• MiB

Förhöjt prolaktin och barnönskan

Jag har läst igenom några äldre trådar i detta ämne här på forumet, men det verkar inte vara någon som är aktiv längre. Tänkte därför starta en ny tråd där vi som är i samma sits eller andra som har erfarenhet av förhöjt prolaktin och barnlängtan kan stötta varandra och kanske lära varandra något om ämnet.

Min sambo och jag har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas och genomgick därför nyligen en utredning som visade att jag har förhöjt prolaktin. Jag har sedan flera år kunnat pressa fram lite mjölk från brösten, men har alltid haft regelbunden mens. Magnetkameraundersökningen visade inget synligt prolaktinom/tumör i hypofysen, men tydligen syns de inte alltid om de är mindre än 3 mm. Ska få börja med Pravidel inom kort och hoppas att detta kan underlätta barntillverkningen Glad

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Förhöjt prolaktin och barnönskan
  • MiB

Låter som att vi är i precis samma sits... Hur länge har ni försökt?
    Vad spännande med utredningen. På ett sätt är det ju jobbigt att behöva göra det, men samtidigt är det ju skönt att få veta om något inte är som det ska. Jag hade mina misstankar innan vi påbörjade utredningen, men fick på något sätt ändå en liten chock när det blev bekräftat. Dubbelt det där Oskyldig

• MiB

Maria25; I första hand gör förhöjt prolaktin att man inte har ägglossning och därför inte kan bli gravid. Vid förhöjda värden, men inte så höga att ägglossningen uteblir, säger de flesta läkare att det inte ska påverka... Men enl tidigare inlägg i "prolaktin-trådar" där folk haft lätt förhöjda värden och blivit gravida efter påbörjad medicinering och min egna uppfattning verkar det ändå kunna påverka chanserna, då hormonerna inte är helt i balans. Dock är det inget jag är säker på.... :)
    Jag skulle rekommendera dig att kontakta en gynekolog för fertilitetsutredning och då även nämna att du kan pressa fram lite mjölk.
    Berätta gärna hur det går! :)

• MiB

Skönt ändå att höra att man inte är ensam...
    Jag har inte hört att man bör undvika graviditet första tiden efter påbörjad behandling. Det låter konstigt tycker jag.

Iofs tycker jag generellt att det känns som att läkarna inte har en riktigt vedertagen kunskap om detta. Första gynekologen jag träffade sa att mitt värde, trots att det bara var lite förhöjt, absolut kunde påverka mina möjligheter att bli gravid. Nästa gynekolog jag träffade (då den första var sjuk) sa att mina värden "inte alls är särskilt höga och definitivt inte påverkar". Han sa dessutom lite småsnorkigt att "sådana värden ser jag hela tiden hos högpresterande kvinnor som du". Extremt onödig kommentar och ungefär där tappade jag förtroendet för honom... Bestämde mig för att jag ändå vill prova behandling med Pravidel då det är en relativt ofarlig medicin. Har långsamt trappat upp dosen och står nu på 2,5 mg dagligen. Ska kontrollera prolaktinvärdet om 2 veckor.

Men måste säga att det är extremt frustrerande och knäckande med denna väntan och alla nederlag. Hoppas verkligen att få bli gravid inom kort... Ni vet nog hur det känns!?

Svar på tråden Förhöjt prolaktin och barnönskan