Inlägg från: Ominous |Visa alla inlägg
  • Ominous

Bakelser i ett cafe

Ska man öppna cafe idag är det väldigt viktigt att kunna tillgodose allergier och matrestriktioner. Jag är själv vegan och jag bakar väldigt mycket, aldrig haft problem att ersätta ägg i något. Det viktiga är att inte snöa in sig på en ägg-ersättningprodukt, då ägg har olika funktioner i olika bakverk. 

Folk är dessutom kräsnare idag, det går inte att komma med någon torr kaka eller chokladbollar för veganer och glutenallergiker. Många vill dessutom ha rawfood, många vill verkligen inte ha(inkl mig själv). Finns de dessutom bara 1-2 alternativ går man hellre någon annanstans.

Något jag skulle satsat på är att göra de kan man mjölk och äggfritt från början, tex kanelbullar och andra vetebröd kan väldigt lätt göras ägg och mjölkfria utan någon som helst skillnad. Du kan tex ha vatten istället för mjölk, och pensla med växtbaserad grädde. Blir hur bra som helst, aldrig någon som märkt någon skillnad här iallafall. 

Det finns en brownie som heter "brownie med mörk hemlighet" som är en stensäkert kort. Man kan inte misslyckas och är supergott!

Glöm inte heller att ha Oatly ikaffe som alternativ till mjölk i kaffet. Även gärna varm oboy på tex soja eller hasselnötsmjölk. 

Finns många facebook-sidor med recept, tex baka veganskt och "veganska bakrecept"

Svar på tråden Bakelser i ett cafe