• Frankie Bean

Blir barn mobbade pga utstickande öron?

Har en liten son som inte ska börja skolan på många år men har funderat på en sak. Han har ganska utstickande öron, lite Shrekstuk som jag finner oändligt söta. Men som sagt, de sticker ju ut.

Maken kommer från England och där blir man tydligen definitivt mobbad om man har utstickande öron och han oroar sig nu. Detta är inget jag kommer ihåg var en "grej" när jag gick i skolan men hade heller inte sådana öron. Är det vanligt med mobbning pga öronform i Sverige?

• Svar på tråden Blir barn mobbade pga utstickande öron?
  • Frankie Bean
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-01-05 12:53:34 följande:

Ja det blir man tyvärr jag önskar min föräldrar hade fixat mina öron när jag var liten så jag slapp bli mobbad och slapp lida för det även nu när jag är vuxen. Går det att fixa så för hans skull gör det. Hur liten är han? Vet att vissa tejpat med gott resultat men vet inte hur små dom måste va då för att det ska fungera

Han är bara 7 månader än så länge. Har hört att tejpning inte fungerar? Jag tycker ju om hans små öron. Riskerar man inte att ge honom komplex genom att operera när han är liten utan att han bett om det?
  • GrönaDruvan

Min son går i förskoleklass och har väldigt utstående öron. Alltid varit orolig för att han ska bli retad, men inget än. Några kommentarer har fällts men ibland har jag hört dom och då har ungarna fått höra!!
    Men han är omtyckt och en glad kille och så länge man är stark i sig själv och inte tar åt sig så brukar folk trötta på att reta. Vi jobbar ofta med den biten.
    Hur det blir sen vet man ju inte, men som sagt, barn kan ju bli retade för allt...

• Anonym (klara)

Min brorsa hade utstående öron när han var barn och han blev retad för det. Han fick göra en operation när han var typ 8 år som gjorde att öronen ser mer "normala" ut och retningen upphörde och brorsan trivdes bättre. Kanske kan det vara ett alternativ för er?

• Anonym (Äsch)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-01-05 12:53:34 följande:

Ja det blir man tyvärr jag önskar min föräldrar hade fixat mina öron när jag var liten så jag slapp bli mobbad och slapp lida för det även nu när jag är vuxen. Går det att fixa så för hans skull gör det. Hur liten är han? Vet att vissa tejpat med gott resultat men vet inte hur små dom måste va då för att det ska fungera

Sådär kan du ju inte säga. Alla med utstående öron blir definitivt inte mobbade, det är struntprat. Hade du inte blivit retad för dina öron hade de kanske hittat något annat. Din näsa, dina fötter, att du hade en gul tröja tisdagen den 14. Du vet, en mobbare sniffar upp precis vad som helst.

Min son är snart 12 och har lite Shrek-liknande öron, som TS barn. Han har aldrig blivit retad för dom. Han blir inte retad i huvud taget.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Äsch) skrev 2017-01-05 13:57:10 följande:

Sådär kan du ju inte säga. Alla med utstående öron blir definitivt inte mobbade, det är struntprat. Hade du inte blivit retad för dina öron hade de kanske hittat något annat. Din näsa, dina fötter, att du hade en gul tröja tisdagen den 14. Du vet, en mobbare sniffar upp precis vad som helst.

Min son är snart 12 och har lite Shrek-liknande öron, som TS barn. Han har aldrig blivit retad för dom. Han blir inte retad i huvud taget.

Skrev jag att alla med utstående öron blir mobbade?? Jag hade varit glad om min öron hade blivit fixade när jag var liten i alla fall. Skitsamma hur gulliga mina föräldrar tyckte mina jävla öron var.

Skönt att din som slipper bli mobbad
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-01-05 14:32:52 följande:
    Skrev jag att alla med utstående öron blir mobbade?? Jag hade varit glad om min öron hade blivit fixade när jag var liten i alla fall. Skitsamma hur gulliga mina föräldrar tyckte mina jävla öron var.

Skönt att din som slipper bli mobbad
    Ja du skrev att man blir mobbad om man har utstående öron. 
  • Anonym (Tutten)

Jag tycker inte man som förälder ska välja att operera sitt barn i "förebyggande syfte" utan det ska ske i dialog mellan barn och förälder om barnet upplever det som något problem. De enda operationerna jag tycker man ska göra i förebyggande syfte är rena missbildningar som ex gomspalt och liknande. Däremot måste skola/förskola och föräldrar/andra vuxna reagera starkt om de hör barn som påpekar andra barns utseende. Där ska råda nolltolerans.

Jag hade själv varit överlycklig om mina föräldrar låtit mig operera brösten som tonåring men jag tycker det är helt rätt att det var ett beslut jag fick fatta som vuxen istället. En kompis till mig har ett födelsemärke som täcker halva ansiktet och hon vill inte ta bort det utan hon anser att det är en del av henne. Hon är jätteglad att hennes föräldrar inte tog bort det när hon var barn, även fast läkarna uppmuntrade dem att göra det.

• linkann

När jag gick i skolan var det två personer som hade väldigt utstående öron. Den ena kallades för flygplansbromsen och den andra för vingmuttern. 
    En annan hade platt näsa och fick heta väggen.

De var inte retade i egentlig mening men fick dras med sina öknamn.

• kaffe

Jag har en som med utstående öron. Vi hade samma funderingar som dej Ts. Ingen förälder vill att ens barn ska bli utsatt för mobbning. Utstående öron är tyvärr något man kan bli retad för. Vi vägde för och emot och tänkte först göra det när han var så liten att han inte skulle förstå att det var helt och hållet en utseende grej, sen valde vi att låta bli, mest för att han är en ledartyp i sin personlighet och vänner dras till honom. Sen tyckte vi som ni att han var urgullig med sina öron. Nu är han på väg in i tonåren och börjar bli medveten om sitt utseende. Plötsligt börjar man fundera igen på om vi ändå inte borde åtgärdat det. Nästa år byter han skola och kanske blir det annorlunda då. Det är svårt att veta vilket som är rätt.

• elyse

Ni kan ju börja fundera över alternativ i alla fall. Riktigt kort hår framhäver öron så en längre frisyr kan ju vara fördelaktig och vara nog som hjälp.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Äsch) skrev 2017-01-05 14:40:38 följande:

Ja du skrev att man blir mobbad om man har utstående öron. 

Ja och många blir det också som du säkert har märkt på svaren i denna tråden.
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-01-05 15:47:14 följande:
    Ja och många blir det också som du säkert har märkt på svaren i denna tråden.
    Ja och många blir det inte som du säkert har märkt på svaren i denna tråden.
  • Anonym (T)

Jag blev mobbad för mina utomstående och stora öron, opererade dom äntligen när jag var 15år efter år av tjat och bönande för mamma och läkare

Fick de betalt av landstinget då dom var så stora och orsakade stort obehag (inte bara mobbing, problem med hårborstningen och att de blev fuktigt och eksem bakom, fast visade sig senare vara psoriasis i hårbotten också)

Mobbingen för de slutade, men dom hittade snart andra, grövre, saker att trakassera/mobba mig för..

Nu har jag två barn, och båda verkar ha fått mina öron..! Inte så "illa" än men ja funderar då och då på vad vi ska och inte ska göra.. vill inte utsätta mina friska älskade barn för en smärtsam skönhetsoperation bara för att! Men vill samtidigt absolut inte att dom ska få uppleva det jag fick.. öronen (och andra ansiktsdrag) är så svårt att dölja ju, kroppen har man ju kläder på men de är ju mitt i ansiktet och nåt folk kollar på om de sticker ut och ser annorlunda ut.. visst kan man försöka dölja med håret, men dom har båda tunt fint hår så de är svårt då de gärna lägger sig vid sidorna av öronen och snarare framhäver dom..

Är ett tag kvar tills dom börjar skolan iaf men vad fan gör man, vill ju sitt barns bästa men vad exakt är de?

Uppfostra mina barn att vara starka och litar på/pressar på skolan att ta ansvar men vet att man inte kan vara naiv och tro att bara de alltid räcker

• John22

Jag har haft rätt utstående öron sedan jag var barn, men aldrig blivit mobbad för det. Jag var heller inte "en av de coola" som kunde undvika mobbing bara genom att tillhöra rätt gäng.

Svar på tråden Blir barn mobbade pga utstickande öron?