• narie24

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Hello damer! Hur har era sf-mått sett ut än så länge? Mitt låg på 28 cm nu i v 25+, tydligen över kurvan. Så nu ska jag göra en ny glukosbelastning och tillväxtultraljud.

• narie24
    Tokgurkan skrev 2017-04-04 20:05:19 följande:

23cm i vecka 25(24+6). Vad innebär SF måttet egentligen? Hur stor bebisen är eller hur stor livmodern är?

Egentligen hur stor livmodern är antar jag? Det krävs ultraljud att se bebisens strlk. Men bm ville utforska om det kunde vara så att även detta barn är stort. Det är ju ngt jag nojat över också, då andra barnet vägde 4,5 kg.
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-04-05 14:01:10 följande:

Jag mår ok men har inte förberett så mycket inför ankomsten. Nu har vi ett rum till bebisen men det är fyllt av flyttkartonger och skräp. Prioriterar de stora barnens rum. Så en vagn och en spjälsäng och lite kläder, det är allt vi har. Jag har typ helt glömt vad man behöver till en bebis första tiden.. blöjor, bh-inlägg typ?.

Haha har typ också glömt. Skrev listor över sånt som behöver köpas. Och har glömt massor känns det som ;). Sen kan det ju bli annorlunda den här gången. Till bebisen behövs ju typ bara kläder, blöjor och rumpsalva. Mer grejer kring amningen antar jag. Fick använda sådana där "bröstvärmare" båda ggrna för att stäva mjölkstockning, inte säkert att det blir så nu. Många grejer får man nog avvakta med.
  • narie24
    Tokgurkan skrev 2017-04-05 15:02:28 följande:

Hur mycket kläder ska man egentligen köpa i storlek 50 och 56? Tänker på bodys, pyjamaser och byxor typ. Ni som har barn sen innan, hur mycket har ni upplevt att det har behövts i dom storlekarna? Vill inte köpa för mycket men inte för lite heller :-P

Och här var det olika. Med dottern (normalstor 3,5 kg använde vi 50 ngn vecka), men sonen (4,5 kg) gick vi direkt på 56. Så nu vet jag inte. Kanske enstaka i 50, mer i 56.
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-04-06 20:47:18 följande:

Just ja.. de där värmegrejerna. Ja något för amning ka ske man ska skaffa. Och blöjor. Och flaska + ersättning, vi kommer varva så att mannen kan vara med och mata. Han är noga med det och jag gillar det. Och kanske ett sånthär babynest. Om det kan funka. Båda killarna har typ sovit i min armhåla och haft en tutte som napp. Men vore ju skönt att slippa. :/)

Ett babynest vill jag ockdå ha. Eller typ en mjuklift man kan lyfta runt bebben i.

Kommer prova att bara amma till en början men är helt öppen för att börja med flaska också efter ett tag. Med andra barnet var det så bra när vi kunde turas om, och dela ansvaret för alla barn. Kommer antagligen känna likadant den här gången.
  • narie24

Hej på er!

Ja, verkligen lugnt i tråden :). Kanske blir mer när vi närmar oss bf? Det har väl varit en mellanperiod kan man säga.

Nu i vecka 29 känns det som allt kommit på en gång. Känns betydligt mer i bäcken och ena höften låser sig och smärtar. Jag är trött och sliten. Mkt mindre ork på jobbet. Börjar tveka att jag ska orka ända till 9/6. I det här tempot? Stressa iväg på morgonen, lämna två barn, sen ett krävande jobb, till fots hela dagen. Inte mkt till fru på kvällarna haha.

Det som gör att det känns extra tungt nu är att jag sovit dåligt sista nätterna. Har (haft det av och till under graviditeterna) värk på höger sida ungefär under bröstet. Det molar och värker. Inte superont men tillräckligt för att väcka mig och svårt att hitta bra läge. Känns alltid bättre på dagarna när jag är uppe.

Har tidigare hört att det antagligen är gallan. Bm sa också att det är väldigt vanligt. Inget man kan behandla under grav utan bara ta smärtstillande. Men håller det i sig vill jag kolla upp det. Frågan är vart man vänder sig?

Satt precis och kollade på "När livet vänder" om en kvinna med förlossningsdepression. Det är ngt man verkligen inte vill hamna i.

Ni som har barn sedan tidigare, hur har ni mått psykiskt efter ni fått barn?

• narie24
    Hmlan skrev 2017-04-26 21:37:58 följande:

Ska tillägga att jag börjat jobba deltid! Så halva dagar som iofs är skittufft fysiskt, hoppas jag kunna fortsätta med. Men hade känt annorlunda om jag inte varit sjukskriven ett tag redan, tog det i en annan ordning helt enkelt. Låter klokt att varva ner ett tag innan förlossningen.

Det här med att må dåligt efteråt är jag inte rädd för. Mår dåligt under graviditeterna men förra gången släppte det i samband med förlossningen. Var i högriskgruppen för förlossningsdepression och -psykos men det tvärvände istället. Gissar på att jag mår dåligt av hormonerna/svängningarna, då verkar allt mer logiskt. Är det något specifikt du oroar dig över, Narie?

Ja, kanske deltid blir aktuellt så småningom. Nu känner jag att jag inte orkar göra ett bra jobb. Speciellt efter lunch, helt slut i kroppen. Men det beror nog mkt på sömnen.

Efter andra barnet föddes var jag väldigt känslosam, grät mkt, fick panikkänslor, låg stressnivå. När jag slutade amma lugnade sig känslorna en hel del. Jag är väl rädd för att reagera likadant, speciellt nu när man ska räcka till för tre. Visst barnen är större nu, när jag gick andra var första 2,5 år. Nu är de ju 8 och 5,5 år och klarar mer själva.

Jag är rädd för att alla negativa känslor ska ta över. Jag vill njuta av det här lilla livet.

Sen är det ju det här med sömnbristen. Jag blir väldigt påverkad av att inte sova. Känns allt mer som att vi kommer behöva satsa på delamning med denna.
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-04-27 21:35:05 följande:

Hur man mår efter be isen kommit är ju svårt att förutspå.

Efter första förlossningen fick jag en rejäl förlossningsdepression. Dök rätt in i mörkret direkt efter förlossningen. Fattade ingenting. Fattade inte att jag överlevt (förlossningen alltså, en närardödenupplevelse tyckte jag). Fattade inte att det var mitt barn. Fattade inte hur jag kunde förväntas ta hand om det här barnet. Bebisen skrek konstant från att han kom ut till han blev 6 månader typ. Kolik. Total sömnbrist. Vi grät på nätterna ihop. Han hade ont i magen, jag i själen. Kunde inte ta till mig honom ordentligt förens jag slutade amma (som jag tyckte var superjobbigt).

Med andra barnet upplevde jag typ eufori när han kom! Skrek av glädje när de la honom på mitt bröst. Mådde jättebra och var glad och lycklig. Han var en nöjd och nyfiken bebis som sov bra. Jag och mannen var rutinerade och allt var lättare.

Så.. får se hur det blir med trean här!

Nej precis, det går inte att förutspå. Det är väl det som är lite läskigt ????
  • narie24

För oss har det inte varit några problem att introducera flaska med de tidigare barnen. Pappan har tagit den biten till en början. Sen när jag skulle fasa ut amningen funkade det bra även för mig. Dessvärre så började tvåan rata bröstet relativt snabbt när vi hade börjat med flaska. Han hade inte tålamod till att invänta utdrivningsreflexen, då blev jag stressad och det blev en ond cirkel. Kämpade ett tag men sen gav vi upp och det blev enbart flaska.

Sen kan det ju bli så att trean totalt vägrar flaska.

• narie24
    Hmlan skrev 2017-04-28 08:47:50 följande:

Oj, då förstår jag oron, hur länge höll det i sig? Var det amningshormoner eller "pressen" över amningen som var jobbigt? Att man blir låst liksom. Då låter det som att delamning är värt ett försök, men börjar man med flaska på en gång eller väntar man tills amningen kommit igång?

Vårt första barn fattade aldrig hur man skulle göra med flaska eller napp. Det gick inte ens att mata med sked eller kopp. Men jag trivdes med att amma och blir inte så påverkad av sömnbrist (men gravidtrötthet däremot...), dessutom sov hon rätt bra. Det blev bara problem när jag var sjuk och det inte kom någon mjölk, hon tuggade bara på flaskan, försökte inte ens haha. Men skulle vilja ha möjligheten denna gång vid behov.

Men jag tänker att man kan prata med och förklara för barn på 8 och 5,5. En 2,5-åring förstår ju inte på samma sätt om man inte orkar eller "kan just nu", och kräver mer passning. Så det är en fördel som du skriver

Det var tuffast de fyra första månaderna. Tyckte att psyket blev lite stadigare när jag slutade amma. Jag är en sån som reagerar mkt på hormonförändringar dessvärre.

Ngn mer som har mkt värk i bäcken och rygg? Idag jobbade jag i barngrupp 7.30-16.30 och min kropp strejkar totalt nu. Så ont i höfter, bäcken och svanken är så öm. Det gör tom ont vid beröring. Börjar inse att det kanske inte håller med så långa dagar längre. Det är tur att de flesta andra em har jag möten och dylikt så jag kan sitta ner. Undrar om man kan korta ner sin arbetstid bara de dagarna som är extra krävande?
  • narie24

Hej på er!

Hur går det för er alla?

Själv har jag legat vaken sen halv sex, vaknat o inte kunnat somna om. Känns trångt och obehagligt i magen.

• narie24
    Sosozo skrev 2017-05-06 06:51:04 följande:

Vaknade också kl 6 idag! Brukar vara så trött på mornarna ju! Men har alla ungar i sängen också. En på vardera sida och en i magen, haha! Mannen var ute på en spelning igår.

Jag funderar tätt mkt på mitt läkarbesök på tisdag på Danderyd. Vad de kommer säga. Om set blir bråkigt. Om jag får mitt snitt beviljat osv. Hoppas inte.

Narie, hur går det med magen/ gallan?

Håller tummarna att det går bra för dig på tisdag!

Nja, vaknar fortf ett gäng ggr varje natt av att det gör ont :(. Börjar bli lite sliten nu faktiskt. Ska till läkaren på onsdag, får se vad hen säger. Höfterna håller på o lägger ner också....

Jobbar du fortf heltid?

Suck, höll på att somna om strax innan sju men då kom sonen tassandes. Funkar med lite gos också ;)
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-05-06 07:28:50 följande:

Ja, jobbar heltid. Och har med mig yngsta sonen som jag kännt och jämtar varje dag på dagis, han bytte inte när vi flyttade och dagis ligger nära mitt jobb. Ersättningsbussarna för tvärbanan är SÅ dryga. Ofta får man stå. Så jag har tröttnat rejält. Bestämt mig för att gå på fl tidigare än jag först tänkt. Släpper jobbet mentalt mer och mer för varje dag. Sånt dom kändes viktigt tidigare känns helt oviktigt nu. 2,5 v kvar sen ska jag ta det lugnt och fixa inför bebisen!

Hur går det med ditt jobb som ändå är så fysiskt? Planerar du fortfarande att köra terminen ut?

2,5 vecka låter ju helt underbart! Har du några planer för vad du ska göra?

Min plan är fortfarande att arbeta terminen ut. Förra veckan tänkte jag att jag kanske ska fortsätta lite till. Vill helst inte plocka en massa föräldradagar redan. Men efter den här veckan har jag sackat ihop och känner att jag inte gör ett bra jobb. Orkar inte vara till fots hela dagarna. Försöker sitta så mkt som möjligt men det är svårt med 6-7 åringar ;). De eftermiddagar jag har möten el planering är det lite bättre. Då får man ju sitta lite hehe.
  • narie24

Hej på er i tråden!

Har ju bara hängt i juli-tråden men kul att sosozo skrivit :). Känns avlägset den där första tiden av graviditeten.

Jag har bf imorgon men kommer säkert gå över en vecka som tidigare. Igår hade jag värkar i flera timmar efter färdknäpp, trodde det var dags att ringa in. Men icke! Idag känns det lugnt i magen igen. Men spännande att få en föraning.

Hur går det för er andra?

• narie24
    Florpan10 skrev 2017-07-13 11:27:34 följande:

Halloj!

Här märks det ingenting, lite mensvärk då och då men inte mer än så! Lillkillen är fixerad sen flera veckor tillbaka och jag längtar fruktansvärt mycket och tycker det är jobbigt att vara gravid nu, hehe, även om jag försöker njuta!. Har bf29 men på tisdag ska jag in för mätning av tillväxt + flödet och få en bedömning! hoppas på igångsättning innan nästa helg

Varför ska du bli igångsatt?
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-07-13 17:15:54 följande:

Wow BF imorn! Tänk att vi snart är i mål ändå! Så coolt. Hoppas värkarna håller i sig snart för dig och det blir på riktigt. Ska du föda på SÖS eller hur var det?

Ja tanken är att ja ska föda på SöS. Kommer ringa dit först och hoppas att de har plats.
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm