Inlägg från: Lilien123 |Visa alla inlägg
  • Lilien123

Barnbidrag för barn utomlands

Hej

Kanske någon som vet.

Enligt försäkringskassan så får barnet inget barnbidrag om barnet är utomlands utanför EU längre än 6 månader för då räknas man inte som bosatt i Sverige.

Frågan är om jag är utomlands 4 månader och kommer till Sverige o stannar 3-4 veckor, åker igen kommer kanske igen efter 5 månader, hur räknas det? kommer mitt barn få då barnbidrag? räknas det som bosatt i Sverige?

• Svar på tråden Barnbidrag för barn utomlands
  • Lilien123

Men du fattar inte vaaa?

Varför skulle jag lura staten? Det är inte jag som får pengar. Jag jobbar inte. Det är för barnets bästa.

Är det så ni tar hand om barnen?

Jag är bosatt i Sverige.

Det står om man inte är i Sverige längre än 6 månader.

Och jag brukar komma varannan 4-5 månader för att jag har min familj där.

Och jag vill absolut att mitt barn ska få barnbidrag.

Jag brukar vara borta på grund av min farmor som är sjuk och behöver hjälp och han är ensam.

• Lilien123

Någon annan som vet?

vill inte läsa elaka svar för att jag har det svårt ändå.

• Lilien123

Jag tror jag är det. Det är ju det jag undrar.

Hur räknar försäkringskassan det?

Jag blir lite tveksam.

Det står längre än sex månader men om man räknar ihop då är det 6-8 veckor per år som du säger. Men saken är att jag är aldrig borta exakt i 6 månader

utan kommer hem var 4-5:e månad

• Lilien123
    Anonym (k) skrev 2017-01-08 14:17:22 följande:

Det är flera saker som spelar in. Om du har bostad i Sverige men reser utomlands och sedan återkommer till Sverige ofta kan du anses som bosatt. Men om du har bostad jobb mm i ett annat land och ingen fast adress i Sverige ska du uppge att du är utflyttad.

Jag har inget jobb nånstans. Och min fast adress är hos mina föräldrar för att jag brukar bo med dem.
Svar på tråden Barnbidrag för barn utomlands