• Lilien123

Barnbidrag för barn utomlands

Hej

Kanske någon som vet.

Enligt försäkringskassan så får barnet inget barnbidrag om barnet är utomlands utanför EU längre än 6 månader för då räknas man inte som bosatt i Sverige.

Frågan är om jag är utomlands 4 månader och kommer till Sverige o stannar 3-4 veckor, åker igen kommer kanske igen efter 5 månader, hur räknas det? kommer mitt barn få då barnbidrag? räknas det som bosatt i Sverige?

• Svar på tråden Barnbidrag för barn utomlands
  • Tow2Mater

Låter ju som du inte är bosatt i Sverige. Vill du lura starten på pengar, eller?

Barnbidrag "får" man om man bor och är skriven i Sverige, men är man utomlands mer än 1 år/6månader beroende på land, ska man skriva ut sig.

• Lilien123

Men du fattar inte vaaa?

Varför skulle jag lura staten? Det är inte jag som får pengar. Jag jobbar inte. Det är för barnets bästa.

Är det så ni tar hand om barnen?

Jag är bosatt i Sverige.

Det står om man inte är i Sverige längre än 6 månader.

Och jag brukar komma varannan 4-5 månader för att jag har min familj där.

Och jag vill absolut att mitt barn ska få barnbidrag.

Jag brukar vara borta på grund av min farmor som är sjuk och behöver hjälp och han är ensam.

• Lilien123

Någon annan som vet?

vill inte läsa elaka svar för att jag har det svårt ändå.

• Griseknoen35
    Lilien123 skrev 2017-01-08 10:53:37 följande:

Men du fattar inte vaaa?

Varför skulle jag lura staten? Det är inte jag som får pengar. Jag jobbar inte. Det är för barnets bästa.

Är det så ni tar hand om barnen?

Jag är bosatt i Sverige.

Det står om man inte är i Sverige längre än 6 månader.

Och jag brukar komma varannan 4-5 månader för att jag har min familj där.

Och jag vill absolut att mitt barn ska få barnbidrag.

Jag brukar vara borta på grund av min farmor som är sjuk och behöver hjälp och han är ensam.

Du är i Sverige 6-8 veckor per år men är endå bosatt här? Har jag förstått det rätt?
  • Lilien123

Jag tror jag är det. Det är ju det jag undrar.

Hur räknar försäkringskassan det?

Jag blir lite tveksam.

Det står längre än sex månader men om man räknar ihop då är det 6-8 veckor per år som du säger. Men saken är att jag är aldrig borta exakt i 6 månader

utan kommer hem var 4-5:e månad

• Griseknoen35
    Lilien123 skrev 2017-01-08 11:38:50 följande:

Jag blir lite tveksam.

Det står längre än sex månader men om man räknar ihop då är det 6-8 veckor per år som du säger. Men saken är att jag är aldrig borta exakt i 6 månader

Fast då är du ju inte bosatt i Sverige, du bor ju inte här utan kommer mer hit på besök. Jag tror inte att du i statens ögon räknas som boende i Sverige. Ring försäkringskassan men de lär säga samma sak.
  • Anonym (!)
    Lilien123 skrev 2017-01-08 11:38:50 följande:

Jag blir lite tveksam.

Jag håller med Griseknoen35. Du är ju inte bosatt i Sverige och jag har svårt att se att en myndighet skulle se det annorlunda.
  • enmamma

Tycker ni ska avregistrera barnbidraget.
    VI gjorde det. 
    Tror försäkringskassan efter detta litar på att vi lämnar korrekta uppgifter och att vi slipper oroa oss för att betala tillbaka pengar vi (barnen) inte hade rätt till.

• Anonym (Mm)

På de uppgifter som du har lämnat här låter det ju inte som att du är bosatt i Sverige (även om du, förmodligen felaktigt), fortfarande är folkbokförd i Sverige. Bättre att vara ärlig och prata med Försäkringskassan än att vid ett senare skede få ett saftigt återkrav. 

• Anonym (Fråga)

Ring Skatteverket och fråga. Jag tror att man räknas som boende i Sverige om man bor en sjundedel av tiden här. Och det gör du ju ungefär. Men det är säkrast att dubbelkolla, för blir du återbetalningsskyldig så blir det tufft...

• Anonym (Mm)
    Anonym (Fråga) skrev 2017-01-08 13:49:54 följande:

Ring Skatteverket och fråga. Jag tror att man räknas som boende i Sverige om man bor en sjundedel av tiden här. Och det gör du ju ungefär. Men det är säkrast att dubbelkolla, för blir du återbetalningsskyldig så blir det tufft...

Fast i den här frågan är det allra bäst att kontakta Försäkringskassan. De kan ju bedöma att man inte är försäkrad för bosättningsbaserade förmåner (barnbidrag), trots att man är folkbokförd i Sverige. 
  • Anonym (k)

Det är flera saker som spelar in. Om du har bostad i Sverige men reser utomlands och sedan återkommer till Sverige ofta kan du anses som bosatt. Men om du har bostad jobb mm i ett annat land och ingen fast adress i Sverige ska du uppge att du är utflyttad.

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Mm) skrev 2017-01-08 13:53:50 följande:

Fast i den här frågan är det allra bäst att kontakta Försäkringskassan. De kan ju bedöma att man inte är försäkrad för bosättningsbaserade förmåner (barnbidrag), trots att man är folkbokförd i Sverige. 

Fast det är Skatteverket som bestämmer om du räknas som bosatt i Sverige. Och är man officiellt bosatt här så har man rätt till barnbidrag, väl?
  • Lilien123
    Anonym (k) skrev 2017-01-08 14:17:22 följande:

Det är flera saker som spelar in. Om du har bostad i Sverige men reser utomlands och sedan återkommer till Sverige ofta kan du anses som bosatt. Men om du har bostad jobb mm i ett annat land och ingen fast adress i Sverige ska du uppge att du är utflyttad.

Jag har inget jobb nånstans. Och min fast adress är hos mina föräldrar för att jag brukar bo med dem.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Fråga) skrev 2017-01-08 15:24:36 följande:
    Fast det är Skatteverket som bestämmer om du räknas som bosatt i Sverige. Och är man officiellt bosatt här så har man rätt till barnbidrag, väl?
    Nej, det stämmer inte. Försäkringskassan och Skatteverket kan göra olika bedömningar. 
Svar på tråden Barnbidrag för barn utomlands