• cosinus

mjölkallergisk bebis sover dåligt

Den av mina som var mjölkallergisk (eller möjligen bara överkänslig mot mjölk) som bebis sov som en kratta medan jag ff ammade och åt mjölk. Vaknade så fort sängen stannade (vyssanlull-tassar) och sov max 5 min i taget på natten utan vår inblandning. Detta ändrades så fort jag slutade äta mjölk och då började han sova som en gris.

Min yngsta som inte har några allergier men där jag starkt misstänkte reflux även om det aldrig diagnostiserades sov förskräckligt dåligt tills hon slutade kräkas i tid och otid vid ungefär 5 månader. Hon kräktes ff mycket men det var liksom inte så att det rann över precis hela tiden som det var innan. Hon kunde då ibland, sittandes stilla och utan tryck på magen låta bli att kräkas och då började även nätterna funka bättre.

Båda dessa barn, som haft någon form av obehag på natten har sovit men börjat korva runt och gråta i sömnen och vaknat av obehaget i kroppen. 

De andra, de två som inte haft de här problemen har mer vaknat av vanan att vakna. Den äldsta vande sig ganska fort att inte vakna på natten medan min trea gärna vaknade och åt rätt länge. Han var också liten, vägde 7 kg vid 1 år och jag hade svårt att neka mat på natten men med facit i hand borde vi tidigare försökt få in mer mat på dagen. För han kom undan med att knappt äta fast föda på dagen i o m att han gärna då ammade ofta på natten. Men hans uppvaknande var väldigt annorlunda än syskonens för han mådde bra, sov inte oroligt, vaknade inte av att han grät eller skrek utan han ville liksom bara ha mat.

Svar på tråden mjölkallergisk bebis sover dåligt