Inlägg från: Anonym (40+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (40+)

Nån som använt Albyl Minor efter missfall? Progesteron?

Anonym (Mamma) skrev 2017-01-07 19:34:32 följande:

Trombyl på recept från 2 veckor innan FET till v.36- gick vägen den 5 graviditeten!  Självklart progesteron också eftersom det var IVF.

Å grattis!! Vad underbart med lyckade historier:) Det verkar ligga något i detta för framgång :) när o hur länge fick du använda progesteron? (Antar det var läkarförskrivet medel också)
  • Anonym (40+)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-08 15:15:58 följande:

Tack! Det tog över 10 år så lyckat är bara förnamnet.   Progesteron har jag använt till v.13-förra graviditeten blev dock MA v.14. Fått det i injektionsform eftersom jag gjort ED utomlands. I Sverige finns det bara som vagitorier. Det går alltid fråga en läkare om de vill skriva ut det även efter bara ett missfall. Annars kan du testa krämen.

Men du fick samma progesteron igen vid den 5e och lyckade graviditeten fram till v 13? Tillsammans med Trombyl?
  • Anonym (40+)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-08 15:15:58 följande:

Tack! Det tog över 10 år så lyckat är bara förnamnet.   Progesteron har jag använt till v.13-förra graviditeten blev dock MA v.14. Fått det i injektionsform eftersom jag gjort ED utomlands. I Sverige finns det bara som vagitorier. Det går alltid fråga en läkare om de vill skriva ut det även efter bara ett missfall. Annars kan du testa krämen.

Överläkaren på specmödravården tittade bara på mig och skakade på huvudet vid mitt missfall, så progesteron var inget hon var med på (utanför ivf), såg ingen anledning till. Trombyl kände jag inte till då så jag frågade inte henne om det tyvärr...det verkar ju finnas en receptfri väg att "börja" annars :) har läst på studierna kring det nu. Kontaktat Mia Lundin som sa att 40 mg kräm dagligen skulle vara tillräckligt ...ja vid 43 har man inte mycket att vänta på!
  • Anonym (40+)
    Anonym (Gk) skrev 2017-01-08 19:44:03 följande:

Jag har aldrig riktigt förstått hur Trombyl ska bidra - någon av er kanske kan förklara? Enligt FASS:

"Trombyl kan, som många antiinflammatoriska läkemedel (s.k. NSAID), försvåra möjligheten att bli gravid och rekommenderas därför inte till kvinnor som försöker bli gravida."

Som jag förstår det förhindrar det miniproppar/förbättrar blodtillförseln och förtunnar blodet (som i sin tur kan leda till att moderkakan skadas o då drabbar fostret). Det är nog inget man ska ta innan, och den svenska studien som gjordes har jag fått uppfattningen att det gavs V6-V36. Vissa får det efter ägglossning för att det blir något tok med implantationsprocessen ....tror det är så...
Svar på tråden Nån som använt Albyl Minor efter missfall? Progesteron?