honom i ryggen. 

Hur ska han få en knäpp på näsan menar du? Någon måste skvallra på honom till föreningen eller jobbet, och vem ska det vara förutom du? Blir han dessutom avslöjad blir det inte en knäpp på näsan, snarare får han sparken och blir polisanmäld. 

Jag skulle aldrig  stå ut med att leva med en person med en värdegrund så olik min. Du har ju redan försökt ändra på honom och ta da... det har inte lyckats.

Gör dig av med honom. Du klarar dig ju utmärkt själv. I föreningen, glöm hans tidigare fuskande, det är inte ditt ansvar. Men, var vaksam på framtida agerande. Han kommer då vara medveten om att du vet och ogillar hans fuskande. Med lite tur kommer han sluta med dumheterna. Risken att bli påkommen blir ju helt plötsligt så mycket större.

• Anonym (123)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 10:17:36 följande:

Ja du låter hjärntvättad. Med insikt om det dessutom, du imponerar faktiskt TS. Du är för bra för din sambo. Skaffa själaro nu och sluta att passivt stötta en  kriminiell.
  • Skogshuggaren

Kan du inte tipsa någon anonymt? Skriv ett anonymt brev till någon revisor eller chef som kan utreda hans fusk.

Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo