• Anonym (Linn)

Vad säger lagen? Umgänge

Jag undrar om någon vet hur det ser ut med lag och praxis vid umgänge när det gäller att anpassa till den individuella situationen?

När man läser om domar så verkar de vara väldigt generella med varannan helg eller varannan vecka rakt av.

Om det till exempel finns ett fall med halvsyskon på båda sidor och ett schema utan flexibilitet skulle innebära att barnet i stort sett inte alls träffade syskonen på ena eller andra sidan.

Eller där ett väldigt fast schema i övrigt skulle göra så att barnet inte träffar andra nära släktingar.

Eller en situation där den ena föräldern har oregelbundna arbetstider.

Ja, ni fattar. Ser tingsrätten verkligen på den enskilda situationen eller dömer man alltid varannan helg eller varannan vecka? Har inte hittat någon dom med ett mer flexibelt umgänge eller ens med fast umgänge som ser annorlunda ut.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad säger lagen? Umgänge
  • Cecese

Om föräldrarna kan samarbeta så brukar det med flexibilitet lösa sig. Jag och pappan till barnen har inte några problem att vid behov byta dagar och vara flexibla. Däremot tror jag inte rätten kan få in något sånt i ett avtal att man måste vara flexibel om den ena föräldern vill det. 

Hur vill du att umgänget ska se ut? Hur vill den andra föräldern att umgänget ser ut? Då menar jag rent konkret, hur skulle en månad se ut? 

• Tyrfing

Flexibilitet kräver samarbete och ni verkar inte klara det.

Ja. Det finns otaliga olika lösningar. Men eftersom de har andra förutsättningar och kanske inte kräver flexibilitet så spelar det ingen större roll för dig hur de har löst det. Det är svårt att ge råd när du bara ger exempel på situationer som kräver flexibilitet, berätta vad som gäller för er. Hur skulle du vilja att schemat i dec/jan såg ut?

• Anonym (Tre)
    Anonym (Linn) skrev 2016-12-23 11:15:03 följande:
    Nej, precis, jag förstår att det är svårt. Samtidigt så anpassas inte omvärlden till varannan helg eller varannan vecka. Det vore ju som att säga att läkare eller sjuksköterskor inte skulle få ha sina barn knappt. Vissa arbetsplatser ändrar scheman ganska ofta och arbetsgivaren har rätt att ändra tvp veckor i förväg. Ska de inte heller ha sina barn i vardagen?

I min värld hade man kunnat ha ett möte månadsvis tex då man sätter umgängesschemat men att fördelningen över ett år skulle vara 50/50 ungefär med viss marginal. Undantaget semestrar och lov möjligen.

För att ta ett exempel. Det borde finnas massor av acceptabla lösningar förutom varannan helg/vecka.
    Rent krasst så har den andra föräldern inga som helst skyldigheter att anpassa sig efter ditt arbetsschema. Har föräldrarna separerat så får var och en klara sig själv. Du får byta jobb eller låta barnen bo hos den andra föräldern på heltid. Eller skaffa barnvakt som kan ställa upp när du jobbar.
  • BioBonus

Vi har ett fastlagt schema enligt dom ner till datum och klockslag fram tills barnet är 18 år. Inte så vanligt och absolut inte flexibelt, men enligt TR ändå det bästa för barnet.

Fördelen med detta är att när flexibiliteten inte funkar i samarbetet (inte alltid, men ofta) så finns det en fastlagd dom att falla tillbaka på och allt tjafs är över. Går det att hitta en lösning som fungerar för det aktuella tillfället så är det kanon, går det inte så finns det inget att bråka om.

Men TR gick inte med på att skriva in flexibilitet i domen, och ej heller att umgänget skulle omförhandlas var tredje månad (tror jag det var den andra parten ville ha) utan fastslog domen som tillsvidare. 

• Anonym (Linn)
    BioBonus skrev 2016-12-30 11:31:03 följande:

Vi har ett fastlagt schema enligt dom ner till datum och klockslag fram tills barnet är 18 år. Inte så vanligt och absolut inte flexibelt, men enligt TR ändå det bästa för barnet.

Fördelen med detta är att när flexibiliteten inte funkar i samarbetet (inte alltid, men ofta) så finns det en fastlagd dom att falla tillbaka på och allt tjafs är över. Går det att hitta en lösning som fungerar för det aktuella tillfället så är det kanon, går det inte så finns det inget att bråka om.

Men TR gick inte med på att skriva in flexibilitet i domen, och ej heller att umgänget skulle omförhandlas var tredje månad (tror jag det var den andra parten ville ha) utan fastslog domen som tillsvidare. 

Ok, ja jag förstår att det ser ut så i många fall. Men tycker det är helt galet. Överallt annars pratar man om flexibilitet som något positivt och i arbetslivet krävs det.

Efter jag postade min trådstart har jag dock läst på flera ställen tex att växelvis boende kräver flexibilitet enligt rätten så jag antar att det inte är det ni har?

Ex här: www.familjensjurist.se/artikel/barns-boende-allt-oftare-en-rattvisefraga-for-foraldrar
  • Pentagram

Det finns ju inget vettigt sätt att tilldöma flexibilitet i en tingsrättsdom. Flexibilitet förutsätter ju att den andra föräldern måste hålla sig tillgänglig för att ta barnet, så den enes flexibilitet blir den andres tvångströja. Allt sådant måste lösas av föräldrarna själva, bortom domens råmärken. Så, om du behöver jobba och den andre föräldern kan (och vill) ta barnet, suveränt, men du kan inte kräva att en dom säger att den andre parten måste ta barnet så snart du säger att du skall jobba (eller tvärtom).

• Anonym (lag)

Det heter så fint för barnets bästa när det kommer till umgänge men ofta är det föräldrarnas bästa det handlar om.

Varannan vecka är det inte alla barn som klarar av, många, framförallt yngre vill hellre ha tredagarsbyte men det tycker många föräldrar är jobbigt och hattigt.

Jobb etc är viktigt men har man ett jobb som gör det svårt att få umgänget att fungera får man avstå umgänge eller byta jobb. Att kunna träffa syskon brukar vara ett 'viktigare' argument.

Jag vet ett par där den ena föräldern promt ville ha udda veckor för hens nya hade sina barn då, men det blev till slut inte så utan hen fick jämna eftersom det fanns tidigare syskon hos den andra föräldern där ett umgängesschema redan var väl inarbetat och fastslaget. Det ansågs viktigare att barnet fick träffa sitt syskon än att en förälder fick samma vecka som sin nya sambo.

Det finns å andra sidan ingen lag som tvingar någon att ha umgänge, vill den ena inte så kan man inget göra.

Jag tror inte du kommer att få så mycket gehör för dina krav på flexibilitet, det blir i de flesta fall alldeles för krångligt om båda inte är överens och kan samarbeta bra.

• Pentagram

VISS flexibilitet kan ju finnas utdömt, i det att avlämning skall ske mellan vissa klockslag e d.

• BioBonus
    Anonym (Linn) skrev 2016-12-30 14:35:22 följande:
    Ok, ja jag förstår att det ser ut så i många fall. Men tycker det är helt galet. Överallt annars pratar man om flexibilitet som något positivt och i arbetslivet krävs det.

Efter jag postade min trådstart har jag dock läst på flera ställen tex att växelvis boende kräver flexibilitet enligt rätten så jag antar att det inte är det ni har?

Ex här: www.familjensjurist.se/artikel/barns-boende-allt-oftare-en-rattvisefraga-for-foraldrar
    Vi har varannan vecka.
  • BioBonus
    Anonym (Linn) skrev 2016-12-30 14:35:22 följande:

Sen är det ju inte alltid så att den enes flexibilitet är kompatibel med den andres liv. Och inte heller ett tagande och givande från båda håll. Och då funkar det inte tyvärr. Att en förälder ska anpassa hela sitt liv, kanske även nya syskons liv, med en skiftarbetande fd är inte heller rimligt.
Svar på tråden Vad säger lagen? Umgänge