Inlägg från: Kokosflingor |Visa alla inlägg
  • Kokosflingor

Förbjud kusinäktenskap

Jag har träffat många som gifter sig med sin egen kusin och vars föräldrar även är kusiner med varandra. Hur kan detta vara ok i Sverige? det är ju inavel? Dessutom är det många vänner inom vården som får se många barn födas med missbildningar m.m. p.g.a att föräldrarna är kusiner...

Många unga blir pressade ingå i kusinäktenskap för att deras släktingar anser att det är "fint" och "status" att gifta sig med sin kusin... och sedan föds missbildade barn och det är "skam" för familjen... dubbelmoral?

Helt sjukt att det ens är lagligt.Förbjud kusinäktenskap. Eller åtminstone informera bl.a. äldre släktingar om riskerna med kusinäktenskap då barn föds missbildade :S

• Svar på tråden Förbjud kusinäktenskap
  • Kokosflingor
    Flammertrill skrev 2016-12-30 19:35:47 följande:

Och du har inte större problem med att Sverige tillåter äktenskap/kärleksrelation mellan halvsyskon?????

Joo usch, men inte lika vanligt 
  • Kokosflingor
    Deceree1 skrev 2016-12-30 19:37:02 följande:

Jag tror faktiskt att min morfars mamma gifte sig med sin kusin. Det verkar som om det var ganska vanligt förr. Numera har jag inte ens hört talas om att nån gifter sig med sin kusin.

Många som invandrat från mellanöstern som gifter sig med sina kusiner
  • Kokosflingor
    Bougainvillea skrev 2016-12-30 20:29:52 följande:

"En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika."

Inavel i Sverige är ovanligt ur ett historiskt perspektiv men det går med säkerhet att säga att siffrorna i statistiken ökar med en desto högre utomeuropeisk invandring.

Jaa, alltså om man frågar andra generationsinvandrare så är många av dem eller deras föräldrar gifta med sina kusiner.. Min svärmor pratar ofta med glädje över hur många i släkten som är gifta med sina kusiner.. Hon vill att båda hennes döttrar ska gifta sig med kusiner för det är "fint/status"... . (De är från mellanöstern) 
  • Kokosflingor
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 20:42:41 följande:

Jag tycker att var och än ska få bestämma vem de vill gifta sig med, det är inget staten ska lägga sig i. Och nej, jag tycker inte det är lämpligt att gifta sig med sin kusin men det ska inte vara olagligt heller. Jag gillar inte sexualmoraliska lagar. (för jag antar att du inte tycker man ska få ha sex med sin kusin heller.)

Jaa sant, men det är så synd att unga blir tvingade in i äktenskap av sina släktingar bara för att det är status.. .
  • Kokosflingor
    Bougainvillea skrev 2016-12-30 20:43:28 följande:
    Jo, det är vanligast i MENA-länder och även där det fortfarande har status, så länge det går relativt felfritt. Konsekvenser som handikappade eller underbegåvade barn med stora besvär och lidanden göms undan och sällan är det någon av dessa som ändå ser att felet ligger i inaveln.
    Jaa.. tycker mer information behövs och särskilt till nyanlända i Sverige då de fortfarande håller fast vid traditioner men inte har kunskap om vad som kan bli konsekvensen. 
  • Kokosflingor
    Queennr1 skrev 2016-12-30 21:33:42 följande:

Det är som regel inga problem rent genetiskt med kusinäktenskap. Det är till och med lagligt att gifta sig med sin morbror. Bland etniska svenskar är kusingifte ändå så pass ovanligt att det som sagt inte är ett problem för de barn som föds. Om det dock sker frekvent att kusiner gifter sig med kusiner i flera generationer inom en relativt begränsad grupp människor som bland exempelvis syrianerna i Södertälje, så ja då uppstår problem med genetiska skadorsom man vet har att göra med inavel.

Ja, bland etniska svenskar vet jag att det är ovanligt men problemen tycker jag ligger hos dem som kanske främst kommer från mellanöstern där folk i flera generationer gifter sig med kusiner... Tycker de behöver fräschas upp med lite nya kunskaper om de missbildningar som kan ske på barnen som föds. 
  • Kokosflingor
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 22:15:25 följande:
    Tvångsäktenskap är ju olagligt så känner du till något sådant kan du anmäla det.
    Vet många i efterhand som blivit bortgifta. Under min skoltid blev några tjejer bortgifta men nu är det lite sent att anmäla. Sen vet jag många som gifter sig för släktens skull p.g.a. förtryck/heder och status för familjerna men tror inte en anmälan hjälper. Snarare rubbar jag hela deras kontakt med släkten och de riskerar att fara illa skulle jag tro. 
Svar på tråden Förbjud kusinäktenskap