• Beya

Fler som känner oro över att ens barn ska välja den andre föräldern?

Min son är 8 år och jag vet han trivs hos oss båda. Men nu har han börjat prata om att han vill byta skola till den orten hans pappa bor när han ska börja högstadiet . Sa inget till honom såklart men fick sådan ångest och oro över att förlora honom:( isf blir det lång pendling och jag tror han kommer tycka det blir för jobbigt sen om han har sina kompisar där så är jag så rädd över att han ska vilja bo hos sin pappa på heltid:(
    Någon som har liknade funderingar eller erfarenheter?

• Svar på tråden Fler som känner oro över att ens barn ska välja den andre föräldern?
  • Beya

Fast vi har haft varannan vecka från det att han bara var 2 år. För mig hade det känts förödande att mista mer tid med honom så jag hoppas han kommer att ändra sig. Han är ju inte så gammal och vet inte vad det innebär.

• Beya

Fast nu tycker jag ni dömer mig lite för snabbt. Jag har aldrig skrivit att jag tänker tvinga honom att stanna det är klart jag inte kan eller ska göra. Ville bara höra om någon annan känner igen sig i dessa jobbiga känslor. Skriver ju här för att jag inte kan prata med honom om det.
    Jag är också orolig över kompisar, det är ju rätt känsligt att byta skola i högstadieåldern. Men får väl ta det, den dagen den sorgen. Han kan ju faktisk byta åsikter många gånger om innan dess

• Beya
    volvo142 skrev 2017-01-08 15:13:26 följande:
    Men ser nu att han är  8 år! det är ju långt kvar går han skola i din ort nu? iisfåall tror jag inte att han kommer byta.
    Ja han går i skolan på orten där jag bor. Han har tyvärr inte kommit in så bra i kompisgänget än men jag hoppas ju att det blir bättre. Har någon han leker med men inte så många. Blir ju tyvärr så när man har varannan vecka, hans kompisar vet ju aldrig om han är här eller inte.
  • Beya
    Brumma skrev 2017-01-08 14:52:51 följande:

Det är många år till högstadiet..

Dessutom - han går nu i skolan nära dig? Och ni har vv?

Då blir det ju lika lång pendling som idag?

Förstår inte skillnaden faktiskt. Antingen pendlar han den veckan han är hos pappa eller så pendlar han vet kan han är hos dig?

Nej tänkte lite fel där, det är jag som hade fått pendla två timmar per dag. Hans pappa har sitt jobb i närheten där han går i skolan så därför blir det inte lika långt för honom.
  • Beya
    Brumma skrev 2017-01-08 20:23:10 följande:
    Isåfall behöver du ju inte oroa dig för att det blir jobbig pendling för sonen iallafall :)

Ett orosmoment mindre ;)

Och när han är så stor att han börjar högstadiet kan ju barnet pendla själv :)
    Ja det kan han ju faktiskt, har inte tänkt på det heller:) men om han då får kompisar där så är jag rädd att han hellre vill bo där och jag mister all vardagskontakt som någon skrev. Och den skolan har inte det bästa ryktet vilket inte heller känns bra. Men jag vet att jag absolut inte kan göra något åt det även om det skulle krossa mitt hjärta för jag älskar honom över allt annat.
  • Beya
    Brumma skrev 2017-01-09 06:58:55 följande:
    Går han i skolan hos dig nu och i flera år till får han ju kompisar hos dig? Och får han INTE kompisar så ja, då kanske det är bra för honom att byta miljö..

Men - han går i tvåan nu om jag förstår saken rätt. Det är LÅNGT kvar till högstadiet :)

Min son är två år yngre än din och även om jag uppmuntrar hans funderingar på framtiden så oroar jag mig inte över de något konstiga planerna han har :)

Han är ett barn och barn tänker mycket. Men de tar inte beslut fem år framåt.

Om du går och ägnar din tid åt att oroa dig över ngt som KANSKE inträffar om fem år så tror jag att du kan skapa en oro bara genom ditt agerande. Var en mamma som fokuserar på här och nu istället:)

Om han fortfarande vill byta skola när han går i sexan - DÅ kan du/ni börja fundera men inte innan dess :)
    Tack du har så klart helt rätt:) ska verkligen försöka fokusera på nuet. Han sa ju senast i veckan att han vill bo hela tiden hos mig och hela tiden hos sin pappa då det är klart inte lätt för honom. Men han är väldigt "pappig" just nu, jag känner att han behöver inte anstränga sig det minsta, pappa är Gud ändå. Jag gör allt för honom och vi umgås och hittar på saker tillsammans men ändå är det pappa han ringer om kvällarna för att han saknar honom. Det känns ju också men det är ju också bara att acceptera
  • Beya

Tusan tack Brumma för dina svar! De har faktiskt lindrat min ångest. Ska läsa detta flera gånger så det verkligen går in:)
    Förstår inte riktigt själv varför jag är så extremt sårbar när det gäller min son.

• Beya

Tack vad snällt Brumma:)

Jag funderar mycket på varför det känns jobbigare och jobbigare att jag bara har honom varannan vecka. Vill så gärna han ska få en sådan normal barndom som möjligt och det viktigaste, att han är lycklig. Det är en sorg att förlora så mycket tid med honom. Det blir så påtagligt bl.a. när man umgås med andra som har sina barn på helt då gör det så ont när de frågar efter honom och jag kan känna mig avundsjuk på de som alltid har sina barn.
    Tycker ändå jag har hanterat det bra genom åren och försökt satsa mycket på mig själv när jag inte har honom. Men nu känner jag bara att han fattas när han inte är här och jag kan inte njuta alls den veckan. Får dåligt samvete mot min sambo och vårt gemensamma barn. Det är ju inte rätt mot dem.

Svar på tråden Fler som känner oro över att ens barn ska välja den andre föräldern?