Brumma skrev 2017-01-06 01:17:30 följande:
Anonym (Usch) skrev 2017-01-05 23:53:56 följande:
Men exakt....du tänker rätt och detta behöver modern förstå och rätta dig efter för det är barnets behov till (god relation) båda föräldrar som styr. Så jävla trött på tanter som gnäller på gubbarna de VALT ATT SKAFFA BARN MED och sen dumpat och avfärdar som skräppappor (denna skräpis vill resa med sitt barn, inte så skräpigt skulle jag säga). Ta gärna ansvar för att du valde denna kille en gång i tiden och då är det ditt eget omdöme och val det är fel på om du gnäller senare..Skärp dig ts, och all lycka till i fs. Han verkar vara en god person också. No biggie.
Du skrev här att modern borde förstå och rätta sig efter att barnet har behov av att föräldrarna har en bra relation. Med tanke på att pappan upprepade gånger kör över mamman, skiter i planering och överenskommelse och vägrar diskutera ansvar så är det ENBART mamman som arbetar för den goda relationen. Då undrar jag om det ENBART är mamman som skall arbeta för rekationen eftersom du skriver att hom ska flrstå och rötta sig.
Vidare skriver du att du är trött på tanter som gnäller på de män de skaffat barn med och att DE ska ta ansvar för att de valt den mannen att skaffa barn med . Då undrar jag vem som har ansvar för att pappan beter sig illa. Pappan eller TS? Och undrade om du på allvar tror att man alltid vet hur folk kommer förändras i framtiden.
Om du inte uttalade dig så, hur menar du i inlägget ovan?
Att det INTE är så att TS skall lägga sig platt och själv ta ansvar för relationen? Att det ÄR pappans eget ansvar? Att TS omöjligt kunde veta hur pappan skulle agera efter skilsmässan? Eller?
Det jag tycker står i mitt inlägg och det är :
Barn har behov av en relation till båda sina föräldrar.
Jag la till i parentes (god relation). Det vill säga, barnet kan behöva skyddas från en extremt dålig/farlig relation till en förälder. Samt, barnen kan skadas av en mycket dålig relation till sin förälder.
Du har tolkat det som jag enbart uttalat att barnet har behov av god relation mellan föräldrarna. Du har missuppfattat mig. Du läste in något som inte jag har uttalat. Min åsikt är att barns behov av sina föräldrar är större än behovet av en god relation mellan föräldrarna. Det är mer skadligt att inte ha en god relation till båda föräldrar än att barnet upplever att föräldrarna inte har en perfekt relation till varandra. Jag har barnet i fokus här. Så jag är i den aspekten mer intresserad av att barn ska ha en (god) relation till båda sina föräldrar än av föräldrarnas relation till varandra. Jag tycker absolut inget av det du skrivit långa inlägg om, att mamman ska arbeta mer för relationen med sin expartner. INTE.
Och JA, har man VALT att skaffa barn med en man eller kvinna så utgår jag från att man har ett ansvar för sig själv i det valet. Hur du kan få det till att jag säger att man har nåt ansvar för någon ANNAN vet jag ej. Jag säger att man har sin egen del att ansvara för. EGET ANSVAR. Det betyder för sig själv det. Inte den andra. Hur du kunde få det till att jag inte vet att förutsättningar förändras (tex genom skilsmässa) vet jag inte heller. Du kan vara säker på att jag vet det, eftersom jag är 40+ och därmed upplevt det alla andra har också: svek och förändringar i relationer. Men jag vet inte vad det har att göra med det faktum att JAG ansvarar för att JAG valde min partner (och han mig så han får ansvara för sin del). JAG ansvarar för mig själv och mina reaktioner på det han må göra eller inte göra. JAG är trött på att vuxna människor blir så jävla uppretade på att behöva ta eget ansvar för SIN del. Jag vet nu vid vuxen ålder att man inte kan styra människor efter en skilsmässa och det är så många som blir överraskade över hur personer förändras....men snälla, det är ju det människor har gjort i alla tider. Det är därför man måste tänka på sig själv och ansvara för sig själv i allt man gör. Det inkluderar ju att INTE ta ansvar för att en gubbe förvandlas till ett asshole. Eller tanten.
Jag tycker inget av det du sagt om pappor. Nu örk jag inte försöka förklara mer...puh.