• Aniiee

Ost!

Jag har ostcravings. Hade jag haft en karl i sängen hade jag väl trott att jag var gravid.

Ge mig alla osttips och -recept ni har. Vad för slags ost spelar ingen roll alls.

Jag bidrar själv lite imorgon......

(går tillbaka till mikron där en hög edamer är på smältning)

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Svar på tråden Ost!
  • Rymdmoln
    flygrl skrev 2017-01-07 22:15:43 följande:

Det stämmer. Det blir ju lite som en pizza faktiskt. Smask! :)

Rymdmoln? Rymdkram?

Haha gullis! :)
  • flygrl

Många roliga varianter som avslöjades här i tråden. Ost e verkligen användbart. Man kan laga överdådigt delikata paradrätter men man kan också njuta en god bit ost som den e utan nåt till eller möjligen ett fikon eller en bit bröd. :)

• Spaceman

Du borde bli ihop med Oskar från räddningspatrullen... ????

• flygrl
    Rymdmoln skrev 2017-01-07 22:17:18 följande:
    Haha gullis! :)
    Du får en rymdkram av mig.
    Månen e en ost. Glöm inte det. Vi måste bygga en raket & flyga dit ffs!
  • flygrl
    Spaceman skrev 2017-01-07 22:20:04 följande:

Du borde bli ihop med Oskar från räddningspatrullen... ????

Lol
  • Rymdmoln
    flygrl skrev 2017-01-07 22:23:27 följande:

Du får en rymdkram av mig.

Månen e en ost. Glöm inte det. Vi måste bygga en raket & flyga dit ffs!

Haha allvarligt talat så tänker jag SÅ ofta den ser ut som en ost. Det känns mindre skrämmande att se den som en ost haha!

Ja vi bygger en raketost ;)
  • flygrl
    Rymdmoln skrev 2017-01-07 22:38:53 följande:
    Haha allvarligt talat så tänker jag SÅ ofta den ser ut som en ost. Det känns mindre skrämmande att se den som en ost haha!

Ja vi bygger en raketost ;)
    Den ser ut som en ost för det e en ost.
    Men raketost? Finns det?
  • GavinGadget

Vilken hemsk tråd. Nu har jag också världens ost-cravings. Men men vad skulle jag annars väntat mig...

Här hemma händer det att vi äter ostbricka till middag.

Någon härlig mögelost st agur/blå kornblomster/gräddädel

Grottlagrad gryere

Chevré

Primadonna

Parmesan

Kanske en chevrette

Brie de meaux om jag får välja

En drös kex och fikonmarmelad

Mums!

Annars gillar jag att göra ostiga nachos. Dra igång ugnen på 225 grader. Fram med en ugnsplåt, sprid ut nacho-chips, på med hot tacosås, salami och västerbottensost/präst (snåla inte) och in i ugnen tills osten bubblar.

Eller varför inte vara skiva skivor direkt från västerbottensosten att mumsa på.

Hmm tror jag har gryere i kylen...

• monkees

Mjukost eller vad den bredbara kallas är ju fantastiskt gott och man behöver ju inte krångla och smälta den. Tjocka lager på valfria kex och så njuter man. Lite vindruvor till.........................

• i-o

Personligen föredrar jag Puck. Gärna med sked direkt ur bruken.

• Themis

Har snöat in på manchego, gärna med en klick hemkokt plommonmarmelad med valnötter i och ett glas vin.

Men gud i himlen, VARFÖR kan ingen skriva rätt på accenten i 

chèvre ?!?!

Jag klarar inte av sådant obildat slarv, det är direkt plågsamt att läsa restaurangernas skyltar och menyer numera... Gråter
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • snedtak
    Themis skrev 2017-01-08 07:27:01 följande:
    Har snöat in på manchego, gärna med en klick hemkokt plommonmarmelad med valnötter i och ett glas vin.

chèvre ?!?!

Jag klarar inte av sådant obildat slarv, det är direkt plågsamt att läsa restaurangernas skyltar och menyer numera... Gråter
    Jag tror det har att göra med att man inte vet hur chèvre = "chävr" ska uttalas, eller att man inte har koll på accenter funkar. Har man tex. inte läst franska eller spanska i skolan kommer man kanske i kontakt med accenter så ofta.

Men visst är chevré = "chevreee" irriterande
  • Nymphaea
    Themis skrev 2017-01-08 07:27:01 följande:

chèvre ?!?!

Tack för att du skrev detta, det skär i ögonen att se och i öronen att höra "chevré"!

Annars blev jag grymt sugen på både ostsås och ostchips nu... Aagh, en sån här tråd i januari var precis vad jag behövde Tungan ute
  • i-o
    snedtak skrev 2017-01-08 12:31:53 följande:

Quesadillas (med valfri fyllning)

Den här maträtten hade jag helt glömt. Bra tips.
Svar på tråden Ost!