MiB skrev 2017-02-01 17:32:00 följande:
Skönt ändå att höra att man inte är ensam...
Jag har inte hört att man bör undvika graviditet första tiden efter påbörjad behandling. Det låter konstigt tycker jag.
Iofs tycker jag generellt att det känns som att läkarna inte har en riktigt vedertagen kunskap om detta. Första gynekologen jag träffade sa att mitt värde, trots att det bara var lite förhöjt, absolut kunde påverka mina möjligheter att bli gravid. Nästa gynekolog jag träffade (då den första var sjuk) sa att mina värden "inte alls är särskilt höga och definitivt inte påverkar". Han sa dessutom lite småsnorkigt att "sådana värden ser jag hela tiden hos högpresterande kvinnor som du". Extremt onödig kommentar och ungefär där tappade jag förtroendet för honom... Bestämde mig för att jag ändå vill prova behandling med Pravidel då det är en relativt ofarlig medicin. Har långsamt trappat upp dosen och står nu på 2,5 mg dagligen. Ska kontrollera prolaktinvärdet om 2 veckor.
Men måste säga att det är extremt frustrerande och knäckande med denna väntan och alla nederlag. Hoppas verkligen att få bli gravid inom kort... Ni vet nog hur det känns!?
Det är så tråkigt att bli avfärdad och inte bli tagen på allvar. Jag fick också höra att det kan handla om stress innan de ens tog några prover. Som en person med ett BMI inom normalvärde så var det också konstigt att de ville att jag skulle gå ner i vikt. Känner mig störd på att sjukvården i mitt fall hänvisade till någon form av livstilsproblem som låg på mig att lösa snarare än att ta sitt vårdansvar och ge mig vård, i alla fall undersöka allt ordentligt. Har du röntgat?
Gällande det här med att de rekommenderar mig att inte bli gravid under behandling så förstod jag det som att anledningen till att jag inte ska försöka bli gravid just nu är att under graviditet så förstoras hypofysen (där tumören ju sitter) med 120% och att om tumören är stor så riskerar jag min hälsa , främst gällande synskador och migrän som jag förstod det, om jag blir gravid innan tumören minskat och värdena stabiliserats. Endorkinolog-läkaren jag träffade sa att det är rekomenderat att sluta med pravidelbehandling direkt när en blir gravid och därför så tyckte hon att vi skulle behandla först och sedan återuppta producerandet. Jag hänger liksom med på att det var bra att få storleken på prolaktinomet bekräftat innan jag försökte bli gravid igen men vad jag förstår så är tumören som jag har, 5 mm, ett litet prolaktinom och ändå gav hon rådet att behandla klart innan vi fortsätter försöka få barn.