• nfjdk

Bakelser i ett cafe

Hej!

Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?

• Svar på tråden Bakelser i ett cafe
  • cosinus

Jag är mest förtjust i biskvier, bra cheesecake och typ kladdkaka.

Gillar inte muffins, äppelkaka, pajer o s v men smaken är ju som baken.

Och håll ner storleken. Ogillar skarpt när man får välja på att slänga sista halvan eller trycka i sig fast man inte är sugen.

Uppskattar när det finns smoothie

• Virvlande89

Sök på "chocolate crazy cake" (eller "depression cake") för ett riktigt trevligt recept på en vegansk mjuk kaka. Går att variera smaker i evighet (citron, kokos, olika bär..). Har inte hittat receptet på svenska, men det är inte svårt att omvandla (1 cup = ca 2,2 dl).

• flygrl

Jag tycker det e gott med moccabakelse. Sån där som e lite "maräng hård" med smörkräm. :) Napoleonbakelse, riktigt kladdig kladdkaka med vispgrädde, Toscatårta, mazariner, bananbakelse & förstås semla när det e säsong för det. Grodbakelse (ja ni vet) e kult och riktigt goda, smakar prinsesstårtigt. :) Småkakor e ett plus.

Viktigt som flera nämnt det inte e för stora kakor & bakelser. Trist om man inte orkar & dåligt för miljön om var o varannan slänger halva kakan. Och hellre färre men bra än många halvbra.
    En sån där nutella chokladboll skulle jag gärna smaka! :)

• Villedualle
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 17:02:25 följande:

Sök på "chocolate crazy cake" (eller "depression cake") för ett riktigt trevligt recept på en vegansk mjuk kaka. Går att variera smaker i evighet (citron, kokos, olika bär..). Har inte hittat receptet på svenska, men det är inte svårt att omvandla (1 cup = ca 2,2 dl).

Tack för tipset! Blir nog en provbakning här, när barnen somnat! (Intressant historia bakom den dessutom.)
  • iMitera

Jag gillar inte klassiska bakelser, utan mer saker som känns hembakta. Kardemummabullar, olika längder, pajer, kladdkaka, chokladbollar.

Det är viktigt med gott kaffe. Allt för vanligt på caféer med latte som smakar bränt, då vill man inte komma tillbaka.

• flygrl
    iMitera skrev 2017-01-05 17:22:59 följande:

Jag gillar inte klassiska bakelser, utan mer saker som känns hembakta. Kardemummabullar, olika längder, pajer, kladdkaka, chokladbollar.

Det är viktigt med gott kaffe. Allt för vanligt på caféer med latte som smakar bränt, då vill man inte komma tillbaka.

Håller helt med om kaffet. Det ska va gott, det e viktigt.
  • MadHatter

Och stora tekoppar! Jag vill inte dricka te i en liten kopp! Det spelar in när jag väljer cafe och vet att det är så även för många andra tedrickare.

• Det kommer bli bra
    MadHatter skrev 2017-01-05 17:35:35 följande:

Och stora tekoppar! Jag vill inte dricka te i en liten kopp! Det spelar in när jag väljer cafe och vet att det är så även för många andra tedrickare.

Håller med om det! Och jag vill ha bra te-sorter, alltså kvalitetste som inte är smaksatt och inte bara smaksatta teer. 
  • Ominous

Ska man öppna cafe idag är det väldigt viktigt att kunna tillgodose allergier och matrestriktioner. Jag är själv vegan och jag bakar väldigt mycket, aldrig haft problem att ersätta ägg i något. Det viktiga är att inte snöa in sig på en ägg-ersättningprodukt, då ägg har olika funktioner i olika bakverk. 

Folk är dessutom kräsnare idag, det går inte att komma med någon torr kaka eller chokladbollar för veganer och glutenallergiker. Många vill dessutom ha rawfood, många vill verkligen inte ha(inkl mig själv). Finns de dessutom bara 1-2 alternativ går man hellre någon annanstans.

Något jag skulle satsat på är att göra de kan man mjölk och äggfritt från början, tex kanelbullar och andra vetebröd kan väldigt lätt göras ägg och mjölkfria utan någon som helst skillnad. Du kan tex ha vatten istället för mjölk, och pensla med växtbaserad grädde. Blir hur bra som helst, aldrig någon som märkt någon skillnad här iallafall. 

Det finns en brownie som heter "brownie med mörk hemlighet" som är en stensäkert kort. Man kan inte misslyckas och är supergott!

Glöm inte heller att ha Oatly ikaffe som alternativ till mjölk i kaffet. Även gärna varm oboy på tex soja eller hasselnötsmjölk. 

Finns många facebook-sidor med recept, tex baka veganskt och "veganska bakrecept"

• Virvlande89
    Villedualle skrev 2017-01-05 17:15:05 följande:

Tack för tipset! Blir nog en provbakning här, när barnen somnat! (Intressant historia bakom den dessutom.)

Visst är det! :) superenkelt att man kan blanda allt i bakformar också. Jag har gjort flera varianter av den och bjudit mina elever på (där flera är veganer) och de tjatar om den ofta. :P jag har använt kokosolja (smält i kastrull först), men en mild rapsolja fungerar säkerligen, och vaniljpulver istället för vaniljextrakt, annars har jag följt receptet. Fungerar bra som tårtbotten och muffins också! :)
Svar på tråden Bakelser i ett cafe