• Fru Ve

Hur får man lyckliga barn?

Jag har fått höra från personal på skolan/förskolan och även från andra att mina barn verkar väldigt trygga och glada vilket verkligen värmer. Jag tror att det i vårt fall beror på att vi har haft mycket mer tid än pengar till barnen. Så ge dem tid är mitt svar. Vår ekonomi har verkligen inte varit på topp sedan vi fick barn eftersom vi båda har studerat flera år och jobbat deltid. Så det är ofta så för oss att vi inte har massor av pengar till resor eller att flänga runt på olika ställen. Ganska ofta är vi hemma och bara "är" och hittar på det som är gratis. Konsumtion är roligt och kan vara stimulerande t.ex. resor men har ingenting att göra med barns lycka.

• Fru Ve

Sen har vi turen jag och min man att ha ett bra äktenskap där vi sällan eller aldrig bråkar. Vi är oftast överens om viktiga och väsentliga saker. Visst kan någon av oss bli irriterad eller att vi kan gruffa över småsaker men barnen har aldrig varit med om att vi skriker åt varandra eller så. Blir vi ovänner så går vi runt och muttrar över det i en halv eller en dag och sen kan vi ofta hitta en lösning som passar båda. Så det bidrar självklart till trygghet och att barnen mår bra.

Svar på tråden Hur får man lyckliga barn?