Anonym (Hur ska man tänka) skrev 2017-01-05 10:52:05 följande:
Haha, nja. En semester förra året. Och typ hundra andra grejer som planerades in på barnets och min tid på hemmaplan. På mina helger och på mina vardagar. När jag stoppade och sa nej hade pappan bokat upp barnet med regelbundna aktiviteter så att jag skulle få ha barnet fyra dagar varannan vecka.
Tänker inte gå in på andra saker som jobb och så vidare här. Men det är klart att det finns en anledning större än en vecka bakom. Och var drar man gränsen?
Jag tycker det låter som om ni behöver gå på ett samarbetssamtal.
Det är INTE ok att boka in saker på den andra förälderns tid utan att stämma av först.
Men kanske ni behöver frångå vh till ngt annat. Inte vv men mer än vh?
Du skriver ju själv att pappan flyttade och därmed fick mindre tid med barnet - och använder det mot honom. Samtidigt verkar du inte ok med att de gör saker utöver vh.
Som sagt tidigare, man skall inte behöva bli överkörd och bara ge utan att få ngt tillbaka. Men tittar ni på tiden som varit under den senaste tiden behövs kanske umgängesavtalet ses över.
Tex kan ju pappan ha de helger du arbetar, utöver vh. Inplanerat så att de kan boka in saker där. Och några vardagar de veckor som barnet är hos dig.
Ett förslag från dig för att det inte skulle bli tre veckor mellan att de träffades var ju att pappan kunde ha barnet några vardagar mitt iveckan. Det kanske borde göras på återkommande basis?
Så inte vh o inte vv. utan 1 tredjedel hos pappan kanske?
Gränsen tycker jag man skall dra på sådana "smågrejer" som du nämnmer. När dte planeras in en helg där o en dag där. Inte ok.
men att man släpper större saker - som en veckas semester - utan att rucka på resterande överenskommelse.
Som jag nämnde så fick vi aldrig ngt tillbaka från mamman så vi slutade att byta helger med henne. Gärna en extrahelg om hon skulle göra ngt men vi bytte inte bort den helg som var inplanerad. Däremot har det hänt att de åkt på långsemester och att det gått över vår helg. Det har varit självklart att släppa på "det hårda" (för det var vi, liksom du, tvugna att vara annars) när det gäller resor.
Så fortsätt gå efter vh och släpp inte bara för att pappan bokar in saker på din tid. Där behöver du forstätta "hålla ner foten".
Men jag tycker att en resa är ngt som går utöver annan tid. Speciellt om man inte har ngn möjlighet att åka utan att inkräkta på den andra förälderns tid.