• Anonym (Vad göra?)

Pappan svarar inte angående skolval

Dags för skolval till årskurs 7 snart och vårt barn har önskemål om en annan skola än hänvisningsskolan. Skolan barnet vill gå i verkar vara en bra skola och ligger i närheten av hänvisningsskolan. Så jag stöttar barnet i beslutet. Eftersom jag och pappan har gemensam vårdnad har jag försökt (via mail, enda sättet han ibland svarar på) prata med pappan om detta. Men han svarar inte alls!

Vad gör man? Har inte tidigare funderat på att söka enskild vårdnad även om pappan hållt på så här med mindre grejer tidigare. Kan man ens få enskild vårdnad så snabbt som krävs för skolvalet och räcker det som orsak?

För barnet betyder detta jättemycket och det spelar ingen som helst roll för pappan när det gäller avstånd eller umgänge.

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan svarar inte angående skolval
  • ventilera mera

Börja med att kontakta skolan och förklara läget, det är inte helt omöjligt att de både kan avvakta med underskrift från pappan och kanske dessutom har erfarenhet av tidigare situationer.

Sök ensam vårdnad om det här är nåt som är återkommande, det är inte okej att pappan förstör för barnet genom att göra sig okontaktbar.

• AnnaZL

Varför inte bara ansöka om skolan, eller behövs det leg och notariserad underskrift för det?

Skolor brukar aldrig undersöka vem vårdnadshavaren är, det har iaf aldrig jag råkat ut för.

(Annat är det med passansökan)

• Anonym (Vad göra?)
    Dementoria skrev 2017-01-08 10:33:15 följande:

Har pappan ingen kontakt alls med barnet?

Jo, barnet är hos pappan varannan helg.
  • Anonym (Vad göra?)
    AnnaZL skrev 2017-01-08 10:46:11 följande:

Varför inte bara ansöka om skolan, eller behövs det leg och notariserad underskrift för det?

Skolor brukar aldrig undersöka vem vårdnadshavaren är, det har iaf aldrig jag råkat ut för.

(Annat är det med passansökan)

Här måste man signera skolvalet med båda vårdnadshavarnas underskrifter.
  • Dementoria
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-08 10:53:23 följande:
    Jo, barnet är hos pappan varannan helg.
    Men kan inte barnet ta med sin ansökan och be pappa skriva på då? Barnet är väl såpass stort att hen själv kan be om detta?
  • Anonym (Vad göra?)
    Dementoria skrev 2017-01-08 10:57:40 följande:

Men kan inte barnet ta med sin ansökan och be pappa skriva på då? Barnet är väl såpass stort att hen själv kan be om detta?

Fast grejen är att jag misstänker att pappan inte vill att barnet ska gå på någon annan skola än hänvisningsskolan.

Men kan han då bestämma det helt själv genom att inte prata om det och genom att inte skriva på? Förstår att jag inte kan bestämma helt själv heller men blir väldigt konstigt om vi inte ens kan ha ett resonemang om saken utan den som vägrar prata får någon slags beslutanderätt över både barnet och mig...
  • Mygga my

Kontakta familjerätten. Han kan förlora vårdnaden om han vägrar samarbeta. Detta är ju för barnets skull.

• AnnaZL
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-08 10:56:37 följande:
    Här måste man signera skolvalet med båda vårdnadshavarnas underskrifter.
    Hur vet skolan att barnet har två vårdnadshavare? Har de något system där de kollar upp hur många vårdnadshavare barnet har? I så fall håller jag med Mygga my om att det nog bäst att kontakta familjerätten snarast möjligt.
    Jag vet att jag har kommit undan många gånger genom att kryssa i en vårdnadshavare (inte pga konflikter, utan lathet, då pappan bor utomlands och jag inte orkar skicka papper fram och tillbaka). Det är dock kanske för riskabelt om pappan kan tänkas börja bråka.
  • Dementoria
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-08 11:37:08 följande:
    Fast grejen är att jag misstänker att pappan inte vill att barnet ska gå på någon annan skola än hänvisningsskolan.

Men kan han då bestämma det helt själv genom att inte prata om det och genom att inte skriva på? Förstår att jag inte kan bestämma helt själv heller men blir väldigt konstigt om vi inte ens kan ha ett resonemang om saken utan den som vägrar prata får någon slags beslutanderätt över både barnet och mig...
    Men säger han inte det till barnet då så att barnet kan berätta själv varför skolan är viktig och varför hen vill gå där? Jag har ett lika gammalt barn själv och han skulle tjata ihjäl sig om hans pappa inte ens svarade.

Skicka med ansökan och en vädjan om att åtminstone diskutera det hela med barnet.
  • Dementoria

Jag skulle också kontaktat familjerätten snarast även om pappan nu svarar på detta. Gällande barnen MÅSTE det finnas kommunikation, jag fattar inte varför han beter sig så?

Svar på tråden Pappan svarar inte angående skolval