• narie24

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Låter obehagligt med era sammandragningar. Det man oroar sig för är väl om tappen påverkas?

Här har det varit lugnt efter mitt smärre sammanbrott på jobbet. Och läget på jobbet känns okej, just nu.

Men igår kastade jag mig på sängen och grät efter jobbet. Ont i höften, förkyld, uppblåst, trött och illamående. Helt slut helt enkelt. Känns som det kommer bli en låååång graviditet. Humöret växlar mellan glad o positiv till känslostormar. Hänger inte med själv.

Igår mailade jag föräldrarna i klassen så nu är graviditeten helt öppen. Kan äntligen ha på mig annat än stora skjortor haha.

• narie24

Jag hoppas också på en förlossning som tvåan. Då började jag känna värkar vid middagen. De kom mer o mer regelbundet, men var så pass okej att jag kunde natta storasyster. Sedan låg jag i sängen hela natten med värkar som kom och gick. Låg och slappnade av och andades. Klockade på appen, messade med min kompis i USA ( enda som var vaken). Vid 4 ökade värkarna i styrka. Smög in till mannen och sa att nu är det nog dags. Strax därefter sa det poff och vattnet gick i sängen. Då blev värkarna riktigt starka. Ringde min mamma och en kvart senare var hon där för att barnvakta.

Vi kom in till förlossningen runt 6 och innan 9 var han ute. Timmarna där hade jag såklart väldigt ont, hann inte med ngn mer bedövning än lustgasen. Krystade väl en kvart så var han ute.

Jag var uppe och gick strax därefter, pigg och relativt fräsch.

Första var helt olik. Den började med att vattnet gick på kvällen. Ringde fl och blev ombedd att åka in. Hade svaga värkar men fick åka hem med tid för igångsättning 2 dygn senare. Hade svaga värkar av och till under dess dygn. Kunde inte sova knappt och var helt slut. Några timmar innan vår tid började värkarna bli starkare så behövde inte sättas igång. Var inne på fl vid 15, endast öppen 1 cm! (Deppigt!), dottern födddes 22. Edan tog inte så kämpade på med lustgasen. Var så slut efteråt så kunde inte vara uppe och gå på två dgr. Blodtrycket var jättelågt.

Så hoppas på en variant av tvåan helt klart :).

• narie24
    Hmlan skrev 2017-02-16 10:57:37 följande:

Ise: usch för sterila kvaddlar, verkar inte så lockande att spruta in vatten till att börja med.

Om man har en "normal" graviditet och tidigare förlossning varit komplikationsfri är det kostnadsfritt att föda hemma med 2 barnmorskor. Jag hoppas kunna planera för hemförlossning men ha möjlighet att ändra mig om det känns som att vi hinner in i lugn och ro. Är osäker på hur det funkar ännu.

Narie24: hoppas det lugnar sig med förkylning och illamående, så kanske jobbet känns överkomligt om du inte kan gå ner i tid!

Häftigt att båda förlossningarna kickade igång med vattenavgång, det är inte det vanligaste. Mitt vatten gick någon gång under utdrivningsskedet och på något sätt lyckades det ungå mig helt... min man var helt chockad över att jag inte märkt något, "men det sa ju splash och det var vatten överallt?" Haha. "Ja jag var lite upptagen..." Men din första förlossning gick också rätt snabbt ändå, från 1 cm till bebis ute alltså. Men förstår att du säkert var helt slut och inte kände så då.

Jag var också slut efteråt, hade inte hunnit äta och kräktes under förlossningen så antog att det var därför. Höll på att svimma varje gång jag ställde mig upp de närmaste dagarna, men lågt blodtryck låter mer rimligt. Hoppas på att känna mig mer normal efteråt denna gång. Hade du mindre ont efteråt andra gången? Sådär att du kunde sitta/gå normalt liksom, var det någon skillnad?

Tokgurkan: jag har iaf aldrig hört talas om någon som knappt hunnit in under första förlossningen, det går ofta snabbare andra gången. Men vi fick höra att det skulle vara såå tråkigt och att det skulle ta lååång tid. Så vi packade ner spel, kortlek, böcker, snacks... hann inte med något av det. Ville prova bada och efter 5-10 min i badet sa jag lite försiktigt att jag tror jag måste krysta. Var rädd att hon inte skulle tro mig för vi hade precis kommit in kändes det som haha. Men det är nog bra att vara inställd på att det tar tid, ifall att.

Sosozo: tror din BM att du kommer få det beviljat? Om man velar och blir osäker vid övertalningsförsöken får man det nog inte beviljat men om man är så bestämd som du, och dessutom fött vaginalt tidigare och vet vad man "tackar nej" till så kan de väl inte neka dig snitt? Vad jobbigt att behöva vänta, när får ni ett beslut då?

Jo jag var nog slut med första då jag inte sovit på flera dagar. Så lång tid tog det ju inte när det väl drog igång på riktigt. Med tvåan hade jag tom sovit på dagen och hade mer energi. Hade mindre ont efteråt också och kunde gå och kissa nästan direkt. Med första var jag som sagt sängliggande och fick kissa i ett bäcken haha.

Att det kan vara sån skillnad. Satt i sängen och kände mig så pigg o mumsade i mig mackorna. Sedan kom känslodippen efter några dagar haha.
  • narie24
    Hmlan skrev 2017-02-16 21:04:45 följande:

Jag blev också sängliggande, usch. Var inte alls beredd på att det skulle vara så jobbigt efteråt, hade ingen aning. Så hoppas att det blir som för dig, så man orkar åka hem till storasyskonet direkt.Vad roligt! Blir lite mer verkligt då, är den sprillans eller köpte ni begagnat? Vi har kikat på begagnade för att byta ut den vi har, vill ha en mer stabil med plats för ståbräda. Nytt var spännande första gången, är inte alls särskilt shoppingsugen längre

Men gissar att om man är så sliten efter fl, även fast man är omföderska, att man får stanna ngn natt. Att det anses som särskilda skäl.
  • narie24

[quote=77424968][quote-nick]Hmlan skrev 2017-02-18 17:47:06 följande:[/quote-nick]

Vill man det då? Antog att man ville hem fort till det äldre barnet/barnen, men har inte funderat så mycket på det.Det låter ju toppen! Vet med mig själv att jag är mesig som gravid så har förklarat för min man att han kanske behöver ta över ibland och stå upp för mig, han är van vid att jag talar för mig själv såklart så en liten påminnelse känns bra Skönt att din man är så som person, det behövs ibland!

[/

För mig är det väl värt att få en natt att landa lite med den lille. När MA. Kommer hem till syskonen är det full fart. Men bygger det på hur jag kände när jag hade en inte Siv 2,5 åring där hemma :). Nu kommer barnen vara 5 och 8 år så det är på ett annat sätt.

Ngn mer som funderar på hur de äldre barnen kommer ta det sen bär bensinen väl är ute? Min minsting som är 5 år känns lite extra mammig just nu, kan tänka mig att det ökar när den lille kommer.

• narie24

Hej hopp! Även jag var på RUL idag och fick se en frisk liten en leva om där inne. Och det är mest största sannolikhet en liten flicka. Blev plötsligt så verkligt! Av ngn anledning känns det lite läskigare med en tjej, kanske för att vår yngsta är pojke och det är det man har färskast liksom?

Ska bli spännande att se vad syskonen säger :).

• narie24
    Sosozo skrev 2017-02-22 20:01:28 följande:

Vad kul! Grattis till att det ser bra ut! Men största sannolikhet, menar du att der var svårt att se?

Nej hon var säker. Hon sa att vi inte skulle stämma henne om det var fel (haha). Hon att också att hon tyckte att det var lättare att se om det är en flicka. Jag har alltid trott tvärtom. Hon verkar vara så grymt rutinerad den här bm. Var hos henne sist också.
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-02-22 20:26:09 följande:

Härligt! Skönt med rul nu då, som du har längtat! Det är så känslosamt att se bebisen tycker jag.

Ja!! Tack ????.

Vad är nästa "milstolpe" för er?
  • narie24

Jag har varit så fokuserad på RUL och nu när det är klart känns det så lååångt till nästa. Har inga fler ul inplanerade men då min förra vägde 4500 gr så lär det bli ett tillväxtultraljud om x antal veckor.

V 28-30 kan ju vara bra att sikta mot nu. Och våren!!

• narie24
    Ise skrev 2017-02-23 14:32:49 följande:

Det var en stadig bebis :) Tror de att nästa kommer bli lika stor?

Det kan man inte veta nu. Blir väl senare runt v 30 eller så som man ens kan börja fundera kring det. Ligger ju lite högt i socker så det kan ju bidra. Dottern vägde 3500 gr, sonen 4500 gr. Nu väntar vi ju en dotter så kanske är bra i den aspekten? Eller sånt kanske inte spelar roll?

Sen gick ju andra barnet lättare att föda så

vikten kanske inte spelade så stor roll. Även fast jag blev livrädd när de sa på sista ul att barnet skulle bli stort.
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm