-
Så när jag eller sambon, som bioföräldrar tycker det blir trångt i sängen när båda tvillingarna kommer och gosar ner sig så är vi vad då? Då är det helt plötsligt acceptabelt att tycka att det är varmt/jobbigt/trångt i sängen och vilja hitta en lösning på problemet men inte om man är bonusförälder?Anonym (Va) skrev 2017-01-15 18:01:34 följande:Du är gäst, i deras familj!
-
Och mina tvillingar har också ett stort behov av närhet. Den ena kommer varje natt någon gång mellan 2 och 4, den andre någon gång runt 5 om han inte kommer väldigt tidigt (vid 12 eller 1). Den sistnämnda ska dessutom helst ha extrem närkontakt och använder mig som gosedjur. Vår lösning på problemet tills vidare: pappa hamnar på soffan.Anonym (Va) skrev 2017-01-16 15:35:25 följande:Barnet med separerade föräldrar kan vara i extra stort behov av att få vara nära sin förälder, särskilt när denne flyttat ihop med någon som inte är barnets andra förälder.
Varför låter du inte bara pappan sova i mitten? Varför har dina biologiska barn mer rätt till närhet än din partners biologiska barn?Läs svaret ovan. Barn med föräldrar som inte är separerade har inte samma behov av att vara nära den trygga föräldern.LFF skrev 2017-01-16 15:27:39 följande:Så när jag eller sambon, som bioföräldrar tycker det blir trångt i sängen när båda tvillingarna kommer och gosar ner sig så är vi vad då? Då är det helt plötsligt acceptabelt att tycka att det är varmt/jobbigt/trångt i sängen och vilja hitta en lösning på problemet men inte om man är bonusförälder?
Ser du inte skillnaden på barn som har sina båda biologiska föräldrar boende ihop än barn som tvingas bo vv i ny "bonus-familj"?Jag bor fortfarande ihop med barnens far.
Hon är gäst i barnets familj, ja.
Så även barn utan separerade föräldrar kan ha väldigt stort närhetsbehov. Ingen som helst skillnad alltså. Så varför är det ok för oss att tycka att det är trångt men inte en bonus? Att tycka att det är jobbigt att samsova är inget som är styrt av om man är bonusförälder eller inte.
Och nej, TS är inte gäst i någons familj och har precis lika stor rätt att sova gott som vem som helst. Jag är bonusbarn själv och även om jag aldrig sett min mammas sambo som något annat än mammas sambo så har jag aldrig, under 38 års tid nu, sett honom som en gäst i vår familj heller. -
Vi pratar närhetsbehov och det finns hos både barn med separerade föräldrar och barn i en kärnfamilj. Och problemen finns i båda typer av familjer. Och för TS och hennes familj med bonusdotter så kan det enkelt lösas genom en större säng, antingen till de vuxnas sovrum eller till bonusdotterns rum. Och vips så är alla glada och nöjda.Anonym (Va) skrev 2017-01-16 16:03:47 följande:Om du inte förstår vad det är för skillnad mellan barn som har harmoniska föräldrar som bor ihop och barn som bor vv i ny familjekonstellation orkar jag inte förklara det för dig.
Och jo, jag anser att ts är gäst i barnets familj.
Eftersom TS lever med barnets pappa så har även hon rätt att ha en åsikt om hur livet ska se ut och hur nätterna ska vara. Man blir inte livegen bara för att man träffar en ensamstående förälder. Och alla måste faktiskt anpassa sig till den nya familjesituationen. -
Absolut, så alltså ligger det även på pappan att anpassa sig, inte bara TS.Anonym (Va) skrev 2017-01-16 16:32:46 följande:Vissa (dom vuxna) behöver anpassa sig mer än andra. Dom vuxna har valt att befinna sig i den situation de befinner sig i, ett barn har inget val.
-
Och man kan vara en riktig bonusförälder även utan att älska att samsova. Precis som min sambo inte är någon "oriktig" förälder för att han väljer att gå och sova på soffan när våra gemensamma tvillingar kommer och lägger sig i vår säng.smulpaj01 skrev 2017-01-16 16:42:48 följande:Mitt barn var 7 år när jag träffade min sambo. Han skulle ALDRIG neka barnet att sova med oss. Hände t.o.m ofta att sambon hämtade barnet och bar in till oss. Han är en riktig BONUSFÖRÄLDER!
Om inte alla är nöjda med lösningen så får alla kompromissa helt enket, oavsett om man är bio- eller bonusförälder. -
Nej, TS beskriver ett barn som inte vill sova ensamt. Om de köper en större säng till barnet och pappan (som tycker att det är mysigt att samsova) lägger sig där istället så slipper barnet sova ensamt, pappan får samsova och TS får också en bra natts sömn.Anonym (Va) skrev 2017-01-17 08:42:58 följande:"Alla" vill inte alls dova i sin egen säng. Ts beskriver ju hur barnet inte vill sova i sin egen säng.
-
Vad skönt! Det kommer ju att komma fler såna nätter ju ändre hon blir. Den senaste veckan har min ena tvilling antingen sovit hela natten i sin säng eller kommit in vid 5-tiden och då är det ju inte så många timmar tills dess att man ska gå upp. Och det gör en enorm skillnad att bara ha ett barn i sängen jämfört med två (och en vuxen till). Det mest fascinerande är att det är den av mina två som är mest närhetssökande, den som ska hålla hand och gosa med min arm när det är läggdags som är den som oftast sovit hela natten i sin säng.Anonym (Py) skrev 2017-01-17 10:55:14 följande:
När vi flyttade till gemensam lägenhet köpte vi en 90-säng till flickan. Där kan även vi vuxna sova, och pappan har vid enstaka tillfällen sovit där med sin dotter utan problem. Det svåra är att få honom att gå dit med henne när hon kommit in i vårt rum :) av bekvämlighetsskäl. Jag kan också flytta på mig, vilket jag också gör många gånger. Men jag känner ibland att jag får anpassa mig väldigt mycket som det är och vill inte alltid vara den som måste flytta på sig och ge plats åt andra. Inatt sov flickan hela natten i sin säng! Kanske tredje gången på två månader. Halleluja! Alla vaknar utvilade!
Håller tummarna för fler nätter utan tassande barn för dig :) -
Hahahahahahahahahahahaha! Ser synen framför migPåven Johanna II skrev 2017-01-17 14:33:07 följande:
Jag för min del undrar hur det blir när man som vi båda har barn sedan tidigare men inga gemensamma, är vi varandras gäster då, eller? Vid matbordet skulle det kunna låta så här:
Jag: "Ta först du, du är ju gäst här."
Maken: "Nej men inte ska väl jag ... du är ju också gäst här!"