Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?

Vilsen pa jobbet skrev 2016-12-28 03:16:13 följande:

Hej, min pappa är omgift sedan många år med en kvinna som har 2 barn sen tidigare äktenskap. De har gjort ett testamente där det står att de önskar att vi barn ska vänta med att ta ut vår arvslott tills bägge har gått bort. Hittills är jag ok tror jag.

Men sen står det vid bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen lika fördelas mellan våra bröstarvingar. Här känns det väldigt orättvist. Varför ska mina bonussyskon ärva från min pappa när de redan har ärvt från deras pappa? Speciellt eftersom det är min pappa som har mest egendom och t ex alla tavlor kommer från tiden när han var gift med min mamma... vad tror ni. Är detta normalt, jag känner mig lurad. Tack för råd och svar

Detta skedde när de gifte sig. Dvs den dagen din pappa gifte sig, så valde han att dela även sina tillgångar med henne den dagen äktenskapet upplöses.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-01-01 11:12:15 följande:

Har ni pratat med en jurist?

Har en släkting som gick bort och även om den andra föräldern ville att barnet skulle vänta med sitt arv så gick överförmyndaren in och beslutade att arvet skulle betalas ut direkt. Tydligen är det så att om arvet sitter i en fastighet får inte förmyndaren själv besluta om att vänta med arvet för en minderårig.

Barnet som var minderåriga fick därför ut sitt arv direkt. Syskonen som var myndiga valde att vänta med arvet och låta bonusföräldern sitta i o rubbat bo. De kommer även få ett högre arv i slutändan då fastigheten ifråga stiger i värde.

själva har vi tagit livförsäkring ar så att vi utan problem kan lösa ut särkullsbarn om vi skulle hamna där.

Visst är det så, men då är det laglotten som gäller. Däremot är det en osmart förmyndare eftersom barnen uppenbarligen förlorade på detta.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-01-01 12:13:19 följande:

Nej.

Förmyndaren - dvs föräldern- var smart och kämpade för att barnet skulle få skjuta upp arvet som resterande arvtagare valde att göra.

Överförmyndaren däremot verkar ha tänkt väldigt fel som framtvingade en utbetalning av arvet direkt.

Och det var inte laglotten utan arvslotten.

Ok överförmyndaren, blandade ihop begreppen.
Svar på tråden Särkullsbarn min arvsrätt vs mina bonussyskon?