• Brumma

Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?

Anonym (q) skrev 2017-01-01 10:42:27 följande:

vi har ett liknande testamente och vi har inga gemensamma barn men särkullbarn. För oss var det helt givet att vi skulle skriva så just för att om en av oss dör, ska den kunna bo kvar i huset om den vill. Inte behöva sälja huset för att få loss pengar till den avlidnes barns arv (vi har bara omyndiga barn) och man inte vill att våra ex ska "tjata" för att de vill att deras barn ska få arvet så fort som möjligt. 

Det som händer är att om tex jag dör, görs en uträkning just då, på vad som skulle tillfalla mina barn som arvslott, även om den inte aktiveras förrän senare. 

Har ni pratat med en jurist?

Har en släkting som gick bort och även om den andra föräldern ville att barnet skulle vänta med sitt arv så gick överförmyndaren in och beslutade att arvet skulle betalas ut direkt. Tydligen är det så att om arvet sitter i en fastighet får inte förmyndaren själv besluta om att vänta med arvet för en minderårig.

Barnet som var minderåriga fick därför ut sitt arv direkt. Syskonen som var myndiga valde att vänta med arvet och låta bonusföräldern sitta i o rubbat bo. De kommer även få ett högre arv i slutändan då fastigheten ifråga stiger i värde.

själva har vi tagit livförsäkring ar så att vi utan problem kan lösa ut särkullsbarn om vi skulle hamna där.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-01-01 11:53:28 följande:

Visst är det så, men då är det laglotten som gäller. Däremot är det en osmart förmyndare eftersom barnen uppenbarligen förlorade på detta.

Nej.

Förmyndaren - dvs föräldern- var smart och kämpade för att barnet skulle få skjuta upp arvet som resterande arvtagare valde att göra.

Överförmyndaren däremot verkar ha tänkt väldigt fel som framtvingade en utbetalning av arvet direkt.

Och det var inte laglotten utan arvslotten.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-01-01 12:20:52 följande:

Ok överförmyndaren, blandade ihop begreppen.

Förstod det :)

Påpekade mest för att folk skulle förstå att det inte var den andra föräldern som motsatte sig.

Även om man är överens har man inte alltid ngt att säga till om.
Svar på tråden Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?