• Kjell2

Bolån med en inkomst

Vaniljcola skrev 2016-12-29 13:33:30 följande:

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

Prata med en annan bank.
  • Kjell2
    riboflavin skrev 2016-12-29 13:49:28 följande:

Din man kan stå på lånet själv, men bankens krav kommer då vara att han också själv står som ägaren för säkerheten, d.v.s huset. Dåligt för dig om ni går isär och du har varit med och betalat för boende och lagt ner arbete på huset, du har då ingen rätt till pengar för huset.

Är de gifta eller sammanboende kommer huset ingå i bodelningen.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:12:01 följande:
    Så det kan vara så att en annan bank tänker annorlunda? Vi har bara frågat en bank än sålänge :)
    Olika banker, olika regler. Får ni nej först kom med följdfrågor, skulle annat belopp påverka, annat upplägg på ägandet/lånet, högra ränta tillfälligt, lägre belåningsgrad, medlåntagare, tid.

Ha en dialog med banken och försök förstå varför ni får nej.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:29:11 följande:
    Jag förstår ju att vi får nej eftersom jag pluggar, men ska absolut fråga om ett lägre lånebelopp om det kan påverka :)
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

• Kjell2