Håller med alla ovanstående. Tid, uppmärksamhet, kärlek. Men också regler och rutiner.
1. Tid. Se till att avsätta tid för att umgås som familj. Spela spel, ha filmkväll, gå på picknick, gör utflykter, större och/eller mindre semesterresor, läs böcker, pyssla, baka mm.
2. Uppmärksamhet. Var närvarande på riktigt. Lägg undan telefoner och surfplattor. Ett barn ska inte behöva konkurrera med materiella saker. Jag blir såå ledsen när jag ser en förälder sitta på t.ex. McDonalds med sitt barn och när h*n själv har ätit upp så tar h*n upp telefonen och sitter med den medan barnet äter färdigt. Detta har jag sett flera gånger och det är så sorgligt. Så när du avsätter tid, se till att vara närvarande och ge uppmärksamhet.
3. Kärlek. Tala om för och visa ditt barn att det är älskat. Prata med ditt barn och ställ frågor. Hur mår du, vad gjorde ni i skolan idag, vad gjorde du på rasten och med vem, var det kul på träningen osv. Inte alla frågor alla dagar såklart.
4. Regler och rutiner. Barn mår bra av att veta vad som gäller. Man kanske kan tro att man är snäll när man låter barnen bestämma "vill du ha kaka eller glass, ska vi åka på bio eller till leklandet, vill du duscha eller bada". För er barn kan detta skapa mycket oro och frustration. Utan att vara någon expert på något vis så skulle jag säga att det är först när barnet är närmare 12/13 år som h*n vet vad h*n vill.
Det är också bra med rutiner i form av regelbundna mat- och sovtider. Och även rutiner efter skolan "när du kommer hem så gör du läxorna först så kan du leka/spela/titta på tv en stund sen".
Jag är som sagt ingen expert men det här tror jag är det viktigaste för att få trygga och lyckliga barn. Kom ihåg att lycka inte kan köpas för pengar - även om det är härligt att se den tillfälliga lyckan hos ett barn som får en efterlängtad present.
Med sunt förnuft kommer man långt!