Inlägg från: Anonym (hmmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmmmm)

    Bor ihop med någon som missbrukar weed

    i-o skrev 2016-12-20 00:24:52 följande:
    Hah. Testa att analysera livet i detalj så lovar jag att alla har någon vana som kan klassas som beroende d.v.s. något som utövaren mår dåligt av när den inte får utlopp för det. :)
    Håller med dig.... han räddade mig verkligen ur en kris, och jag räddade honom också på många sätt, genom att han reducerade sitt beroende väldigt mycket i min närvaro. Barnen säger varje dag, tack mamma för du valde rätt kille.... alltså det gör väldigt ont i hjärtat och göra slut med någon som räddade mig ur självmordstankar och gav mig ett nytt syn på livet. Han är en väldigt fin människa men har haft ett tufft liv och han gör verkligen inte mina barn skada. Tvärtom.
  • Anonym (hmmmm)
    i-o skrev 2016-12-20 00:35:34 följande:
    *shurg* nyss bodde ni ihop, sedan var ni särbos och nu har ni gjort slut och allt på mindre än två dagar.

    Hektiskt det där. Förstår att det är jobbigt att leva så.
    Nej han bor för tillfället bara inte här...... men han kommer tillbaka och då måste jag vara stabil i mina tankar och känslor... jag kan inte gå runt och oroa mig och leva med honom. Det kommer äta upp mig innefrån även om hans närvaro gör mig gladare än någonsin jag måste ta rätt beslut.
  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-20 07:10:44 följande:

    Att reta sig på sin partner som inte gör sig som du vill, detta är nått som inte är det minsta unikt i ett förhållande.
    Även ser man på flera ställen ovan, i hur du beskriver för dig själv att det är bara ett tankeproblem för dig.
    Och att du inte kan hitta reella problem med denna konsumtion.

    Även en annan som varit med ett par dar, så är det inte ovanligt att man har problem i ett förhållande och sen letar man problem i förhållandet.
    Ofta inser inte personen ifråga att det är ett relationsproblem och orsaken är av annan art.
    Och sen väljer man att leta mer tydliga saker, för ursäkta sig med att man tröttnat på sin partner.

    Den som letar fel i sitt förhållande, kommer alltid hitta fel i sitt förhållande.
    Som av någon lustig anledning så hittas felen ALLTID i sin partner.

    Sen att det är olagligt, visst är det så.
    Men är reaktioner lika tydliga på detta som vid andra brott som sker?
    Som tex ladda ned, fortkörning, gå mot röd gubbe, nedskräpning och andra sådana här brott?
    Ladda ned tex, kan ju ge långt värre följder för er familj än konsumtion av en drog någonsin kan göra.
    Blir lite som att svälja mygg och sila kameler.


    Jag letar inte efter problem, jag vill inget annat att vi ska hålla ihop.....men det är inte lätt att gå den smala vägen dag in och dag ut, oavsett hur bra allt ändå är. Jag vill bara att mina barn inte ska fara illa i framtiden..... och att de inte ska tro att det är något bra att syssla med även om det bevisas att det inte är så skadligt. Det bästa är ju att vara oberoende av något men det är ju knappast någon i samhället men oavsett. När det gäller narkotika, så undrar jag om man kan klassas som brukare och inte missbrukare även om det är olagligt?
  • Anonym (hmmmm)
    i-o skrev 2016-12-20 09:15:21 följande:
    Inte i juridisk mening. Men medicinsk ? absolut.

    Men värt att notera att man i Sverige inte särskiljer på bruk, riskbruk eller missbruk vad gäller illegala substanser. När det gäller läkemedel (som även förekommer illegalt) tycks förskrivare snarare gå in för att skapa ett missbruk hos patienter med kronisk eller psykologisk "värk". Främst då vad avser dosering.

    Om Danmark nu får laglig marijuana för medicinskt bruk så bör det vara möjligt att som Svensk få recept och importera till Sverige genom Schengenreglerna. 
    ska Danmark göra det lagligt för medicinsk bruk? Undra då till vilka sjukdomar de kommer använda det för.... Om det är psykisk ohälsa som min kille lider av eller mer smärta osv.....
  • Anonym (hmmmm)

    Jo jag vet att cannabis är bara symtomtagare... den har ingen bot. Men psykisk ohälsa som han har kan bara botas av terapi. Han har rökt i 13 år och har aldrig blivit påkommen för han sköter sitt beroende väldigt bra. han beter sig inte illa och är normal... till skillnad från fyllosar som slängs ut från pub m.m.

  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (Hempress) skrev 2016-12-21 21:32:46 följande:

    På vilket sätt menar du att han missbrukar cannabis?Utav din ts så ser det ut som om att han brukar cannabis. Du kan bruka det utan att missbruka. Att han brukar dagligen är inte automatiskt missbruk.

    Det finns heller inga beroendeframkallande substanser i cannabis. När man blir "beroende" av cannabis så är det ett psykiskt beroende. Har man ångest så kan jag första att man inte vill sluta bruka cannabis..

    Jag tycker det jobbiga med cannabis är dess olaglighet och de dåliga ryktet det fått av många års propaganda..


    Han missbrukar tydligen inte då för det verkar som alla påtalat det här på tråden. Han brukar... inget av hans beroende har påverkat vårat liv negativt. Han är lika snäll och glad och ärbara lycklig att han kan vara sig själv utan att bli dömd till luffare och knarkare.
  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (ok) skrev 2016-12-21 21:53:49 följande:
    Han har verkligen gått i försvar och fått med dig på tåget. T ex har han tutat i dig att marijuana (vilket är den svenska benämningen på drogen) är helt ok eftersom det finns värktabletter som innehåller opiater. Sanningen är att han KAN strunta i att röka på. Han behöver inte ersätta det med något annat. Det har blivit typ standard de sista åren att folk som röker på menar att de har någon sorts smärta som gör att dom *måste* röka på. Eller att dom har något sorts psykiskt besvär som dom botar genom att röka på. Det är bullshit alltihop. Allt blir bara värre. Han skjuter problemen framför sig.
    Pundarna var helt klart uthärdligare innan internet. Nu citerar dom undersökningar och debatterar som om dom vore smärtläkare. Men drivkraften är fortfarande densamma - att dom är skitskraja för att någon ska ta deras kära röka ifrån dom.
    Det är stark drog som gör dig passiv, oansvarig och dum. Folk som har rökt i många år stannar helt i utvecklingen personligehtsmässigt. Dom är som stora tonåringar. Rökat gör att dom inte bearbetar problem och inte lär sig något. Dom problemlöser inte. Rökat gör att dom tror att dom har insikter och tillfredsställelse. Får dom inte rökat är livet bara ångest och stress. Det ÄR ett bedövningsmedel. Köp inte allt relativiserande bullshit som dom kör med.
    Jag bara berättar efter det jag har sett.... sen om det du säger är sant eller inte..... så är inte hans beroende något problem för oss fortfarande. I så fall är det hans egen hjärna som inte utvecklas.... Han kan strunta i att röka på... men får han ångest så måste han ta till läkemedel. det har jag bevittnat själv. Då blir han bara snurrig,sömnig och seg. Dessutom ser han mer drogad ut än någonsin.
  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (ok) skrev 2016-12-21 21:53:49 följande:
    Han har verkligen gått i försvar och fått med dig på tåget. T ex har han tutat i dig att marijuana (vilket är den svenska benämningen på drogen) är helt ok eftersom det finns värktabletter som innehåller opiater. Sanningen är att han KAN strunta i att röka på. Han behöver inte ersätta det med något annat. Det har blivit typ standard de sista åren att folk som röker på menar att de har någon sorts smärta som gör att dom *måste* röka på. Eller att dom har något sorts psykiskt besvär som dom botar genom att röka på. Det är bullshit alltihop. Allt blir bara värre. Han skjuter problemen framför sig.
    Pundarna var helt klart uthärdligare innan internet. Nu citerar dom undersökningar och debatterar som om dom vore smärtläkare. Men drivkraften är fortfarande densamma - att dom är skitskraja för att någon ska ta deras kära röka ifrån dom.
    Det är stark drog som gör dig passiv, oansvarig och dum. Folk som har rökt i många år stannar helt i utvecklingen personligehtsmässigt. Dom är som stora tonåringar. Rökat gör att dom inte bearbetar problem och inte lär sig något. Dom problemlöser inte. Rökat gör att dom tror att dom har insikter och tillfredsställelse. Får dom inte rökat är livet bara ångest och stress. Det ÄR ett bedövningsmedel. Köp inte allt relativiserande bullshit som dom kör med.
    Jag kan dock hålla med om att han skjuter sina problem framför sig. Absolut.... hellre borde han gå på terapi.... det är något jag ska uppmuntra honom till.
    Men han är inte oansvarig och beter sig inte som en dum tonåring. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare.
  • Anonym (hmmmm)

    www.gp.se/nyheter/debatt/inse-fakta-cannabis-%C3%A4r-ingen-d%C3%B6dsdrog-1.1472198

    Svenska politiker börjar tänka om... Alltså den här uppsjö av information av cannabis gör en bara snurrig för de säger motsatta saker och alla har bevis.

  • Anonym (hmmmm)

    www.gp.se/nyheter/debatt/inse-fakta-cannabis-%C3%A4r-ingen-d%C3%B6dsdrog-1.1472198

    Svenska politiker börjar tänka om... Alltså den här uppsjö av information av cannabis gör en bara snurrig för de säger motsatta saker och alla har bevis.

  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-22 06:11:51 följande:
    Vad har han för psykisk ohälsa som går enbart botas med terapi?
    Han lider av ångest.
  • Anonym (hmmmm)

    Jag tycker det är intressant att många länder väljer att legalisera cannabis... där man läser att det ger till och med mindre skador än alkohol. Dessutom minskar det på brottsligheten. Människor som har ett missbruk kan få hjälp om det legaliseras och inte bli straffade. Nu vågar ingen vara öppen om sitt missbruk för de är rädda för konsekvenserna. Min väninna rökte weed varje kväll och var mycket gladare och lyckligare. Sen fick hon ett jobb som de kontrollerar detta, och då började hon med alkoholen och då hamnade hon i en depression istället.

  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-22 15:34:02 följande:

    När det kommer till länder och legalisering, så är det bara Uruguay; Kanada och Nord Korea som har det legaliserat.
    Kanada är just idag inte legaliserat och deras cannabislagar är i effekt., men bara i några månader till.
    Sen har vi ett 6 delstater i USA som det är en full legalisering.

    Men när det kommer till medicins cannabis, så är det ett gäng till, nu senast Danmark.


     


    men Holland då? De har ju också legaliserat Cannabis
  • Anonym (hmmmm)

    Holland
    Cannabis är rent tekniskt olagligt men säljs på speciella kaféer.


    Portugal
    2001 tog Portugal bort straffen för personligt bruk av alla narkotiska preparat.


    Spanien
    Personligt bruk på privat område och eget odlande av cannabis är inte straffbart. Försäljning, bruk på offentliga platser och smuggling är straffbart.


    Tjeckien
    Har EU:s högsta mängd cannabisanvändande ungdomar. Nära en tredjedel använder drogen regelbundet. Sedan i år är mindre innehav av i princip alla droger lagligt.


    Tyskland
    Själva bruket av cannabis är inte olagligt i Tyskland. Däremot är innehav, försäljning och odling brottsligt. Polisen uppmanas dock att inte bry sig om mindre mängder.


    Mexiko
    Mindre innehav av narkotiska preparat bestraffas inte utan polis och militär ska fokusera på knarkkartellerna.


    Danmark
    Användande av cannabis är inte lagligt, men polisiära ingripanden mot personligt bruk är ovanligt. Avkriminalisering har diskuterats.

  • Anonym (hmmmm)
    Ascendere skrev 2016-12-22 22:53:40 följande:
    Nja, de har avkriminaliserat det, liksom även Portugal, Spanien och en rad andra länder. Det är lite juridiskt finlir kan man tycka, men att det är avkriminaliserat är inte riktigt samma sak som att det är legaliserat. 
    Jag är ingen jurist, men som jag fattat saken så innebär det att du kan inneha det för eget bruk och även röka på utan att riskera straff men polisen har fortfarande möjlighet att ingripa mot organiserad försäljning. 
    Någon mer juridiskt kunnig kanske kan utveckla mer vari skillnaden består. 
    Är det avkriminaliserat även i Sverige? Här skriver soc att jag riskerar att de omhändertar mina barn......helt sjukt.
  • Anonym (hmmmm)

    Han får sitt cannabis via kompisar..... som köper till sig själva och sedan säljer till honom. Han har faktiskt inga kriminella vänner. Han har en men han har aldrig presenterat mig för honom....Jag frågade varför han inte gör det och han sa att han vill skydda mig. Han är ingen bra person och behöver inte veta vem du är.  Han tar avstånd från honom själv. Han vill ha ett normalt och stabilt liv.

  • Anonym (hmmmm)

    Sedan behöver inte kriminella vänner vara dåliga människor heller. Jag själv känner flera i den omkretsen som är bland de snällaste och lojalaste människor mot deras nära och kära.

Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed