• Kjell2

Bolån med en inkomst

Vaniljcola skrev 2016-12-29 13:33:30 följande:

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

Prata med en annan bank.
  • Kjell2
    riboflavin skrev 2016-12-29 13:49:28 följande:

Din man kan stå på lånet själv, men bankens krav kommer då vara att han också själv står som ägaren för säkerheten, d.v.s huset. Dåligt för dig om ni går isär och du har varit med och betalat för boende och lagt ner arbete på huset, du har då ingen rätt till pengar för huset.

Är de gifta eller sammanboende kommer huset ingå i bodelningen.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:12:01 följande:
    Så det kan vara så att en annan bank tänker annorlunda? Vi har bara frågat en bank än sålänge :)
    Olika banker, olika regler. Får ni nej först kom med följdfrågor, skulle annat belopp påverka, annat upplägg på ägandet/lånet, högra ränta tillfälligt, lägre belåningsgrad, medlåntagare, tid.

Ha en dialog med banken och försök förstå varför ni får nej.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:29:11 följande:
    Jag förstår ju att vi får nej eftersom jag pluggar, men ska absolut fråga om ett lägre lånebelopp om det kan påverka :)
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
    Ni måste få igång en dialog med banken. Ni har god ekonomi så i grunden borde ni ha en ok kreditvärdering. Prata med banken red ut vad som är problemet och hur en lösning skulle kunna se ut. Var aktiv.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
    Varför frågade inte du?
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:58:36 följande:
    Det var han som skötte kontakten med banken och han sa till mig att det är olagligt att han står på lånet själv. Jag är inte så insatt i hur det är, så jag litade på det. Men det är bara ett par dagar sen vi fick svaret från banken så jag ska kontakta dom själv nu :)
    Din sambo är helt klart inte insatt heller.

Boka en tid på en annan bank och gå dit båda två

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 15:07:46 följande:
    Tack för svar. Är du 100% säker på att man får göra så?
    Visst får man men banken kanske inte går med på det.

Ett bolån är en frivillig överrenskommelse mellan två parter. Finns inget krav på att en part måste acceptera vissa vilkor. När båda parterna är överrens om vilkoren så blir det ett avtal och lån.

Så ni kan inte tvinga banken att låna er pengar. Däremot kan ni komma med olika förslag på upplägg och se om banken accepterar.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 15:15:15 följande:
    Tack för att du tagit dig tid och svarat! Ska kolla upp detta :)
    Det är skillnad på olagligt och att banken inte accepterar ett visst upplägg. Samma slutresultat dock.

Återigen - besök banken tillsammans, inled en dialog. Var öppna med er situation och tydliga med vad ni vill. Försök hitta en lösning.

Blir det stopp testa med en annan bank.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-30 10:53:31 följande:

Nu har jag sagt detta till lin man. Vi har som sagt ett hus nu värderat till 3 miljoner o det kommer vi sälja. Så nu säger han att jag först måste ge bort (skriva över) min del av huset på honom innan vi kan söka nytt lån till nytt hus, eftersom han ska ha nytt lån själv o då kommer behöva pengarna.

Förstår ni hur jag menar? Är detta en bra lösning?

Gör inget innan ni pratat med banken. Gå dit båda.
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-30 10:53:31 följande:

Nu har jag sagt detta till lin man. Vi har som sagt ett hus nu värderat till 3 miljoner o det kommer vi sälja. Så nu säger han att jag först måste ge bort (skriva över) min del av huset på honom innan vi kan söka nytt lån till nytt hus, eftersom han ska ha nytt lån själv o då kommer behöva pengarna.

Förstår ni hur jag menar? Är detta en bra lösning?

Det kan finnas skattetekniska fördelar att skriva över nuvarande hus på din man om ni köper nytt. Men det hänger på mycket annat. Framförallt är det inte aktuellt förrän ni fått någon form av lånelöfte från banken.
Svar på tråden Bolån med en inkomst