• Anonym (Linn)

Vad säger lagen? Umgänge

Jag undrar om någon vet hur det ser ut med lag och praxis vid umgänge när det gäller att anpassa till den individuella situationen?

När man läser om domar så verkar de vara väldigt generella med varannan helg eller varannan vecka rakt av.

Om det till exempel finns ett fall med halvsyskon på båda sidor och ett schema utan flexibilitet skulle innebära att barnet i stort sett inte alls träffade syskonen på ena eller andra sidan.

Eller där ett väldigt fast schema i övrigt skulle göra så att barnet inte träffar andra nära släktingar.

Eller en situation där den ena föräldern har oregelbundna arbetstider.

Ja, ni fattar. Ser tingsrätten verkligen på den enskilda situationen eller dömer man alltid varannan helg eller varannan vecka? Har inte hittat någon dom med ett mer flexibelt umgänge eller ens med fast umgänge som ser annorlunda ut.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad säger lagen? Umgänge
  • Anonym (Linn)
    Kjell2 skrev 2016-12-23 08:51:15 följande:

Inte ovanligt att domstolen mer eller mindre tvingar föräldrarna till en frivillig överenskommelse som är anpassad.

Är omständighetern för krångliga eller röriga och ingen frivillig lösning finns blir det ofta något fast periodisk schema

Vad menas med fast periodiskt schema?
  • Anonym (Linn)
    Kjell2 skrev 2016-12-23 08:51:15 följande:

Inte ovanligt att domstolen mer eller mindre tvingar föräldrarna till en frivillig överenskommelse som är anpassad.

Är omständighetern för krångliga eller röriga och ingen frivillig lösning finns blir det ofta något fast periodisk schema

Och hur menar du att domstolen mer eller mindre tvingar föräldrarna till en frivillig överenskommelse? Den ena parten vill ha det exakt som den vill och dessutom ingen flexibilitet. Annars har hen inte barnet. Detta håller hen fast vid även på familjerätten. Skulle tingsrätten verkligen döma till en situation där barnet tappar kontakten med ena föräldern? Samtidigt verkar det ju orimligt att en förälder ska kunna sätta alla villkor.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (vera) skrev 2016-12-23 09:48:10 följande:

Menar du oflexibel på grund av arbetstider, andra syskon och liknande eller menar du bara för att jävlas?

Jag menar en situation där det finns flera andra saker att ta hänsyn till som oregelbundna arbetstider, andra syskon osv. och där ett superfast schema skulle leda till negativa konsekvenser oavsett hur det fasta schemat såg ut. Det behövs en viss flexibilitet helt enkelt även om det finns ett slags grundschema.
  • Anonym (Linn)
    Tyrfing skrev 2016-12-23 10:57:41 följande:

Hur ska tingsrätten kunna tilldöma flexibilitet? 

Det kan tänkas att rätten t ex anser att exakt 50/50 inte gynnar barnet i detta läge. 

Nej, precis, jag förstår att det är svårt. Samtidigt så anpassas inte omvärlden till varannan helg eller varannan vecka. Det vore ju som att säga att läkare eller sjuksköterskor inte skulle få ha sina barn knappt. Vissa arbetsplatser ändrar scheman ganska ofta och arbetsgivaren har rätt att ändra tvp veckor i förväg. Ska de inte heller ha sina barn i vardagen?

I min värld hade man kunnat ha ett möte månadsvis tex då man sätter umgängesschemat men att fördelningen över ett år skulle vara 50/50 ungefär med viss marginal. Undantaget semestrar och lov möjligen.

För att ta ett exempel. Det borde finnas massor av acceptabla lösningar förutom varannan helg/vecka.
  • Anonym (Linn)
    BioBonus skrev 2016-12-30 11:31:03 följande:

Vi har ett fastlagt schema enligt dom ner till datum och klockslag fram tills barnet är 18 år. Inte så vanligt och absolut inte flexibelt, men enligt TR ändå det bästa för barnet.

Fördelen med detta är att när flexibiliteten inte funkar i samarbetet (inte alltid, men ofta) så finns det en fastlagd dom att falla tillbaka på och allt tjafs är över. Går det att hitta en lösning som fungerar för det aktuella tillfället så är det kanon, går det inte så finns det inget att bråka om.

Men TR gick inte med på att skriva in flexibilitet i domen, och ej heller att umgänget skulle omförhandlas var tredje månad (tror jag det var den andra parten ville ha) utan fastslog domen som tillsvidare. 

Ok, ja jag förstår att det ser ut så i många fall. Men tycker det är helt galet. Överallt annars pratar man om flexibilitet som något positivt och i arbetslivet krävs det.

Efter jag postade min trådstart har jag dock läst på flera ställen tex att växelvis boende kräver flexibilitet enligt rätten så jag antar att det inte är det ni har?

Ex här: www.familjensjurist.se/artikel/barns-boende-allt-oftare-en-rattvisefraga-for-foraldrar
  • Anonym (Linn)
    BioBonus skrev 2016-12-30 14:58:54 följande:

Sen är det ju inte alltid så att den enes flexibilitet är kompatibel med den andres liv. Och inte heller ett tagande och givande från båda håll. Och då funkar det inte tyvärr. Att en förälder ska anpassa hela sitt liv, kanske även nya syskons liv, med en skiftarbetande fd är inte heller rimligt.

Jag kan förstå vad du menar men är det mer rimligt att någon ska avstå sina barn eller ett jobb? Blir väl ett anpassande av sitt liv om något? Men då efter den andre föräldern.
  • Anonym (Linn)
    Pentagram skrev 2016-12-30 15:24:10 följande:

Fundera på hur du skulle vilja att en umgängesdom skulle vara formulerad i det fall ditt ex hade ett oregelbundet jobb med mycket helg och/eller kvällsarbete på kort varsel medan du själv jobbar vanligt kontorstid och domen skall göra klart att ditt ex skall kunna jobba utan hinder genom att du tar barnet vid behov. Hur ofta får du säga nej att ta barnet vid annan tidpunkt än den vanliga? Hur kort varsel behöver du för att ändra dina fritidsplaner?...

Ja, just denna är inte så svår för mig då vi levde så i fyra år efter skilsmässan. Jag hade barnet på heltid då mitt ex jobbade alla dagar i veckan, dag, kväll och helg. Sedan hade han barnet när han hade tid och möjlighet.
  • Anonym (Linn)
    BioBonus skrev 2016-12-30 19:44:02 följande:

Ok. så du kan tänka dig ett umgängesschema där barnet bor heltid hos sin andra förälder, men du kan ha umgänge när det passar in i ditt arbetsschema och i ditt ex planering.

Det är ju i alla fall en start till ett förslag från din sida att lämna in till TR eller FR. Ta det därifrån - du har ju ditt upplägg klart, så då är det ju bara att invänta exets motförslag och se var ni kan kompromissa.

Tro det eller ej här på Familjeliv så handlar inte trådstarten om mig specifikt även om vissa detaljer stämmer. :) Svarade mest på ett inlägg som tydligt var menat att jag skulle sätta mig in i en situation där den andra föräldern har haft umgänge lite som den ville. För mig var det inget problem.

Å andra sidan var det pappans val och krav för att det alls skulle bli något umgänge. Nu vill pappan ha superfast schema medan min situation behöver lite mer flexibilitet. Och ja, ska väl erkänna att jag känner mig överkörd då det alltid ska vars på pappans villkor vare sig det handlar om struktur eller flexibilitet...
  • Anonym (Linn)
    BioBonus skrev 2017-01-01 15:08:52 följande:

Hela tråden har känts ganska tydlig när det gäller att det är din egen situation du frågar om, vilket du ju nu precis bekräftade. 

Det enda du kan göra är att försöka hitta ett schema som funkar för er båda. Heltid hos pappan och varannan helg hos dig? Eller jobbar du även oregelbundna helger? Hur har du det med möjlighet till nattis/barnvakt etc? Det finns ju många ensamstående mammor (och säkert pappor också men kanske inte lika vanligt) som jobbar oregelbundet och skift och får det att funka ändå. Så lösningar finns ju för dig som inte är avhängigt hans samarbete kring frågan.

Jag skrev att VISSA detaljer stämmer och ja, det är min egen situation som fått mig att reflektera över flexibilitet kontra struktur. Men min trådstart var mer menad att diskutera det generella i att just umgänge verkar vara undantaget flexibilitet när det krävs överallt annars i samhället.
Svar på tråden Vad säger lagen? Umgänge