• Anonym (Vad göra?)

Pappan svarar inte angående skolval

Dags för skolval till årskurs 7 snart och vårt barn har önskemål om en annan skola än hänvisningsskolan. Skolan barnet vill gå i verkar vara en bra skola och ligger i närheten av hänvisningsskolan. Så jag stöttar barnet i beslutet. Eftersom jag och pappan har gemensam vårdnad har jag försökt (via mail, enda sättet han ibland svarar på) prata med pappan om detta. Men han svarar inte alls!

Vad gör man? Har inte tidigare funderat på att söka enskild vårdnad även om pappan hållt på så här med mindre grejer tidigare. Kan man ens få enskild vårdnad så snabbt som krävs för skolvalet och räcker det som orsak?

För barnet betyder detta jättemycket och det spelar ingen som helst roll för pappan när det gäller avstånd eller umgänge.

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan svarar inte angående skolval
  • Anonym (Vad göra?)
    Dementoria skrev 2017-01-08 10:33:15 följande:

Har pappan ingen kontakt alls med barnet?

Jo, barnet är hos pappan varannan helg.
  • Anonym (Vad göra?)
    AnnaZL skrev 2017-01-08 10:46:11 följande:

Varför inte bara ansöka om skolan, eller behövs det leg och notariserad underskrift för det?

Skolor brukar aldrig undersöka vem vårdnadshavaren är, det har iaf aldrig jag råkat ut för.

(Annat är det med passansökan)

Här måste man signera skolvalet med båda vårdnadshavarnas underskrifter.
  • Anonym (Vad göra?)
    Dementoria skrev 2017-01-08 10:57:40 följande:

Men kan inte barnet ta med sin ansökan och be pappa skriva på då? Barnet är väl såpass stort att hen själv kan be om detta?

Fast grejen är att jag misstänker att pappan inte vill att barnet ska gå på någon annan skola än hänvisningsskolan.

Men kan han då bestämma det helt själv genom att inte prata om det och genom att inte skriva på? Förstår att jag inte kan bestämma helt själv heller men blir väldigt konstigt om vi inte ens kan ha ett resonemang om saken utan den som vägrar prata får någon slags beslutanderätt över både barnet och mig...
Svar på tråden Pappan svarar inte angående skolval