Inlägg från: Anonym (Hur ska man tänka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur ska man tänka)

Pappan vill resa med barnet

Pappan har talat om att han vill ha med barnet på en semesterresa som är en vecka.

Vanligtvis har pappan varannan helg och resan sträcker sig även över barnets helg med mig. För mig går det bra att de reser men jag vill gärna att barnet då är hos mig helgen efter då som egentligen är pappans helg. Men annars går det en hel månad mellan mina och barnets helger. På vardagarna finns inte så mycket tid då jag är ensamstående och jobbar heltid så helgerna är värdefulla.

När motsvarande resa på samma sätt gjordes förra året och jag efter resan ville ha helgen efter blev jag anklagad för umgängessabotage. I år vill pappan inte prata om det alls.

Vet inte hur jag ska tänka. Å ena sidan vill jag låta barnet åka, å andra sidan känns det orimligt att inte ens kunna prata med pappan om detta.

Pappan tycker att jag har barnet så mycket ändå och det har han i och för sig rätt i. Men pappan valde själv att flytta en bit bort så att han inte kan ha varannan vecka.

Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Pappan vill resa med barnet
    Brumma skrev 2017-01-05 08:54:12 följande:

Jag hade nog faktiskt låtit barnet åka och inte krävt pappans helg.

För om jag räknar rätt kommer barnet då - om du får pappans helg - inte träffa sin pappa alls på tre veckor.

Visst förstår jag att man vill ha helger men väger man att ha vardagar i tre veckor men missa en helg mot att inte träffas alls på tre veckor hade det inte varit ett jättesvårt val. Om man tittar ur barnets perspektiv då.

men det är hur jag förmodligen gjort :)

Jag håller med dig, tycker tre veckor att inte träffa pappan är för lång tid också. Men det skulle med lite vilja gå att lösa, barnet skulle gärna få vara där ett par dagar på vardagarna mellan tillfällena. Pappan har i och för sig sex mil enkel till barnets skola men jag tycker att det borde kunna funka vid enstaka tillfälle.

Pappan byter inte heller helger om jag till exempel behöver jobba vilket jag kommer att göra "min" helg innan vilket gör att det egentligen blir en och en halv månad mellan barnets och mina helger. Kan inte pappan hjälpa förstås men det ställer verkligen till det om jag ska ge barnets helg med mig och vi inte får någon i gengäld.

Sen är det klart att det lite också handlar om ifall jag ska vara generös men aldrig få det tillbaka. Har hänt så många gånger nu och jag har sagt ja för att barnet så gärna vill. Men pappan är benhård på att hålla umgängesschemat.
    cupcakemom skrev 2017-01-05 09:00:28 följande:

Är detta något som händer väldigt sällan hade jag inte tjafsat om den där helgen övh... Är det ofta så måste man ju sätta ner foten för att inte bli överkörd.

Visst det är tråkigt att bara ha den "trista" vardagen men detta EN gång du förlorar din helg... Och det är ju inte så att du inte träffar barnet alls.... Du får väl mysa till det på kvällarna den veckan helt enkelt.

Det är väl lite det saken handlar om också. Inte att det händer så ofta kanske men att han alltid vägrar om jag behöver byta men jag förväntas göra det. Och att han helt sonika ens vägrar prata om det gör förstås att jag känner mig ledsen. Men vill inte vara på en sandlådenivå. Däremot att jag jobbar helgen innan då barnet ska vara hos mig blir det denna gång så långt mellan helgerna.
    Brumma skrev 2017-01-05 09:17:25 följande:

Glömde ju svara på extratiden :)

Sex mil enkel väg - och sedan skall han tillbaka till arbetet? När börjat det?

Barnet behöver gå upp en halvtimme/timme tidigare än normalt några dagar, och dessutom komma hem betydligt senare.

hur ställer sig fritis till det tex?

Pappan har ett flexibelt jobb så om han verkligen villa lösa det så skulle det inte vara några problem. Inte heller för fritids om det skulle behövas extra tid.

Men han vill inte utan allt ska vara enligt schemat varannan helg. Utom när han vill något annat.
    Brumma skrev 2017-01-05 09:15:11 följande:

Men om semesterresan är en vecka så går väl inte hela din helg? Eller åker de på söndag på pappans helg?

Han ber ju inte om att få byta, utan om att få möjligheten om att åka på semester. Ngt du skulle kunna göra närsomhelst eftersom du har barnets boende. Han KAN inte göra det utan att inkräkta på din tid.. 

Det ÄR skillnad.

Var är barnet när du arbetar?

De åker lördag kväll och kommer hem sent lördagen därpå.

Jag har ett arbete och ta hänsyn till så kan verkligen inte åka när som helst.

Barnet är på fritids på vardagarna och hos vänner när jag arbetar helg.
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-05 09:27:42 följande:

Hur kan man missunna sitt barn en veckas semester med sin pappa? Hur tänker man då?

Då tänker man att man undrar hur en pappamissunnar barnet tid med mamman då han som sagt aldrig byter när jag jobbar var femte helg.

Då tänker man också hur en pappa kan flytta ifrån sitt barn så varannan vecka inte funkar och hur mycket han värdesätter tid med sitt barn då. Pappan flyttade pga kärleken, inte jobb eller bostadsbrist då han hade en bostad nära barnets skola tidigare.

Man tänkte också att varje gång jag har gett, sagt okej till aktiviteter på barnets tid med mig har pappan tagit det som att det är fritt fram att boka upp barnets tid med mig hur mycket som helst. Nu har det lugnat sig för att jag har just nekat vid ett par tillfällen men ett tag bokade han upp så mycket att barnet i praktiken skulle bo hos honom på heltid. OCH kollade upp att barnet fick plats i närliggande skola där pappan bor. Utan att ens prata med mig utan informerade barnet bara.

Man tänker också hur mycket man ska ge och aldrig få tillbaka vilket i sig är ganska påfrestande.
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-05 10:04:44 följande:

Så du säger nej för att straffa pappan? Känns omoget, varför inte ha ett barnperspektiv på detta istället för att straffa pappan?

Med tanke på ur mycket tid du har med barnet jämfört med pappan , så är du väldigt missunnsam. Du kan ta ledigt en vecka utan att inkräkta på hans tid, men det kan inte han.

Tycker du ska vara glad att han vill åka på semester med barnet, istället för att sitta och tycka synd om dig själv. Barnet är väl det viktigaste, eller?

Det handlar inte om att straffa pappan utan om att jag står upp för både mig och barnet som givetvis också behöver en viss kontinuitet med mig som har vardagsansvaret och stabiliteten.

Barnet är absolut det viktigaste och jag kan lova dig att det gynnar barnet att ha en mamma som både ser till barnets bästa men som också står upp för sig själv.

Som barn växte jag upp med ett omvänt förhållande där min mamma sa ja till allt min pappa ville och när han ville. Medan hon tog allt vardagsansvar. Visst gav den en barndom där mina föräldrar till synes "samarbetade" men när jag blev tonåring och insåg att allt var på pappas villkor så påverkade det min syn på min mamma negativt tyvärr. Jag upplevde att hon varit en dörrmatta. Självklart har jag omvärderat det idag och förstår till viss del varför hon gjorde som hon gjorde men tycker fortfarande hon borde stått upp mer för sig själv.
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-05 10:26:07 följande:

Man står inte upp för sig själv, om man medvetet saboterar för pappan, man sänker sig bara till hans nivå.

Du väljer att missförstå. Det handlar om att barnet och jag också har ett behov av tid (som nästan bara finns på helgerna) och kontinuitet. Att du läser in något annat får stå för dig.

Vilka erfarenheter har du själv från liknande situationer?
    Brumma skrev 2017-01-05 10:47:32 följande:

Men detta gäller en vecka. Och förra året gjordes en liknande semester?

Alltså en vecka per år. En av dina helger per år.

Resten av helgerna du inte kan spendera med ditt barn kan du inte lägga pappan till last för - där är det ditt arbete som sabbar kontinuiteten. Inte pappan. Men då är det ok?

Haha, nja. En semester förra året. Och typ hundra andra grejer som planerades in på barnets och min tid på hemmaplan. På mina helger och på mina vardagar. När jag stoppade och sa nej hade pappan bokat upp barnet med regelbundna aktiviteter så att jag skulle få ha barnet fyra dagar varannan vecka.

Tänker inte gå in på andra saker som jobb och så vidare här. Men det är klart att det finns en anledning större än en vecka bakom. Och var drar man gränsen?
    cupcakemom skrev 2017-01-05 10:57:18 följande:

Håller med brumma här... Det är EN helg på ett år.. Att du jobbar var femte helg är inte pappans fel... Har du försökt byta jobbhelg.... Jobbar ni var femte helg borde det inte vara helt omöjligt att prata med arbetsgivaren om. Det går att lösa så att du jobbar antingen udda eller jämn helg .... Eller jobbar du bara med folk som också är ensamstående och därför inte kan ställa upp och byta helger... Eller är det så att det är enklare att bli irriterad på pappan än att försöka ändra själv? Du låter nämligen lite bitter när du säger att han flyttade till kärleken istället för att stanna kvar

Går inte byta jobbhelg.

Om jag är bitter? Är inte det minsta bitter på grund av hans kärleksliv då det var jag som valde att separera. Däremot kan jag väl medge att det kan kännas lite bittert att han bara tar ansvar när det är roligt och det inte innebär minsta uppoffring för honom själv. När barnet behöver honom så finns han inte där (oavsett min situation) utan behovet går bara åt ett håll så att säga, när han initierar umgänge och vill.
    Anonym (C) skrev 2017-01-05 12:39:53 följande:

Låt barnet åka med honom på semester, utan tjafs. Han får mer tid med sitt barn, vilket gynnar deras relation, plus att han kanske blir mer vänligt sinnad gentemot dig. Det skulle aldrig falla mig in att hindra mitt barn åka på en resa med hennes far, en resa som kan ge fina minnen. Likaväl som han aldrig skulle hindra mig, även om resan delvis skulle infalla på hans tid med henne. Missunnsamt värre tycker jag. Att dra upp hur du hade det som barn har egentligen inget med saken att göra. Bara för att din mamma inte stog på sig behöver du inte göra motsatsen för att visa att du är en bättre mamma. Tänk på barnet. Och pappan har idag barnet två dagar av fjorton, att han flyttade från er och därför ska stå sitt kast är bara bittert. Var mer storsint och unna dom resan tillsammans.

Fast det är just det att jag tror att barn mår bäst att stabila och trygga föräldrar som kan stå upp för sig själva. Någonstans måste man dra gränser, sen är det inte alltid lätt att dra de gränserna. Tycker att Brumma hade ett bra förslag dock.
    Brumma skrev 2017-01-05 13:43:45 följande:

Jag tror också det är viktigt att stå upp för sig själv. men att hitta någon slags balans.

Fundera på förslagen, kanske kan det vara ngt att titta närmare på :)

Och - ha ngn att bolla med o "spy galla med". Jag har några nära vänner som jag utan att "försköna" mina känslor kan prata med/skriva till när det blir ngt med bonusens mamma eller andra saker. För det ÄR jobbigt att behöva stå på sig hela tiden och möta att man inte är värd något. MEN - dessa personer lyssnar. och sedan berättar de för mig att mina känslor måste jag få ha, men att jag måste se det ur barnperspektivet och att jag kanske kanske ibland går igång mest för att det helt enkelt byggs upp inom mig.

Så att jag ibland "sätter ner foten" av bara farten, och inte där det varken gynnar mig eller min familj (där min bonus har en självklar plats). De hjälper mig att se på det utanför mina känslor. Bena ut vad som är "viktigt" och för vem.

Jag tror det är oerhört viktigt att hitta sådana människor att bolla sånt här med. Dels för att det är skönt att ha ngn att prata med men även för att det ibland är oerhört svårt att låta bli att fastna i sina egna känslor.

Att omge sig med människor som inte dömen men som inte heller håller med för att man är vänner. Som kan säga till när man tappar greppet lite liksom :D

Lycka till :)

Tack för svar som känns barnfokuserat. Därför passar jag på att fråga dig (och andra som vill svara.) Låt säga att de ska åka på resan som är på ett lov. I så fall vill jag kunna boka upp mig att jobba extra mycket den veckan samt att vi har avbokat fritids. Men jag är nästan helt säker på att skulle barnet få kräkis eller nåt annat som gör att man inte kan vara på resande fot så skulle pappan förvänta sig att kunna åka ändå och att jag vabbar hela veckan. Är det rimligt? Inte heller detta kan jag fråga pappan om...
    Brumma skrev 2017-01-06 00:28:24 följande:

Helt ärligt tycker jag det beror lite på .

Just kräksjuka är lite speciellt och jag anser inte att man flyttar på ett barn med kräksjuka (eller annan sjukdom där barnet faktiskt inte mår bra av att flyttas). Är jag sjuk i kraftig influensa, kräks eller har hög feber vill jag inte ut o åka liksom... Jag vill ligga nedbäddad i sängen/soffan där jag blev sjuk ända tills jag blir frisk.

Så ja, om barnet blir kräksjuka eller liknande medans barnet fortfarande är hos dig anser jag att barnet stannar hos dig och du vabbar. INTE pga att du är mamman och att pappan slipper ansvar utan pga det enkla faktum att det inte ligger i barnets bästa att flyttas under sjukdomen. Självklart gäller samma sak omvänt om barnet insjuknar hos pappan. Men då du har boendet är chansen högre att barnet blir sjukt under tiden hos dig.

Att ni avbokar fritids påverkas ju inte om barnet är sjukt, oavsett om barnet åker på semester som planerat eller är hemma sjukt kommer fritids inte att nyttjas.

Dock- hur stor är chansen/risken att barnet blir sjukt just när resan ska vara? Du funderar väl knappast (hoppas jag) på att säga nej till resan för att MÖJLIGHETEN finns att barnet KANSKE blir sjukt och att pappan EVENTUELLT då inte kommer vabba?

Fast om ett barn är kräksjukt i ett par dagar så vore det ändå rätt mycket av en jobbvecka kvar för min del. Vad ska jag göra då? Ta av min semester och dessutom sätta kollegor i klistret? Nej, sannolikheten är inte stor förstås men det är en sån grej jag faktiskt tycker att man kan kräva av den andra föräldern att faktiskt prata om. Precis som att man är klar och tydlig vem som har ansvaret när som helst annars. Det är så klart inte en oviktig fråga.

Sen håller jag med om att man inte flyttar på ett kräkigt barn självklart men det var lite av en annan diskussion. Jag pratar om ansvaret för barnet den veckan.
    Brumma skrev 2017-01-06 01:17:30 följande:

Du skrev här att modern borde förstå och rätta sig efter att barnet har behov av att föräldrarna har en bra relation. Med tanke på att pappan upprepade gånger kör över mamman, skiter i planering och överenskommelse och vägrar diskutera ansvar så är det ENBART mamman som arbetar för den goda relationen. Då undrar jag om det ENBART är mamman som skall arbeta för rekationen eftersom du skriver att hom ska flrstå och rötta sig.

Vidare skriver du att du är trött på tanter som gnäller på de män de skaffat barn med och att DE ska ta ansvar för att de valt den mannen att skaffa barn med . Då undrar jag vem som har ansvar för att pappan beter sig illa. Pappan eller TS? Och undrade om du på allvar tror att man alltid vet hur folk kommer förändras i framtiden.

Om du inte uttalade dig så, hur menar du i inlägget ovan?

Att det INTE är så att TS skall lägga sig platt och själv ta ansvar för relationen? Att det ÄR pappans eget ansvar? Att TS omöjligt kunde veta hur pappan skulle agera efter skilsmässan? Eller?

Tack för att du verkar förstå att det handlar om balansen mellan att göra vad som är bäst för barnet och samtidigt kunna stå upp för sig själv på ett rimligt sätt.

Det är verkligen inte utan anledning jag funderar på hur man sätter gränserna. Det handlar också om att det ofta inte blir rätt hur jag än gör. Låter jag barnet själv kontakta pappan är det fel men kan inte pappan nå barnet inom en timme så "kan han inte nå sitt barn." Och så vidare. När jag skickat barnet dit lite förkyld (barnet var i skolan samma dag) och det råkade bli värre när barnet var hos pappan och de reste iväg den helgen fick jag en sån utskällning via sms att jag skickat barnet sjukt. En gång när barnet hade influensa och verkligen låg nedbäddad skulle pappan absolut hämta barnet i alla fall.

Så även om jag faktiskt försöker tillmötesgå pappan också så funkar det liksom inte...
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-06 02:32:07 följande:

Varför är barnet inte hos pappan de helger du jobbar?

För att pappan anser att det är mitt ansvar att lösa barnpassning på "min tid."
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-06 02:59:39 följande:

Men vad tycker han om sitt föräldraansvar? Och faktum att ert barn vistas hos främlingar fast han själv är tillgänglig?

Tycker ni borde ha ett umgängesavtal som tar hänsyn till ditt arbetsschema. Barnet borde vara hos pappan två helger i rad när du jobbar. Och sedan kör ni varannan helg efter det igen. Då skulle ni skifta helg då och då (från jämn till ojämn). Det skulle vara bra om pappan reser samma vecka varje år. Vissa år skulle ju hans resevecka sammanfalla med hans helg och det bli mindre konflikt mellan er. Och barnet skulle få mer umgänge med sin pappa. Det känns ju mer naturligt också att barnet är hos sin lediga pappa istället för barnvakt när du jobbar.

Jag håller med dig och har föreslagit det. Pappan ser det tyvärr inte så och kan inte tänka sig en sådan lösning.
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-06 03:00:47 följande:

Men vem har bestämt att det ska vara din tid? Ni kan ju ombestämma det precis när ni vill och istället göra det till hans tid om ni vill.

Fast pappan vägrar och då är det lite svårt. Som sagt, han vill bara ha barnet exakt när det passar honom.
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-06 03:10:23 följande:

Finns det någon särskild anledning att det bara passar honom exakt varannan helg?

Hans nya sambo har sitt barn då...
Svar på tråden Pappan vill resa med barnet