• Vilsen pa jobbet

Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?

Hej, min pappa är omgift sedan många år med en kvinna som har 2 barn sen tidigare äktenskap. De har gjort ett testamente där det står att de önskar att vi barn ska vänta med att ta ut vår arvslott tills bägge har gått bort. Hittills är jag ok tror jag.

Men sen står det vid bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen lika fördelas mellan våra bröstarvingar. Här känns det väldigt orättvist. Varför ska mina bonussyskon ärva från min pappa när de redan har ärvt från deras pappa? Speciellt eftersom det är min pappa som har mest egendom och t ex alla tavlor kommer från tiden när han var gift med min mamma... vad tror ni. Är detta normalt, jag känner mig lurad. Tack för råd och svar

• Svar på tråden Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?
  • Långbenopluto

Att du känner dig lurad visar mer vem du är som människa.

Skäms!

Din pappa gör vad han vill med den delen som inte tillfaller dig. Respektera hans beslut och vilja.

• Lena

Jag hade frågat om inte minnessaker kan delar till er barn direkt och saker med pengavärde vänta

• sextiotalist
    Vilsen pa jobbet skrev 2016-12-28 03:16:13 följande:

Hej, min pappa är omgift sedan många år med en kvinna som har 2 barn sen tidigare äktenskap. De har gjort ett testamente där det står att de önskar att vi barn ska vänta med att ta ut vår arvslott tills bägge har gått bort. Hittills är jag ok tror jag.

Men sen står det vid bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen lika fördelas mellan våra bröstarvingar. Här känns det väldigt orättvist. Varför ska mina bonussyskon ärva från min pappa när de redan har ärvt från deras pappa? Speciellt eftersom det är min pappa som har mest egendom och t ex alla tavlor kommer från tiden när han var gift med min mamma... vad tror ni. Är detta normalt, jag känner mig lurad. Tack för råd och svar

Detta skedde när de gifte sig. Dvs den dagen din pappa gifte sig, så valde han att dela även sina tillgångar med henne den dagen äktenskapet upplöses.
  • ITpappan

Kontakta advokat. Du har alltid rätt till din laglott, den kan de inte testamentera bort.

Räknas du dessutom som särkullsbarn, så kan du alltid kräva ut din laglott direkt.

• Anonym (Gul)

Med damma logik; Du kommer ärva din mamma. Varför ska du då ärva din fars nuvarande fru? Det gör du faktiskt nu.

Det är inte mycket du kan göra. Din far bestämmer hur arvet fördelas inom lagens ram.

Hur kan du förresten veta vad din fars nuvarande fru har för tillgångar? Har tavlorna du nämner ett affektionsvärde eller ser du bara pengar?

Någonstans kan jag förstå din far. Lösningen är enkel och rak efter två äktenskap och sammanblandade ekonomier.

• Anonym (Vbn)

Säger som ITpappan, för att få bäst råd måste du nog vända dig till advokat och dessutom behöver du ha exakta ordalydelser för att se om det är juridiskt hållbart.

Om din pappa tex avlider först har du som särkullsbarn alltid rätt att få ut din laglott (dvs ingen kan tvinga dig att vänta till änkans död) men resten av sin kvarlåtenskap kan din pappa testamentera till sin fru. Han kan då ha skrivit att om du väntar tills även frun dör så får du ut del även av resterande kvarlåtenskap efter hennes frånfälle.

Likaså detta att ni skulle dela allt på tre. Om det inte är rätt formulerat kan du (som enda bröstarvinge till din far) kräva att få ut ditt fadersarv som är hälften av boets värde -den andra hälften är hans frus genom att de är gifta även om hon hade en mindre del med sig in i boet och den delen tillfaller hennes barn.

• Anonym (Vbn)
    Anonym (Gul) skrev 2016-12-31 17:22:55 följande:

Med damma logik; Du kommer ärva din mamma. Varför ska du då ärva din fars nuvarande fru? Det gör du faktiskt nu.

Det är inte mycket du kan göra. Din far bestämmer hur arvet fördelas inom lagens ram.

Hur kan du förresten veta vad din fars nuvarande fru har för tillgångar? Har tavlorna du nämner ett affektionsvärde eller ser du bara pengar?

Någonstans kan jag förstå din far. Lösningen är enkel och rak efter två äktenskap och sammanblandade ekonomier.

Om vi går efter de uppgifter som TS givit och hens far faktiskt hade mer med sig i boet, hur får du då ihop logiken att TS skulle ärva något efter sin styvmor?

Säg ex.vis att TS far hade med sig fastigheter osv till ett värde av 3,5 mkr och hans fru för 2,5 mkr. För enkelhetens skull dör frun sedan bara dagar efter mannen (så inga stora värdehöjningar/minskningar behöver räknas in).

Då skulle TS, om inget testamente fanns, efter en bodelning vid sin fars död ha rätt till 3 mkr och frun 3 mkr som sedan hennes två barn ärver (dvs redan här får "styvsyskonen" del av det som TS far förde med sig in i boet eftersom frun har rätt till 50% av boets värde).

Om testamentet däremot följdes skulle TS och fruns två barn få 2 mkr var.

Hur tänker du när du skriver att TS ärver sin styvmor?
  • Anonym (Gul)

Ok, om vi vänder på det. Styvmor dör först. TS pappa får utan testamente 50%. Styvmammana barn får 50%. Sen dör TS far. 50% av styvmoderns tillgångar kommer då ingå i arvet från pappan såvida de inte är förbrukade. Vad är skillnaden mot ditt exempel?

• Anonym (q)

vi har ett liknande testamente och vi har inga gemensamma barn men särkullbarn. För oss var det helt givet att vi skulle skriva så just för att om en av oss dör, ska den kunna bo kvar i huset om den vill. Inte behöva sälja huset för att få loss pengar till den avlidnes barns arv (vi har bara omyndiga barn) och man inte vill att våra ex ska "tjata" för att de vill att deras barn ska få arvet så fort som möjligt. 
    Det som händer är att om tex jag dör, görs en uträkning just då, på vad som skulle tillfalla mina barn som arvslott, även om den inte aktiveras förrän senare. 

• Anonym (Vbn)
    Anonym (Gul) skrev 2017-01-01 10:25:06 följande:

Ok, om vi vänder på det. Styvmor dör först. TS pappa får utan testamente 50%. Styvmammana barn får 50%. Sen dör TS far. 50% av styvmoderns tillgångar kommer då ingå i arvet från pappan såvida de inte är förbrukade. Vad är skillnaden mot ditt exempel?

Förlåt, kanske förklarade otydligt.

Det är ju fortfarande så att TS pappa lagt in mer tillgångar, eller hur?

Så även om frun dör först och bodelning skall göras får hennes barn om inget testamente finns (med mitt påhittade exempel) i princip de 2,5 mkr som hon hade med sig in i boet och dessutom 0,5mkr av de tillgångar TS far fört med sig. Skall tillgångarna istället delas lika på de tre "barnen" skulle TS alltså (oavsett vilken förälder som dör först) få 2mkr och styvmors två barn vardera 2mkr. De får alltså hur man än gör en större eller mindre del av de tillgångar TS pappa fört in i boet eftersom han tillfört mer till det gemensamma.
  • Brumma
    Anonym (q) skrev 2017-01-01 10:42:27 följande:

vi har ett liknande testamente och vi har inga gemensamma barn men särkullbarn. För oss var det helt givet att vi skulle skriva så just för att om en av oss dör, ska den kunna bo kvar i huset om den vill. Inte behöva sälja huset för att få loss pengar till den avlidnes barns arv (vi har bara omyndiga barn) och man inte vill att våra ex ska "tjata" för att de vill att deras barn ska få arvet så fort som möjligt. 

Det som händer är att om tex jag dör, görs en uträkning just då, på vad som skulle tillfalla mina barn som arvslott, även om den inte aktiveras förrän senare. 

Har ni pratat med en jurist?

Har en släkting som gick bort och även om den andra föräldern ville att barnet skulle vänta med sitt arv så gick överförmyndaren in och beslutade att arvet skulle betalas ut direkt. Tydligen är det så att om arvet sitter i en fastighet får inte förmyndaren själv besluta om att vänta med arvet för en minderårig.

Barnet som var minderåriga fick därför ut sitt arv direkt. Syskonen som var myndiga valde att vänta med arvet och låta bonusföräldern sitta i o rubbat bo. De kommer även få ett högre arv i slutändan då fastigheten ifråga stiger i värde.

själva har vi tagit livförsäkring ar så att vi utan problem kan lösa ut särkullsbarn om vi skulle hamna där.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-01-01 11:12:15 följande:

Har ni pratat med en jurist?

Har en släkting som gick bort och även om den andra föräldern ville att barnet skulle vänta med sitt arv så gick överförmyndaren in och beslutade att arvet skulle betalas ut direkt. Tydligen är det så att om arvet sitter i en fastighet får inte förmyndaren själv besluta om att vänta med arvet för en minderårig.

Barnet som var minderåriga fick därför ut sitt arv direkt. Syskonen som var myndiga valde att vänta med arvet och låta bonusföräldern sitta i o rubbat bo. De kommer även få ett högre arv i slutändan då fastigheten ifråga stiger i värde.

själva har vi tagit livförsäkring ar så att vi utan problem kan lösa ut särkullsbarn om vi skulle hamna där.

Visst är det så, men då är det laglotten som gäller. Däremot är det en osmart förmyndare eftersom barnen uppenbarligen förlorade på detta.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-01-01 11:53:28 följande:

Visst är det så, men då är det laglotten som gäller. Däremot är det en osmart förmyndare eftersom barnen uppenbarligen förlorade på detta.

Nej.

Förmyndaren - dvs föräldern- var smart och kämpade för att barnet skulle få skjuta upp arvet som resterande arvtagare valde att göra.

Överförmyndaren däremot verkar ha tänkt väldigt fel som framtvingade en utbetalning av arvet direkt.

Och det var inte laglotten utan arvslotten.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-01-01 12:13:19 följande:

Nej.

Förmyndaren - dvs föräldern- var smart och kämpade för att barnet skulle få skjuta upp arvet som resterande arvtagare valde att göra.

Överförmyndaren däremot verkar ha tänkt väldigt fel som framtvingade en utbetalning av arvet direkt.

Och det var inte laglotten utan arvslotten.

Ok överförmyndaren, blandade ihop begreppen.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-01-01 12:20:52 följande:

Ok överförmyndaren, blandade ihop begreppen.

Förstod det :)

Påpekade mest för att folk skulle förstå att det inte var den andra föräldern som motsatte sig.

Även om man är överens har man inte alltid ngt att säga till om.
Svar på tråden Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?