Tips på hur vi kan bonusbarnet att prata mer svenska!
Min man har en sjuårig dotter som den mesta tiden bor med sin mamma i Spanien. Både min man och flickans mamma är tvåspråkiga i svenska och spanska, och när de bodde ihop talades båda språken i hushållet. Dottern kunde båda språken fram tills hon var ca 3 år. Nu har mamman en ny kille som enbart kan spanska, de bor ihop och nu talas tydligen ingen svenska alls i hemmet.
Sen min man och jag blev ihop har hans dotter varit hos oss ca 1 månad två somrar i rad. Hon förstår en del svenska, men det är omöjligt att veta vad hon förstår och vad hon bara låtsas förstå för att hon inte vågar säga annat. Hon vägrar dock prata svenska, min man tror hon är rädd för att göra bort sig...
Nu till sommaren vill hennes mamma att hon ska vara hos oss i 2 månader. Jag har henne gärna här, men språket är ett stort problem. Min man kan ju inte alltid vara med oss och ibland måste mina föräldrar vara barnvakt etc för att vi ska jobba. Under hennes tidigare besök har vi gjort vårt bästa för att lära henne mer av språket. Personligen tycker jag att det är mammans ansvar med tanke på att hon har flickan 11 mån av 12...(flickan är ju dessutom halvsvensk!) men vi vill självklart göra allt vi kan för att hennes framtida vistelser ska bli enklare för oss alla. Vi talar bara svenska hemma med undantaget när hon uttrycken säger att hon inte förstår något och min man förklarar då på spanska. Vi har massor med svenska spel på iPaden som hon får använda när hon vill, och ska hon se film ser vi till att det är svenskt tal.
Vad mer kan vi göra? Känns inte som detta har hjälpt nämnvärt... Vi känner tyvärr inga jämnåriga hon kan leka med här. Har funderat på att sätta henne i simskola eller liknande, så hon liksom 'tvingas' att använda svenskan i en social situation.