• Kokosflingor

Förbjud kusinäktenskap

Jag har träffat många som gifter sig med sin egen kusin och vars föräldrar även är kusiner med varandra. Hur kan detta vara ok i Sverige? det är ju inavel? Dessutom är det många vänner inom vården som får se många barn födas med missbildningar m.m. p.g.a att föräldrarna är kusiner...

Många unga blir pressade ingå i kusinäktenskap för att deras släktingar anser att det är "fint" och "status" att gifta sig med sin kusin... och sedan föds missbildade barn och det är "skam" för familjen... dubbelmoral?

Helt sjukt att det ens är lagligt.Förbjud kusinäktenskap. Eller åtminstone informera bl.a. äldre släktingar om riskerna med kusinäktenskap då barn föds missbildade :S

• Svar på tråden Förbjud kusinäktenskap
  • Flammertrill

Och du har inte större problem med att Sverige tillåter äktenskap/kärleksrelation mellan halvsyskon?????

• Deceree1

Jag tror faktiskt att min morfars mamma gifte sig med sin kusin. Det verkar som om det var ganska vanligt förr. Numera har jag inte ens hört talas om att nån gifter sig med sin kusin.

• Kokosflingor
    Flammertrill skrev 2016-12-30 19:35:47 följande:

Och du har inte större problem med att Sverige tillåter äktenskap/kärleksrelation mellan halvsyskon?????

Joo usch, men inte lika vanligt 
  • Kokosflingor
    Deceree1 skrev 2016-12-30 19:37:02 följande:

Jag tror faktiskt att min morfars mamma gifte sig med sin kusin. Det verkar som om det var ganska vanligt förr. Numera har jag inte ens hört talas om att nån gifter sig med sin kusin.

Många som invandrat från mellanöstern som gifter sig med sina kusiner
  • elyse

Jag tror att det blir mindre vanligt för varje generation utanför en isolerad by. I ett enkelt liv utan några större intellektuella krav spelar det inte så stor roll, men med större krav går det det.

• Connie07

Har träffat många familjer i mitt yrke (utländska)som har handikappade barn.I många fall är föräldrar släkt med varandra.

• Bougainvillea

"En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika."

Inavel i Sverige är ovanligt ur ett historiskt perspektiv men det går med säkerhet att säga att siffrorna i statistiken ökar med en desto högre utomeuropeisk invandring.

• Kokosflingor
    Bougainvillea skrev 2016-12-30 20:29:52 följande:

"En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika."

Inavel i Sverige är ovanligt ur ett historiskt perspektiv men det går med säkerhet att säga att siffrorna i statistiken ökar med en desto högre utomeuropeisk invandring.

Jaa, alltså om man frågar andra generationsinvandrare så är många av dem eller deras föräldrar gifta med sina kusiner.. Min svärmor pratar ofta med glädje över hur många i släkten som är gifta med sina kusiner.. Hon vill att båda hennes döttrar ska gifta sig med kusiner för det är "fint/status"... . (De är från mellanöstern) 
Svar på tråden Förbjud kusinäktenskap