• Anonym (Bbngvll)

Zopiklon?

Min sambo går och gör tester för att få tillbaka sitt körkortstillstånd efter att han blev av med kortet för 6 år sen. Han lever nyktert förutom nån öl på helgen. Han har på senaste tiden haft svårt att somna på kvällen och det påverkar han mycket då kan måste gå upp kl.5 så de blir inte många timmar per natt, så för en vecka sen fick han en zopiklon av sin mamma som han tog utan att tänka sig för. Han har lämnat prov idag (urin), och det skickas på analys, tror ni det kommer visa nånting? Han kommer givetvis inte ta någon mer tablett. Båda är bara oroliga att allt har förstörts nu!

• Svar på tråden Zopiklon?
  • Anonym (Bbngvll)
    klyban skrev 2016-12-29 19:46:21 följande:

Jag har läst upp mig nu, och det ger inget utslag på någon sticka läste jag mig till.

Tycker inte man ens nämna benzo ibland dessa mediciner, även om du har rätt i sak att det är en benzobesläktad substans.

Det syns inte på sticka men provet är skickat på analys :/
  • Anonym (Bbngvll)
    Anonym (B) skrev 2016-12-29 19:48:51 följande:

Men om det ger utslag så kanske han kan förklara det med att han verkligen hade jättesvårt att sova, och att hans mamma då erbjöd för att han hade ett viktigt möte dagen därpå typ... eller är det kört då? Kan ju tycka att de borde förstå en sådan sak.

Tror inte de är accepterat när de gäller körkort tyvärr :/
  • Ser0tonin
    klyban skrev 2016-12-29 19:37:42 följande:

Man berättar givetvis att man medicineras för sömnlöshet och tar en insomningstablett vid lämnandet.
    Svårt och se detta ska vara en i fatet, men ibland är detta lite godtyckligt, kanske man blir tvungen att presentera ett läkarintyg.
    Det man är intresserad av är intag av olagliga droger.

Har man inget recept på det som visas på testet så räknas det som olagliga droger. Det kan hända att dom vill ha en förklaring till det positiva utslaget på bensodiazepiner.

Såg nu att det var en vecka sedan han tog dosen. Då är risken liten att dom hittar några spårämnen :) 
  • Anonym (Bbngvll)
    klyban skrev 2016-12-29 19:49:52 följande:

Hittade att det inte skulle upptäckas vid UP och sticka, gör man annan analys så vågar jag itne svara på frågan då jag vet inte hur omfattade dessa är.

Enda som kan ändra detta är om informationen är föråldrad och det kommit en sticka för detta.

www.ferle.se/korsreaktion/

Står under läkemedelsnamnet imovane.

Ja där står de ju att de inte ska ge något utslag så får hoppas på de då om de skulle vara så att de sitter kvar i kroppen :)
  • Anonym (Bbngvll)
    Ser0tonin skrev 2016-12-29 19:55:29 följande:

Har man inget recept på det som visas på testet så räknas det som olagliga droger. Det kan hända att dom vill ha en förklaring till det positiva utslaget på bensodiazepiner.

Såg nu att det var en vecka sedan han tog dosen. Då är risken liten att dom hittar några spårämnen :) 

Jag tror också risken är väldigt liten. Men zopiklon är ju inte ens benso så varför skulle de ge utslag på de?
  • Anonym (B)
    klyban skrev 2016-12-29 19:50:44 följande:

Man är nog föga intresserad av att höra bortförklaringar, det är trots allt en myndighet som är inblandad.

Ja det är väl så
    Anonym (Bbngvll) skrev 2016-12-29 19:53:03 följande:

Tror inte de är accepterat när de gäller körkort tyvärr :/

Hoppas det ordnar sig ändå och att det inte gör utslag
  • klyban
    Ser0tonin skrev 2016-12-29 19:55:29 följande:

Det ger inte utslag på benzo, om man analyserar ett urinprov så gör man detta på substansnivå och metaboliter av droger.

Nu kom ju det fram till det inte fanns något recept, så givetvis är detta ett stort problem och om substansen återfinns i det man analyserar.

• klyban
    Anonym (Bbngvll) skrev 2016-12-29 19:51:54 följande:

Då kan vi bara gissa på vad man kollar efter i denna analys.
    Denna säger att man kollar och man kan se det i benzo-testet, men inte vad det testas som, dock står den inte med i listan.
    Så frågan är vad detta betyder(och ger serotin lite rätt när det kommer till en mer djupgående analys, sticker säger man det inte syns på).
    www.furstlab.se/analys-och-diagnostik/diagnos/missbruksanalyser/

• Anonym (fager)
    Anonym (Bbngvll) skrev 2016-12-29 19:51:54 följande:

Ingen expert men tror de flesta drogscreeningkit inte inkluderar zopiklon. Och tror inte zopiklon ger utslag för benso. Är det skickat på analys är det mer noggrannt. Vad som testas beror helt på vad som ikryssats av beställaren. Men kanske inte zopiklon i första hand. Dessutom tror jag att zopiklon har så kort halveringstid att det knappast finns några spår i blodet efter en vecka.

Be honom prata om sina sömnproblem med sin doktor. Det finns ett naturligt hormonpreparat som heter melatonin som man kan få på recept mot sömnproblem. Mycket bättre än bensoderivat och antihistaminskit när den funkar.
  • Ser0tonin
    Anonym (Bbngvll) skrev 2016-12-29 19:59:32 följande:
    Jag tror också risken är väldigt liten. Men zopiklon är ju inte ens benso så varför skulle de ge utslag på de?
    Det beror på vilka tester det gör. tar det bara en pissticka så skulle det synas på bensodiazepiner?

Men jag ska erkänna att jag slarvläste och såg inte att dom skickade det på analys. Då ser dom ju mer exakt vad det är. 
Svar på tråden Zopiklon?