Inlägg från: AnkiC |Visa alla inlägg
  • AnkiC

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

monkees skrev 2017-01-07 11:40:33 följande:
    Jag (vi) har klarat att fostra två underbara döttrar som nu är vuxna och lever i goda fungerande relationer med fina män trots att vi inte haft 100% fokus på deras underliv när de växte upp. Vi fokuserade på hela individen och framförallt närhet/kärlek. Sund sådan.
    Så att ha ett och samma namn på flickans kön generellt är samma sak som att fokusera 100% på könsorganet. Du har lite svårt att förstå.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 13:05:35 följande:
    Det jag tänker är att nu för tiden med genus och allt annat möjligt och omöjligt så sägs det ju att alla kvinnor har inte fitta/livmoder och alla män har inte kuk. Det finns intergender och så vidare.
    Om ni då lär barnen att flickor har snippa och pojkar har snopp så blir det väl aningens förvirrande längre fram?

Märk väl att jag frågar dig som förskollärare, jag är inte skolad i att ta hand om småbarn.
    Det är en intressant fråga absolut! Det finns både män och kvinnor med snippa och tvärtom. Man får skilja på det sociala könet och det fysiska könet. Snippan är dock alltid en snippa vare sig det sitter på en man eller en kvinna och snoppen är alltid en snopp. Hur vi människor vill definiera oss själva måste vi lämna över till individen. Man ska egentligen inte utgå från att alla snippbärare är flickor och snoppbärare pojkar. Jag som förskollärare undviker så mycket jag kan att använda orden flicka och pojke. Jag säger barnens namn eller barn. Försöker säga hen så mycket det går. Är barnet dock tydlig med att hen är flicka eller pojke och vill bli benämnd så, ja då gör jag det. Vi har haft barn med snippa som identifierar sig som pojke och då får man respektera det. Det är såklart inte så lätt det här. Även jag som är rätt genusmedveten tycker det är svårt att bryta dessa normer eftersom man själv är uppvuxen i och formad efter dem. Men man försöker iallafall.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-07 13:44:57 följande:

Är väl inget svårt att lära att det kan finnas flera namn. Vi kallar det för underliv. Gillar inte fåniga könsnamn och underliv är ett neutralt o bra ord tycker jag.

Så du säger inte snopp heller? Är det också fånigt?
  • AnkiC
    BandAnna skrev 2017-01-07 14:04:08 följande:

Fiffi är ett hundnamn. Du tror inte att DET om något förvirrar ungen när gamla Greta kommer gåendes med sin fluffiga Fiffi? 

Jag hade en bekant som kallade snippan för Greta.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 15:27:56 följande:
    Okej, så vad säger du om detta?

www.synonymer.se/
    Haha synonymordboken där folk kan lämna egna bidrag? Vad bevisar det. Att fler än en kallar det för fiffi? Fiffi är ju dessutom ett hundnamn också. Jag har aldrig hört ordet Fiffi som benämning för snippan så för mig skulle det vart oerhört förvirrande. Ordet snippa står ju med i SAOL sen 10 år tillbaka. Det heter ju snippa och är inget man bara kallar det.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 15:50:11 följande:
    Tja, det säger bara att det inte bara är ett hundnamn som personen jag citerat påstod.
    Har det blivit tillagt så används det. Typ så.
    Fortfarande ett namn på nåt annat som någon enstaka använder som benämning på snippan. Knappast många då vissa aldrig hört det. Precis som Greta. Hur många har hört det. Om jag skriver in det i synonymordlistan nu blir det ett namn på snippan då?
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 16:01:01 följande:
    Det får du väl göra om du vill men inte behövs det för min skull.
    Jag säger själv inte fiffi om de nedre regionerna, säger iofs inte snippa heller.
    Vad jag säger spelar faktiskt ingen roll för jag brukar inte prata så mycket om den. Och definitivt inte med några barn.
    Bara undrade om du anser att det blir ett namn för snippan bara för att jag skriver in det i listan?
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-09 14:01:57 följande:
    Nu är det ju inte så ofta jag pratar om snoppar, men ja, jag kallar det snopp. "Mamma, varför står pojkar upp när de kissar? För att de har en snopp"
    Varför är snippa mer fånigt än snopp?
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 14:11:06 följande:

Varför inte berätta för barnet att människor kallar sina kön för olika saker. Oavsett vilket ord man använder så brukar barnet i fråga fatta principen.

Och dessutom, varför så stor vikt vid vad det kallas? Det är väll inget man behöver springa runt och prata om hela tiden?

Har själv en 5 åring och använder (i mina ögon) det avdramatiserade ordet *mus*.

Fitta och underliv* tycker jag är vuxenord, så fiffi*, snippa* och mus* är barn synonymerna. Dock har vi inte gjort det till någon stor grej, utan vi fattar vad vi menar oavsett vad det omnämns som. Snippa tror jag dessutom är den vanligaste benämningen från förskolornas sida.

Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 21:40:03 följande:
    Du har så fel när du skriver så, men du kanske inte har lärt dig manliga könsorganets synonymer.?

Låt mig lära dig några; kuk, snopp, balle, petternicklas, snorre, Dick! Vill du lära dig fler? Ta i stället en funderare på varför du skriver att det bara gäller det kvinnliga könet, när du faktiskt har fel på den punkten.
    Ingen av dessa smeknamn på snoppen används till barn vanligtvis. Verkligen inte på förskolan iallafall.
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 22:01:26 följande:

Du skrev" Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?"

Jag skriver Nej, på den frågan. För du har fel, det finns fler namn även om förskolan väljer att använda snopp. Som det även kallas av flera, lik förskolan valt ordet "snippa".

Jag tycker absolut inte att det är ett problem att de omnämner de olika könen för olika namn. Det finns betydligt viktigare frågor som berör förskolan eller samhället över lag än en sådan liten ovesentlig detalj. Jag upplever att den allmänna kvaliteten och mål och riktlinjer på förskolan är viktigare, än ett ord som på sin höjd omnämns när de ska gå på toa.

Get My point?

Snopp har varit ett vedertaget namn länge och det är det ordet som används av de flesta. Även om fler ord finns för snopp så är det väldigt stor skillnad om man jämför.

Jag tycker det är en otroligt viktig fråga men jag ser det inte enbart inom förskolans väggar utan mycket större än så. Ett litet namn kan faktiskt göra stor skillnad.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-09 21:55:07 följande:
    Som sagt så använder jag ordet snopp för att beskriva varför pojkar kan kissa ståendes. Har inget behov av ett snippa-ord. Min dotter kommer i alla fall att påverkas från alla håll och får kalla den vad hon vill.

Kalla det snippa du, så kallar jag det för underliv.
    Men underliv är ju inte bara snippan. Även manligt kön kallas för underliv. Om man frågar varför flickor sitter och kissar och man får svaret "för att de har ett underliv" så blir det ju väldigt konstigt. Både pojkar och flickor har ju ett underliv men underliv kan vara snippor på vissa och snoppar på andra.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-09 22:59:52 följande:
    Exakt. Därför jag tycker det är ett bra ord. Flickor sitter och kissar eftersom att annars skulle det komma kiss utanför toaletten. Resten har jag redan förklarat och jag har inga problem med detta och kommer således fortsätta kalla underliv för underliv.
    Men förstår du inte? Hur ska de veta vad ett underliv är om de frågar? Det ordet beskriver ju inte snippan. Underliv har ju alla. Varför tycker du inte att flickor ska ha ett eget namn på sitt kön? Blir ju mycket märkligt att lära barnen att alla människor har ett underliv men pojkar har snopp. Men flickorna då?
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 23:11:37 följande:
    De va väll bättre och snabbare att hitta ett passande namn, jag tror inte många vuxna män kallat sitt kön för snopp utan det är något man gör när man är liten. Vuxen deffinition är penis och jag tror sällan jag hört någon inom förskolan benämna det med de. Snippa tycker jag är ett bra ord, då de flesta fattar att det är det kvinnliga könet.

Ja, om allt skulle vara jämställt så tror jag inte att naturen hade format kvinnan och mannen olika. Finns betydligt vettigare jämställdhets frågor än ett kön som dessutom sällan omnämns. Det skulle bli jäkligt intressant på skolans biologilektioner att se om barnen fattar om man omnämner fortplantningsorganen (som är olika) med samma benämning. Jag tror att feminister behöver inse att jämnställdhet inte gör oss kroppsligen lika och behöver då inte heller sätta ramarna efter de förutsättningar. Den dagen kvinnorna (framförallt feminister) brottas om jobben som "sopåkare", bilmekaniker, militärtjänstgörare eller varför inte sotare innan den dagen kommer så är det bara att inse att vårat samhälle inte är jämställt. Feminister vill helst ha högst lön och bäst jobb, men seriöst är det då jämställt? *jag kan tycka att diskutionerna hamnar på sandlåde nivå*

Och om detta är en så viktig aspekt för dig, så hoppas jag att du har en stadig fot i ett mansdominerat yrke, inte för hög lön. Utan för kvotering och jämnställdhet
    Nej det är för att pojkars kön har benämnts och pratats om mer öppet än flickornas. Därför uppkom ett bra namn tidigare. Nu efter kvinnors sexuella frigörelse pratas det om deras kön också och därför uppstår ett bra och likvärdigt namn för dem också. Båda namnen är ju relativt nya historiskt sett och hela tiden utvecklas vårt språk och nya ord uppstår. Det är inget vi kan hindra. Snopp och snippa är bra ord för barn ja. Jag skulle dock kunna sträcka mig till att orden blir mer och mer vanligt hos vuxna också.
    Du har missuppfattat feminism. Feminism strävar inte efter att kvinnor och män ska vara lika. Jämställdhet är inte att alla ska vara lika. Inte ska vi ha samma benämning på fortplantningsorganen. Jämställdhet är att både kvinnor och män ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom livets alla områden. För det krävs att de har samma förutsättningar. Detta arbetar feminismen för. Sen kan man ha vilket yrke man vill.
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 23:37:42 följande:
    Men man har inte samma förutsättningar, och det är konstigt att inte feminister inser det! Inte ens individer emellan. Vad gäller trådens syfte verkar vi tämligen överens även om vi skriver det i olika former. Därför behöver vi inte dra diskutionen vidare, eftersom vi tappar trådens syfte och röda tråd. "Rätt man/kvinna på rätt plats", är jag helt klart för. Jag är helt emot kvotering och anser att kompetens och kvalifikationer går före. Med höga ambitioner kan vem som helst nå (in princip) hur långt som helst.
    Men det är ju just det feminister inser! Det är ju därför feminismen behövs. Märkligt att du fortsätter och drar upp kvotering om du inte vill diskutera feminism. För att kompetens och kvalifikationer ska kunna gå före krävs det att kvinnor och män är jämställda och det är vi inte. Nej kvinnor måste ha dubbel ambitionsnivå som en man för att nå lika högt. Det är inte att ha lika förutsättningar.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-10 10:34:10 följande:
    Tycker du skapar problem där det inte finns några. Jag fokuserar inte så mycket på könsorgan som du verkar göra.
    Nej jag skapar inget problem. Det har varit ett problem sen länge men det går åt rätt håll. Läs på lite om ämnet vet ja!
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-10 12:47:11 följande:
    Gör som jag AnkiC fattar INTE när det är dags att ge sig och har kört fast på ett otroligt ensidigt spår. "All makt till kvinnorna". Inte värd att reta upp sig på, då det är precis det hon vill.
    Den som började ta upp diskussion om feminism och kvotering osv var du inte jag. Så någon kvinnokamp har jag inte för avsikt att föra. Jag tyckte diskussionen om ordet var intressant.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-10 12:53:53 följande:
    Jag försöker ju avsluta disskussionen, men hon fortsätter ju fråga :) haha. Tror dock sista ordet var sagt nu.
    Jaha jag trodde detta var ett diskussionsforum. Tycker ämnet är intressant. Klart jag fortsätter fråga. Sluta svara då om du inte vill diskutera.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!