Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Förbjud kusinäktenskap

Jag tycker att var och än ska få bestämma vem de vill gifta sig med, det är inget staten ska lägga sig i. Och nej, jag tycker inte det är lämpligt att gifta sig med sin kusin men det ska inte vara olagligt heller. Jag gillar inte sexualmoraliska lagar. (för jag antar att du inte tycker man ska få ha sex med sin kusin heller.)

• Glinda från Oz
    Kokosflingor skrev 2016-12-30 21:12:57 följande:

Jaa sant, men det är så synd att unga blir tvingade in i äktenskap av sina släktingar bara för att det är status.. .

Tvångsäktenskap är ju olagligt så känner du till något sådant kan du anmäla det.
  • Glinda från Oz
    Kokosflingor skrev 2016-12-30 23:10:31 följande:

Vet många i efterhand som blivit bortgifta. Under min skoltid blev några tjejer bortgifta men nu är det lite sent att anmäla. Sen vet jag många som gifter sig för släktens skull p.g.a. förtryck/heder och status för familjerna men tror inte en anmälan hjälper. Snarare rubbar jag hela deras kontakt med släkten och de riskerar att fara illa skulle jag tro. 

Vad bor du på för konstigt ställe, jag bor i Sverige och jag känner ingen som blivit bortgivit mot sin vilja eller känt sig tvingade att gifta sig. Jag säger inte att det inte förekommer, men det är nog väldigt ovanligt här.
Svar på tråden Förbjud kusinäktenskap