Anonym (40+) skrev 2017-01-08 16:12:31 följande:
Men du fick samma progesteron igen vid den 5e och lyckade graviditeten fram till v 13? Tillsammans med Trombyl?
Ja,Progesteronsorten var samma. Att jag lyckades behålla barnet berodde snarare på att jag tog dubbel dos Prednisolon, men Trombylen kan ju spelat in. Den skadade i vart fall inte.
Anonym (40+) skrev 2017-01-08 16:17:32 följande:
Överläkaren på specmödravården tittade bara på mig och skakade på huvudet vid mitt missfall, så progesteron var inget hon var med på (utanför ivf), såg ingen anledning till. Trombyl kände jag inte till då så jag frågade inte henne om det tyvärr...det verkar ju finnas en receptfri väg att "börja" annars :) har läst på studierna kring det nu. Kontaktat Mia Lundin som sa att 40 mg kräm dagligen skulle vara tillräckligt ...ja vid 43 har man inte mycket att vänta på!
Både Progesteron och Trombyl är vanliga mediciner efter missfall, men i regel först efter 3. IVF-kliniken i Falun gav dock alla patienter Trombyl ett tag för att öka oddsen för det räknas i stort sett alltid som ofarligt att testa och Progesteron är ju definitivt ofarligt.