Oärlig och fuskande sambo
Hej!
Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.
Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.
Vad ska man göra?