• i-o

Bor ihop med någon som missbrukar weed

klyban skrev 2016-12-20 07:10:44 följande:

svälja mygg och sila kameler.

Min favoritsysselsättning!
  • i-o
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-20 09:02:46 följande:
    När det gäller narkotika, så undrar jag om man kan klassas som brukare och inte missbrukare även om det är olagligt?
    Inte i juridisk mening. Men medicinsk ? absolut.

Men värt att notera att man i Sverige inte särskiljer på bruk, riskbruk eller missbruk vad gäller illegala substanser. När det gäller läkemedel (som även förekommer illegalt) tycks förskrivare snarare gå in för att skapa ett missbruk hos patienter med kronisk eller psykologisk "värk". Främst då vad avser dosering.

Om Danmark nu får laglig marijuana för medicinskt bruk så bör det vara möjligt att som Svensk få recept och importera till Sverige genom Schengenreglerna. 
  • i-o

Möjligt att det är desinformation. Men schengenområdet omfattar ganska många länder annars. Det jobbiga blir att pendla varje gång man behöver förnya.

Det är konstaterat verksamt mot migrän, menstruationssmärtor, MS, illamående (samband med behandling av HIV och med cellgifter) och epilepsi enligt flera internationella studier.

Läkartidningen hade en artikel för ett par år sedan där de nämnde god effekt vid  palliativ vård vilket får mig att dra kopplingar främst till oro i samband med demens och liknande, och är det verksamt där borde det även underlätta vid GAD, OCD och ångest-relaterad problematik också?
    Och dessa är så pass generella symptom som även delvis kan kopplas ihop med vissa kriterier som hör samman med ADHD, bipoläritet, schizofreni och depression.

Det krävs avgjort mer studier i vart fall. Blir spännande att se vilka nya forskningsrön som kommer från USA.

• i-o
    Anonym (ok) skrev 2016-12-21 21:53:49 följande:
    Får dom inte rökat är livet bara ångest och stress. Det ÄR ett bedövningsmedel. Köp inte allt relativiserande bullshit som dom kör med.
    Det verkar det vara för de som inte röker alls utifrån vad jag tagit del av från andra. Men som du säger allt är relativt och absolut inte bullshit.

De saker du nämner är inte nödvändigtvis allmängiltiga för användare eller ens för nykterister.
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-22 17:09:07 följande:

Ska man vara helt korrekt så heter det cannabis.
    Annars är det samma ord men olika språk.
    Marijuana är det Mexikanska ordet och weed är Engelska.

Inkorrekt på sätt och vis. ;)
    Cannabis avser ett genus och kan således även innefatta fiberhampa vilken har en väldigt låg berusningspotential. 
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-22 17:35:55 följande:

Även detta är cannabis, men kallas för industrihampa/hampa för särskilja det.
    Det är rätt uppenbart vi v alt ordet pga det latinska ordet, sen finns det lite underarter också.
    Lustig nog på faktasidor, så använder man oftast bara en underart och det är sativa, även om det handlar om ruderalis eller indica.
    Dock är det så mycket korsningar, så enklast är att använda cannabis.

Eller bara narkotika eller medicin. Beroende på vilket sammanhang.
  • i-o

Man kan missbruka mycket. Det mest destruktiva missbruket är det när man missbrukar människor, inte heroin eller något sådant. Men vissa av oss är bara för beroendeframkallande.

• i-o
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-23 13:11:22 följande:

Han får sitt cannabis via kompisar..... som köper till sig själva och sedan säljer till honom. Han har faktiskt inga kriminella vänner. Han har en men han har aldrig presenterat mig för honom....Jag frågade varför han inte gör det och han sa att han vill skydda mig. Han är ingen bra person och behöver inte veta vem du är.  Han tar avstånd från honom själv. Han vill ha ett normalt och stabilt liv.

Härlig dubbelmoral i resonemanget där. Får en att fråga sig vad kriminalitet är.
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-23 17:54:13 följande:
    Kanske det går att säga att det är dubbelmoral och ha lite rätt, men verkar som att han vill undvika detta genom köpa av polare istället.
    Köper man av polare är man ingen bra polare, för då sätter man polare djupare i skiten rent juridiskt. Det är främst en samvetsfråga. Men det skapar också en extra skyddsbarriär genom att man göra det omständigt för sig själv utan statens inblandning.

Hur går det med fisket annars mitt herrskap?
  • i-o
    Fennyxx skrev 2016-12-23 19:36:35 följande:

Min erfarenhet är att cannabisanvändare tenderar att bli otroligt korkade och tröga, rätt så ofta får de problem med psykoser och ångest också.

Jag tycker definitivt inte att ett cannabisberoende är okomplicerat och hade inte accepterat det hos en sambo.

Du framstår som att du har dålig människosyn. Det behöver man inte röka cannabis för att få lyckligtvis. Det är något man utvecklar ändå.

Skönt. Då lever du drömmen utan sambo. ;)
  • i-o
    Fennyxx skrev 2016-12-23 20:02:36 följande:
    Eh.. jag har en negativ syn på cannabisanvändande, baserad på erfarenhet. På vilket sätt är det samma sak som att jag skulle ha taskig människosyn (eller avsaknad av sambo för den delen)?
    Såklart du har det. Det framkom. Men inget beskriver varför. Var det att de betedde sig illa eller bara de faktum att de råkade föredra cannabis

Jag har träffat en bra människa en gång som hade ovanan att peta i näsan. Nu antar jag att den som petar i näsan oavkortat måste vara en bra människa. Är det en rimlig slutsats? Att alla bra människor petar i näsan alltså... om inte, varför?

Egentligen är sambofrågan en ickefråga då du slår mig som en människa som förmodligen inte har vänner som röker heller, är det ett rimligt antagande? I så fall förstår jag varför du drar alla cannabisanvändare över en kam.

Jag känner minst en cannabisanvändare som är en slusk av rang. Men jag känner fler som är skötsamma. Väldigt många fler.
  • i-o
    Fennyxx skrev 2016-12-23 22:13:03 följande:
    Ah ok. Du kan dra slutsatsen att jag har en dålig människosyn bara baserat på att jag inte har en positiv inställning till cannabisbruk, men jag får inte ha en åsikt om den (i mitt tycke) begränsade förträfligheten hos cannabis baserat på mina erfarenheter och möten med användare? Det tycker jag känns lite orättvist.
    Vad är det som är orättvist? Att jag nyttjar min yttrandefrihet att ifrågasätta din grundvärderings brist på korrelation och kausalitet? Om du inte beskriver scenarion så ger du inte dig själv möjlighet att bearbeta minnet eller mig möjlighet att förstå vad för negativa känslor som färgar din upplevelse och på sikt triggar de känslorna så snart du gör en association till det. Istället för att ersätta den med något positivt. Ju mer positivt man kan se på ting, ju lyckligare blir man.

O.s.v.
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-24 11:01:57 följande:

Så svart och vitt är det inte.

Om vi har en polare som odlar själv och endast säljer till sina polare, så är det extremt svårt att jämställa denna med Abdullah/Svenne som går omkring och skjuter eller kastar handgranater för skydda sin verksamhet eller hämnas tidigare våldsbrott.
    Jag har i min krets som odlar och inte ens säljer sin cannabis, utan ger bort den.

Skulle jag göra det så skulle det placera mig i samma fack som Abdullah/Svenne men utan våldet. Det är inte en position jag skulle placera mig själv i. 

Om jag nödvändigtvis skulle dela skulle jag lämna en spliff framme och lämna rummet. Vad som händer efter skulle inte vara med min absoluta vetskap.
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-24 12:04:27 följande:

Du får bedöma ditt, det är inget jag kan göra åt dig.

Dock så måste man särskilja på vad som är vad, och när en polare utan den allra minsta kopplingar till kriminellanätverk eller annan tung brottslighet säljer.
    Så kan man knappast kalla detta vad man normalt kallar komma i kontakt med kriminalitet, men ska vi vara anala och märka ord så kan man påstå detta.
    Dock så kan vi inte var så statiska och vägra förstå skillnaden.

Men om du lämnar rummet och spliffen är borta varje gång, så kan du inte längre urskulda dig att det inte är nått du är med på.
    Eller låter du folk stjäla av dig alltid?
    Det i och för sig ändrar inget, då det försvinner och det är du som lägger den där.
    Och sen stå där och säga inte mitt ansvar funkar inte, ja ingen går på det i alla fall.

Först ska du inte göra det, sedan sitter du och fortsätter mala på.

Jag förstår situationen innebär, men rent krasst är det ingen skillnad. Det är bara självbedrägeri att argumentera för att det är annorlunda. Det är inte att märka ord. Det är att märka sammanhang.

Om någon snor en spliff eller lånar en tänd medans jag inte är där så är det på dennes ansvar. Det är liksom underförstått att det är en gärning som gör att jag inte är delaktig i brottet överlåtelse t.ex.

Har varit med om att folk stulit och bedragit en på ett eller annat vis direkt eller indirekt. Jag har väldigt liten tilltro till mina medmänniskor, varför jag också håller mig för mig själv.

Vissa stjäl för att de är fattiga, vissa stjäl för att de inte kan ta ansvar, vissa stjäl av sjukdom finns massa anledningar som av somliga anses berättiga ett brott o.s.v.
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed