• Nellie2014

Mat & mellanmål 7-månaders

Som rubriken lyder undrar jag om ni har några tips på mat man kan göra Till en sju-månaders? Gärna lite tips på mellanmål också.

Och sen undrar jag kan man ge vanlig havregrynsgröt tror ni till frukost om man mixar grynen innan??

• Svar på tråden Mat & mellanmål 7-månaders
  • Carambolan

Mitt tips är att du bara ger av det du själv äter, när du själv äter. Sluta salta maten bara. Då blir det (förhoppningsvis) lagom varierat och barnet vänjer sig från start vid det som är vardagsmat i er familj. Börja med de enkla bitarna som till exempel broccolibuketter, pastaskruvar, kokta morötter, äggbitar och gurkstavar och trappa så småningom upp med fisk, kycklingbitar, mört kött och mejeriprodukter.

• Carambolan

Självklart kan du göra egen havregrynsgröt till barnet. Den enda fördelen som finns med industrigröt är att den är järnberikad. Se till att barnet får i sig ordentligt med järn genom andra mål, eller tillsätt själv järnrika tillbehör som till exempel mosad aprikos.

• Nellie2014

Vi använder oss av mycket grädde och mjölk i maten och de ska väl undvika mejerivaror så? Eller är det bara mjölk att dricka man inte bör ge innan året?

• Anonym föräldraledig

Mixa havregrynen innan så går det bra att ge. Du kan också blanda i lite paltbröd för att få det järnberikat.
    Vad gäller mellanmål kan du kolla en användare vid namn barnmatstips på Instagram. Finns också många bloggar att följa.

• Jill 79
    Nellie2014 skrev 2017-01-09 08:06:18 följande:

Vi använder oss av mycket grädde och mjölk i maten och de ska väl undvika mejerivaror så? Eller är det bara mjölk att dricka man inte bör ge innan året?

Det är bara mjölk som dryck som ska undvikas. Det kan hämma järn upptagningen. Mjölkprodukter i matlagningen är inga problem alls.
  • Carambolan
    Nellie2014 skrev 2017-01-09 08:06:18 följande:

Jag syftade på att börja ge mjölk som dryck eller yoghurt som frukost/mellanmål :) Grädde i maten är ingen fara.
  • Mascaraklumpar

Ett barn under ett år behöver få i sig 8 mg järn per dag. Detta är jättesvårt att komma upp i om man inte ger järnberikad mat (gröt, välling, erättning). Aprikoser som någon ovan föreslog innehåller 0,4 mg per 100 gram, så för att komma upp i det rekommenderade intaget ska alltså barnet i så fall äta 2 kg om dagen. Kött innehåller betydligt mer järn, och dessutom tas det järnet (hemjärn) upp lättare av kroppen, men fortfarande behöver barnet äta sådana mängder att det innebär en belastning för njurarna om allt järn ska komma från kött. Så min åsikt är att barngrötarna är att föredra framför hemgjord.

När det gäller annan mat så är det ju bara att mosa/mixa den maten som ni äter. 

• jensljungkvist
    Mascaraklumpar skrev 2017-01-09 14:27:50 följande:

Ett barn under ett år behöver få i sig 8 mg järn per dag. Detta är jättesvårt att komma upp i om man inte ger järnberikad mat (gröt, välling, erättning). Aprikoser som någon ovan föreslog innehåller 0,4 mg per 100 gram, så för att komma upp i det rekommenderade intaget ska alltså barnet i så fall äta 2 kg om dagen. Kött innehåller betydligt mer järn, och dessutom tas det järnet (hemjärn) upp lättare av kroppen, men fortfarande behöver barnet äta sådana mängder att det innebär en belastning för njurarna om allt järn ska komma från kött. Så min åsikt är att barngrötarna är att föredra framför hemgjord.

När det gäller annan mat så är det ju bara att mosa/mixa den maten som ni äter. 

Tack för att du vill dela med dig om farorna med att laga maten själv till dina barn. Lyckligtvis har du helt fel i din beräkning av näringsvärdet av järn i torkade aprikoser. 2 kg ger ca 120 mg järn, så du har rätt, det är helt tokigt.

Dessutom är ju aprikoserna inte den enda källan till järn som finns när man lagar exempelvis gröt, det finns ju olika spannmål också. 
    I början rekommenderar jag att man använder Hirs som har mycket järn i sig och som dessutom är naturligt fri från gluten. Sen kan man gå vidare till andra spannmål som havre som har mer av allt.

Sen är det ju också bra att tillsätta C-vitamin, ofta i form av nyponskalsmjöl, vilket gör att kroppen lättare tar upp järnet.
    Ett annat knep är ju att se till att kärlet gröten tillagas i är en gjutjärnsgryta. Det hjälper också till.

Så där. Helt utan industrigröten. Vet ni varför den gröten är berikad med järn och andra vitaminer och mineraler? Jo, för att det som fanns i råvarorna naturligt redan försvunnit under tillredningsprocessen. 

Hoppas detta hjälper er här i tråden att välja vad som blir bäst för era barn.

Vill ni ha recept på egen gröt finner ni den här:

www.riktigbarnmat.se/grot-valling/
  • Mascaraklumpar
    jensljungkvist skrev 2017-01-20 10:21:08 följande:

Tack för att du vill dela med dig om farorna med att laga maten själv till dina barn. Lyckligtvis har du helt fel i din beräkning av näringsvärdet av järn i torkade aprikoser. 2 kg ger ca 120 mg järn, så du har rätt, det är helt tokigt.

Dessutom är ju aprikoserna inte den enda källan till järn som finns när man lagar exempelvis gröt, det finns ju olika spannmål också. 

I början rekommenderar jag att man använder Hirs som har mycket järn i sig och som dessutom är naturligt fri från gluten. Sen kan man gå vidare till andra spannmål som havre som har mer av allt.

Sen är det ju också bra att tillsätta C-vitamin, ofta i form av nyponskalsmjöl, vilket gör att kroppen lättare tar upp järnet.

Ett annat knep är ju att se till att kärlet gröten tillagas i är en gjutjärnsgryta. Det hjälper också till.

Så där. Helt utan industrigröten. Vet ni varför den gröten är berikad med järn och andra vitaminer och mineraler? Jo, för att det som fanns i råvarorna naturligt redan försvunnit under tillredningsprocessen. 

Hoppas detta hjälper er här i tråden att välja vad som blir bäst för era barn.

Vill ni ha recept på egen gröt finner ni den här:

www.riktigbarnmat.se/grot-valling/

Det är stor skillnad på näringsvärdet i färska aprikoser (som var det någon annan föreslog och jag refererade till) och torkade aprikoser. Förutom järnet så skiljer sig tex sockerhalten avsevärt - torkade aprikoser har en sockerhalt på 53 g/100 g (ungefär detsamma som geléhallon!), och ska man låta en betydande del av järnintaget komma från dessa så kommer man att överskrida det rekommenderade sockerintaget kraftigt.
Svar på tråden Mat & mellanmål 7-månaders