• Ess

Bonusbarn som inte sover själv

ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:01 följande:
    Varför ska det inte styras upp om någon part vill det?
    Jag håller med. Men eftersom det är ett litet barn så får pappan självklart gå och lägga sig i barnets säng.

Men det är konstigt att problemet inte kommit upp innan de flyttade ihop. De måste ju sovit ihop redan tidigare?
    Annars kanske pappan sagt att han självklart ska gå över till barnets säng, men nu när de väl bor ihop så pallar han inte.......
  • Ess

Blir din sömn störd av att hon ligger där, så tycker jag att det är ett helt rimligt krav att han går tillbaks med henne och lägger sig där. Orkar han inte det så borde han lägga sig där redan från början.

• Ess
    Anonym (P) skrev 2017-01-15 11:56:36 följande:

När barnet är hos er kanske pappan kan sova i hennes rum från början istället så slipper alla flytta runt under natten.

När mina föräldrar hade skilts så tyckte jag det var mysigt att min pappa ställde upp en extrasäng i öppningen mittemellan mitt och min brors rum som han sov på när vi var hos honom, och då var jag ändå åtta år. Och de få nätter som min styvpappa var ivägrest i jobbet så passade jag gärna på att sova hos min mamma i hennes säng också. =)

Allt går att lösa så att alla blir nöjda.
  • Ess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 17:10:41 följande:
    Han anpassar sig till barnet när han låter barnet sova hos honom.
    Eftersom han även valt att bli sambo, så får han anpassa sig genom att gå över till barnets säng och lägga sig där.
  • Ess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 19:20:17 följande:
    Du anser det har jag förstått.
    Ja, och varför anser du att det absolut inte går att göra så?
  • Ess
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:
    Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?
    Det står honom helt fritt att skaffa en bredare säng, tex en 120 cm bred till dotterns rum.
    Eftersom det är han som är föräldern så är det rimligt att han får vakna till och flytta på sig.
  • Ess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 14:43:48 följande:
    Hahaha nej. Om du läser vad jag skrev (tyckte att jag var tydlig) så sover gästerna i barnens sängar :)Står tydligt i inlägg #122
    Gäst eller ej, så har ju faktiskt ts en egen säng som hon ska sova i.
  • Ess

Ni kan även dra isär era sängar när dottern är där, så får pappan henne i sin säng och du slipper. Det är en enkel lösning om han inte orkar gå upp.

• Ess
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 19:51:25 följande:
    TS skriver (inlägg #50) att sovrummet är det rum som känns mest som hennes och att hon därför tycker att det känns fel att hon behöver flytta sig. Du ifrågasatte om det var olika regler som gällde för bio- och bonusföräldrar och jag undrade då om du som bioförälder skulle be din partner att ta med barnet till hens säng och sova där för att du inte ville lämna ditt rum. Om du skulle resonera så angående din partner och ert gemensamma barn blir det ju jämförbart med TS situation.
    Den förälder vars tur det är att ta barnet på natten får ju självklart gå in och lägga sig där, så att den andra får vila ut.
    Hos ts är pappan den enda föräldern och det faller på honom att gå och lägga sig hos barnet under sitt umgänge.
  • Ess
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 20:19:14 följande:
    Ja, jag förstår att det passar dina syften bäst att skriva att du skulle ligga kvar och att man och barn fick flytta sig, men jag tror att du är en rätt ovanlig bioförälder/partner i så fall. De flesta bioföräldrar skulle (om sängen inte var stor nog för alla) flytta till en ledig säng/soffa om det blev för trångt i den största sängen och inte säga åt övriga att de önskade få sin säng och sitt rum ifred för att de kände att det rummet var "deras".
    Ehh, nä!
    Ska jag gå upp och springa runt i huset, så kan jag ju lika bra ta den natten. Är det inte min natt så ligger jag kvar i min säng. 
    Och nej, jag vill inte ligga tre i sängen om det inte är något speciellt. 
  • Ess
    Brumma skrev 2017-01-19 07:15:12 följande:
    Blir lite frustrerad när jag läser detta samtidigt som du tidigare ifrågasätter varför bonusfamiljer och kärnfamiljer behandlas olika.

Om du anser att de aldrig kan jämföras kan du inte heller förvänta dig att andra behandlar det med annan utgångspunkt än vad du själv har.
    Samtidigt så är det ju en standard fråga i styvtrådar. Hur hade du gjort om det varit dina egna barn?
    Många saker ser ju lika ut oavsett barnets ursprung, när andra saker ser annorlunda ut utav samma anledning.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv