Hur får man lyckliga barn?
Som ovan skrivit. Tid.... och allt vad det innebär
Har jätte bra jämförelse där med min egna familj. Vi är 3 barn. Jag är äldst och min syster 6 år yngre än mig var yngst och en bror där i mellan.
Jag och min bror fick mycket tid, min mamma var arbetslös och styvfar var också det under perioder. Vi hade dåligt ställt så vi fick inte mycket saker, men mycket kan man göra utan pengar som att gå på picknick, lekparker, bada osv.
När jag var 7-8 år började mina föräldrar få mer stabil tillvaro, mer jobb och mamma pluggade till kock. Min syster var ju runt 2-3 då och det är då man kan komma ihåg sina första minnen ungefär. Något år senare fick mamma jobb och styvfar med. Pengar började rulla in och vi kunde får lite mer saker. MEN mycket tid försvann.
Det är detta min syster minns mest, att plötsligt kunde hon få saker, men inte så mycket närhet/umgänge med föräldrarna. medans jag och min bror hade fått det i många år som vi kommer ihåg. Så när våra föräldrar började jobba mer så var ju jag runt 10 och min bror 8 och vi hade ju börjat etablera vänner och egna sysslor. min syster var ju bara runt 4 och när man är så liten är inte vänner osv det viktigaste än.
Så när min syster blev tonåring fick hon allt hon ville ha materiellt, det fanns pengar, men min syster mådde dåligt under hela sin tonårstid. medans jag aldrig för ens i vuxen ålder förstod varför. Vi hade ju haft en perfekt uppväxt enligt mig, men i hennes värld var det inte så. För hon hade inte fått lika många år som mig med närvarande föräldrar.
Nu säger jag inte att mina föräldrar aldrig fanns där, det gjorde dem, men fulltidsjobb tar ju mycket tid från familjen.