Inlägg från: Anonym (Gk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gk)

Nån som använt Albyl Minor efter missfall? Progesteron?

Jag har aldrig riktigt förstått hur Trombyl ska bidra - någon av er kanske kan förklara? Enligt FASS:

"Trombyl kan, som många antiinflammatoriska läkemedel (s.k. NSAID), försvåra möjligheten att bli gravid och rekommenderas därför inte till kvinnor som försöker bli gravida."

• Anonym (Gk)
    Anonym (40+) skrev 2017-01-08 20:57:53 följande:

Som jag förstår det förhindrar det miniproppar/förbättrar blodtillförseln och förtunnar blodet (som i sin tur kan leda till att moderkakan skadas o då drabbar fostret). Det är nog inget man ska ta innan, och den svenska studien som gjordes har jag fått uppfattningen att det gavs V6-V36. Vissa får det efter ägglossning för att det blir något tok med implantationsprocessen ....tror det är så...

Att man tar Trombyl under graviditet kan jag förstå, men att ta det innan man är gravid trots att bipacksedeln informerar om att det inte är bra?
  • Anonym (Gk)

Ur FASS för Albyl Minor:

"Intag av Albyl minor ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida."

Någon som vet? Är mest nyfiken efter att ha stött på det förut.

• Anonym (Gk)
    UndrandeSökare skrev 2017-01-08 22:30:30 följande:

Man ska börja med Trombyl/Barn Albyl innan man blir gravid för det hjälper till att förhindra proppar när embryot försöker fästa. Trombyl gör blodet mer lättflytande/tunnare, det koagulerar inte lika lätt.

Mer info hittar man på www.fertilitetsguiden.com

Ska och ska? Det förutsätter väl att man har just sådan problematik, för den generella rekommendationen är uppenbarligen att medicinen kan MOTVERKA en graviditet och snarare främja missfall? Själv vet jag för lite om detta och hur NSAID kan påverka negativt. Vet ni som rekommenderar detta mer?

Jag åt Trombyl som gravid med andra barnet eftersom jag hade blodproppar i moderkakan under den första graviditeten. Jag har däremot inte haft problem med missfall. Frågan är om jag borde prova äta Trombyl inför nästa graviditet ändå (jag har ju lite över). Blir dock tveksam över att FASS skriver att det inte direkt främjar graviditet. Tycker att det verkar märkligt att de som har svårt att bli gravida rekommenderas medicin som medicinskt motverkar en eventuell graviditet.
Svar på tråden Nån som använt Albyl Minor efter missfall? Progesteron?