Inlägg från: Anonym (Känns tråkigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känns tråkigt)

5- åring vill inte gå till pappa

Vi har vv.Vi har haft så i ett år.Nu säger dottern att hon vill inte gå till pappa,att hon vill vara med mig.Pappan är väl ingen trevlig människa och han blir lätt arg.Så jag förstår min dotter.Men vad ska jag säga till henne,när hon säger sådär?

• Svar på tråden 5- åring vill inte gå till pappa
  • Anonym (Känns tråkigt)

Jag säger ju inte så till henne.Vill att mitt barn ska ha det bra hos pappan.Vad svara till henne ?

• Anonym (Känns tråkigt)
    Retarderadd skrev 2017-01-08 16:18:20 följande:

" okej då behöver du inte åka " punkt slut, varför tvinga henne? Tillslut kmr hon be om att få åka.

Hon är för liten för att bestämma sånt.Det är klart hon får vara med sin pappa.
  • Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (Y) skrev 2017-01-08 16:23:27 följande:

Vad säger hon , varför vill hon inte gå till pappan?

Hon säger inte så mycket,men hon vill/vågar inte berätta vanliga saker för pappan,för då blir han arg.Det har hon sagt till mig.
  • Anonym (Känns tråkigt)

Har inte fått nåt svar på detta,men förstår att barnet blir rädd då.Kanske höjer rösten/säger fula ord.

• Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (Vttt) skrev 2017-03-09 16:38:45 följande:

Räcker med att en mamma i en sådan här tråd skriver "Pappan kan bli arg ibland"

Då ska barnet bo hos mamman på heltid, tills hon anser att han lugnat ner sig. Ni verkar tro att ni är allvetande och har all rätt på er sida och att ni vet vad som är bäst för barnen jämt!

Klart man blir arg på barnen ibland och höjer rösten, ni som inte förstår det har antingen inga barn själva eller så curlar ni sönder era barn. Har själv 2 pojkar på 4&6 år, dom kan vara både uppkäftiga och fruktansvärt jobbiga. 

Men som svar på din fråga TS, du ska säga till din dotter att hon ska åka till sin pappa och inget annat, du tänker bara på dig själv annars, barnet behöver pappan lika mycket. Mina barn säger precis samma sak till mig när dom ska till mamman, men barn är så, dom säger gärna vad den ene föräldern vill höra! Och vice versa när dom är hos mamman, bara slå dövörat till! Sluta uppmuntra henne till att fortsätta, hon är som du säger för liten för att bestämma sådant själv!

Sätt inte käppar i hjulet när det innefattar dotterns och faders umgänge, det kommer du få äta upp sen när hon blir större!

Kom tillbaka när du har bevis på att dottern blir slagen eller psykiskt misshandlad!

Så är det inte som du skriver,behöver egentid ochså.Vill ju att mitt barn ska ha det bra hos pappan,samtidigt som jag vet vilken hemsk person han kan vara.Hoppas han sköter sig med barnet allafall när hon är så liten.
  • Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (Vttt) skrev 2017-03-10 08:54:37 följande:

Hur ska vi vet hur hemsk han är när du inte förklarar på vilket sätt han är hemsk, förklara!

Det har inte med saken att göra .Men eftersom han är som han är,lär det blir mycket problem med pappa-barn kontakt i framtiden.När dottern är stor och har egen vilja.Och börjar säga emot pappan,då blir det bråk.
  • Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (Vttt) skrev 2017-03-10 11:08:06 följande:

Vadå har inte med saken att göra? Det har väl allt med saken att göra, du påstår att pappan är elak, du rådfrågar hur du ska göra. Tror du att du kan bara kasta ur dig saker och vi ska blint lita på vad du skriver? Enligt din uppfattning kanske han är dum, men som sagt. Ni mammor har en förmåga att överdriva saker för att få saken på er sida. Så lägg fram konkreta exempel på vilket sätt han är elak! 

Som en annan skrev "barnen får väl tåla att man höjer rösten" Jag gör det själv, men är ingen dålig förälder för det!

Alltid ska man försöka "försvara sig",nej,jag behöver inte göra det!
  • Anonym (Känns tråkigt)
    Träskvatten skrev 2017-03-10 11:17:00 följande:

Du kan inte måla fan på väggen därför att den präglas av din bild av honom och då framförallt som partner.

Att din dotter reagerar är inte så konstigt då det inte spelar så stor roll vad du säger utan hur du säger det och vilket kroppsspråk du har. Med den bild du har av pappan är risken riktigt stor att du ger dubbla budskap. Det kan även vara så att dottern vill stanna hos dig för att hon upplever dig som den svagaste av sina föräldrar, att du behöver mer stöd. Mao är det inte givet att det beror på att hon har det sämre hos pappan.

Det du behöver göra är att förklara för henne hur bra det är hos pappa och att du kommer att ha det bra. Och det måste se ut som att du menar det också, med kroppen och inte bara orden. Sen kan du känna, tycka och tänka precis vad du vill - när hon inte är hemma hos dig.

Det gör jag redan,och hoppas hon klarar sig.Däremot pratar pappan illa om mig till dottern och hon blir virrig av detta,för hon ser att det inte stämmer i verkligheten.Hon har fått höra att mamma är "idiot","dum".
  • Anonym (Känns tråkigt)

Har ju inte försökt ha dottern hos mig heltid,hon har ju rätt till sin pappa.Men när hon visar rädsla att inte våga berätta nåt för pappan,för han blir arg,enligt henne.Att redan som 5-åring förstå att pappa är konstig.Pappans samarbete med mig har varit lik katastrof .Har gett upp,det går inte att samarbeta med honom.

• Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (.) skrev 2017-03-11 09:54:22 följande:

Hur mycket kommer från dig och hur mycket projicerar du på barnet?

Ditt samarbete med pappan har mycket lite med saken att göra därför att det ska handla om flickans reaktion och inte hur du upplever det.

Tycker du ska beställa tid hos familjerätten, du kan gå dit själv. Så att du kan få någon oberoendes syn på saken.

Jag ser det så att hon är ju med pappan vv,och jag hoppas hon känner sig trygg där.Men är ju osäker på detta,när hon säger att pappa blir arg.Fast vissa gånger går det bättre att gå till pappan,det går i perioder.
  • Anonym (Känns tråkigt)
    Anonym (.) skrev 2017-03-11 11:25:37 följande:

Du måste vara medveten om att barn många gånger säger det som förväntas av dem. ett sådant svar skulle kunna bero på att hon känner din oro. Och du å din sida kan tolka det hon säger till pappans maximala nackdel.

Vad säger hon om dig hos pappan? Det är minst lika viktigt att veta innan du kan dra på några växlar. Det kan mycket väl vara så att hon säger inte fullt så positiva saker om dig där som pappan i sin tur tolkar lika negativt som du gör.

Hon säger själv:jag vågar inte berätta (ex.hon har varit på lekland/hos mormor),pappa blir arg och pappa är arg på mig(mamman).Hennes ord inte mina.
Svar på tråden 5- åring vill inte gå till pappa