Inlägg från: Hallonen |Visa alla inlägg
  • Hallonen

mjölkallergisk bebis sover dåligt

Vi har en bebis med mp-allergi och reflux. Hen äter helt mjölkfri ersättning och får medicin för sin reflux men vaknar en gång i timmen från nattning tills dess att det är dags att göra morgon. Hen är oftast inte svår att få till att somna om och ibland är det att stoppa tillbaka nappen, närhet, mat, rapa eller något annat. För er med mp-allergiska barn. När blev sömnen bättre? Tips för att få mer sammanhängande sömn? Vi blir tokiga här hemma snart av sömnbristen som råder.

OBS. Inga tips om Anna W's fem minuters metod, för det är inget för oss.

Love is composed of a singel soul inhabiting two bodies
  • Svar på tråden mjölkallergisk bebis sover dåligt
  • Hallonen
    Lena skrev 2017-01-10 20:06:08 följande:

Har ni provat med samsovning?

Hej! Ja vi har provat samsovning och problemet fortskrider. För vår sömn blir lika med noll över rädslan att rulla över vår bebis då vi båda rör oss väldigt. Detta leder till ingen sömn alls eftersom vi inte somnar med vetskapen av hur mycket vi rör oss i sömnen. Bebis vaknar ändå.
  • Hallonen
    Alexi skrev 2017-01-10 20:10:09 följande:

Blev inget bättre av att få de diagnoserna? Hur gammalt är barnet? Vet ni att det inte är någon annan allergi?

När hen åt mjölkprodukter sov hen upp till 3-4 h i taget, sen vaknade för mat men somnade om. Efter byte till mjölkfritt upplever vi det som att hen inte blir lika mätt och tillfredsställd. Kraftiga eksem, kaskad spyor som ledde till mycket påverkat allmäntillstånd var symptomen. Vilka försvann med mp-fri kost. Dock blev sömnen sämre. Vi upplever inte att varken medicinering för refluxen hjälpt just mot sömnen (dock hjälper medicinen pga minskade uppstötningar). Men just nattetid fortsätter problematiken då hen vaknar 1/timme. Vi har provat välling och gröt, ifall det är så att ersättningen inte mättar fullt. Dock utan framgång. Över halvåret är bebis.
  • Hallonen
    Hallonen skrev 2017-01-10 20:16:20 följande:
    När hen åt mjölkprodukter sov hen upp till 3-4 h i taget, sen vaknade för mat men somnade om. Efter byte till mjölkfritt upplever vi det som att hen inte blir lika mätt och tillfredsställd. Kraftiga eksem, kaskad spyor som ledde till mycket påverkat allmäntillstånd var symptomen. Vilka försvann med mp-fri kost. Dock blev sömnen sämre. Vi upplever inte att varken medicinering för refluxen hjälpt just mot sömnen (dock hjälper medicinen pga minskade uppstötningar). Men just nattetid fortsätter problematiken då hen vaknar 1/timme. Vi har provat välling och gröt, ifall det är så att ersättningen inte mättar fullt. Dock utan framgång. Över halvåret är bebis.
    Även avföringen var mycket hård som till slut lett till förstoppning med mjölkbaserad ersättning. Alla dessa symptom försvann vid byte till mp-fritt.
  • Hallonen
    set skrev 2017-01-10 20:28:48 följande:

Om bebis är över 6 mån kanske ni kan övergå mer till vanlig mat dagtid och hen behöver inte äta sen kväll/nattetid?! Så fick vi göra med vårt barn. Började med mjölkfri gröt på morgon + kväll vid 3-4 mån. Sover hen i lutning? Dvs höjd huvudända m tanke på relfuxen.

Vi har börjat introducera mer mat på dagen och även ett mål mp-fri gröt till kvällen. Ändå ingen skillnad. Hur har era barn sovit som har haft mp? Att avsluta med nattmaten är inte ett alternativ från dietisten då hen ligger under sin kurva och behöver äta även nattetid. Känns som ett moment 22 just nu. Vi tar till med de tips och råd vi försökt med men problemet kvarstår.. någon mer vars barn gjort liknande? När ändrades det?
  • Hallonen
    aztec skrev 2017-01-10 21:05:20 följande:
    Hej. Jag en kille som fyller 1 i slutet av januari och känner igen mig, han är också mjölkprotein allergiker och ej ätit det sedan han var ca 3månader. (ersättning sedan födseln) Och sömnen har varit hemsk sedan dess.

Han vaknar fortfarande varannan timme ungefär, men sömnen blev Mycket bättre sedan: 1; han började äta mat om dagarna, dvs ingen ersättning. 2; Alla nattmål försvann (ca 1 månad sedan) 3; han äter nu en flaska ersättning på kvällen, och den ger vi ca 30min innan vi nattar.

Slutsatsen, ja när vi drog ner på ersättningen och han äter mer mat så sover han bättre. Toningen på bättre.... Väntar fortfarande på att han ska sova några timmar i sträck.
    Hej! Tack för lite peppande ord om att det tillslut kanske blir lite bättre iallafall. Önskar ju givetvis ingen sömnbrist men känns ändå 'skönt' att vi är fler i samma situation som kan bolla idéer och ventilera lite. Att ge mer mat jobbar vi på för fullt med. Han har nyligen börjat acceptera annan smak än ersättningen som ju för oss andra både luktar och smakar vedervärdigt. Hur ser en dag med mat ut för er? Hoppas även ni och han får mer sömn snart
  • Hallonen
    aztec skrev 2017-01-10 21:10:54 följande:
    Måste lägga till att det här med nattmål, vår kille har också alltid varit tunnis pga det här antar jag och han var inte redo att sluta äta på nätterna innan. Men tror det skulle hjälpa er om ni skulle få i eran mer "mat" dagtid.
    Tack! Ja vi försöker få i honom mer och mer. Han har nyligen börjat acceptera annan smak än ersättningen så vi trugar på med maten.
  • Hallonen
    LovisaC skrev 2017-01-10 22:26:16 följande:

Mina två barn är mjölköverkänsliga. Ingen av dem är rent allergisk, det är en vanlig missuppfattning. En allergi växer sällan bort eftersom den är immuniserad, en överkänslighet kan utgå från tex tarmarna som i detta fall.

Hur som helst. Mitt stora barn fick Althéra och lilla barnet håller vi på att introducera Nutramigen LLG till. Stora barnet hade nattskräck från start till stopp med Althéra. Jag visste inte då att andra alternativ fanns; nu provar vi annat för att förhoppningsvis undvika en repris.

Althéra är baserad på vassle. Likaså Profylac och Pepticate.

Nutramigen är baserad på kasein. Båda är mjölkprotein som spjälkats sönder.

Neocate är helt mjölkfri och baserad på majs. Den ges till extremöverkänsliga barn och är svindyr (reduceras dock på samma sätt som Althéra och finaniseras därmed av skattemedel). Jag provar gärna annat innan :)

Och dina tips i min tråd är?

All den fakta du uppger vet jag redan. Och huruvida du vill testa annat som inte bekostas av skattemedel är väldigt irrelevant i just den här tråden.
  • Hallonen
    cosinus skrev 2017-01-11 07:56:42 följande:

Den av mina som var mjölkallergisk (eller möjligen bara överkänslig mot mjölk) som bebis sov som en kratta medan jag ff ammade och åt mjölk. Vaknade så fort sängen stannade (vyssanlull-tassar) och sov max 5 min i taget på natten utan vår inblandning. Detta ändrades så fort jag slutade äta mjölk och då började han sova som en gris.

Min yngsta som inte har några allergier men där jag starkt misstänkte reflux även om det aldrig diagnostiserades sov förskräckligt dåligt tills hon slutade kräkas i tid och otid vid ungefär 5 månader. Hon kräktes ff mycket men det var liksom inte så att det rann över precis hela tiden som det var innan. Hon kunde då ibland, sittandes stilla och utan tryck på magen låta bli att kräkas och då började även nätterna funka bättre.

Båda dessa barn, som haft någon form av obehag på natten har sovit men börjat korva runt och gråta i sömnen och vaknat av obehaget i kroppen. 

De andra, de två som inte haft de här problemen har mer vaknat av vanan att vakna. Den äldsta vande sig ganska fort att inte vakna på natten medan min trea gärna vaknade och åt rätt länge. Han var också liten, vägde 7 kg vid 1 år och jag hade svårt att neka mat på natten men med facit i hand borde vi tidigare försökt få in mer mat på dagen. För han kom undan med att knappt äta fast föda på dagen i o m att han gärna då ammade ofta på natten. Men hans uppvaknande var väldigt annorlunda än syskonens för han mådde bra, sov inte oroligt, vaknade inte av att han grät eller skrek utan han ville liksom bara ha mat.

Tack för att du delade med dig! Jag har också en magkänsla av att bebis här hemma vaknar av 1) hungrig och 2) inte alls av besvär då han är en riktig solstråle om dagarna och alltid somnar om snabbt när man väl kommit på vad han vill. Mer mat på dagen ska vi fortsätta truga med och hoppas vi då kan få mer sammanhängande sömn. Just nu är det lätt 10-15 uppvak och hoppas det under kommande halvår skall minska drastiskt mer mer fast föda i den lilla magen.
  • Hallonen
    LovisaC skrev 2017-01-12 20:06:21 följande:
    Mitt tips var ganska underförstått egentligen, att det finns annat att prova. Det finns både annat märke och annan formula. Till slut hittar man något barnet kräks mindre av. Min kräktes dock till ca 1.5 års ålder, vilket är extremt ovanligt. Runt 8 månader har magmunnen utvecklats färdigt.

Nutramigen sover min 4 månaders som en stock på; runt 8 timmar utan uppvak. Mitt första barn sov ca 1-2 timmar i taget på Althéra och började sova hela nätter samma natt som hon inte fick en kvällsflaska.

Trist att du blir otrevlig för att jag anser att skattemedel kan gå till vettigare saker än specialersättning när man inte ens vet om den egentligen behövs.
    Men skojar du med mig?! Du har väl ingen som helst aning om vad vi vart igenom med vår bebis? Jo Neocate är väldigt nödvändigt här och jag ger blanka fan i vad du tycker eller inte tycker skattemedel skall gå till. Det är guld när man har en bebis som reagerat på de andra ersättningarna och haft problem sen start.

Ber dig att hålla ihop gapet innan du yttrar dig. Gå i våra skor så kan du döma först efter. (Och ja- det mesta är provat sen innan).
  • Hallonen
    Lindamarien skrev 2017-01-12 20:22:35 följande:

Orkade inte läsa hela tråden så kanske du redan vet detta ????. Har du testat att koka gröt på ersättningen? Det kanske accepteras bättre? Jag gjorde även pannkakor på det mm...

Tack! Vi testar med gröt och upplever faktiskt att det hjälper! Tjoho. :)
  • Hallonen
    LovisaC skrev 2017-01-17 07:23:34 följande:
    Ojdå, nu tar du visst illa vid dig av hur jag känner inför MIN bebis och applicerar det på DIN. Jag skrev, citat: "Den ska ges till extremöverkänsliga barn". Kanske du har ett av dem? Jag säger bara att jag inte vet om JAG har ett sådant barn innan JAG provat annat. Min verkar dessutom klara Nutramigen utan problem och då ska jag väl ge det?!

Mitt första barn hade antagligen behövt Neocate. Hon visade dessutom tecken på mjölköverkänslighet inom 1 vecka från födsel och är ännu extremöverkänslig, vid 2.5 år.

Fan vad trött jag är på människor som överreagerar på precis allt för att de inte orkar läsa ordenligt.
    Fan vad trött jag blir på människor som kapar trådar utan att läsa rubriken och faktiskt svarar på frågan. Var god och lämna nu.

Tack till alla andra som gett bra förslag!
Svar på tråden mjölkallergisk bebis sover dåligt