Inlägg från: Anonym (Varit där) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varit där)

Att leva på existensminimum?

Hur lång tid kommer du behöva betala till kronofogden?

2.200 låter väldigt lite, har du sett till att räkna med dagisavgift och eventuella mediciner (dwt senare är ett par hundralappar och det är smart att ta med det för åker du på en penicillinkur kan det bli dyrt!). Jag hade ca 6000 efter hyra och el för mig och två barn som bodde varannan vecka. Det skulle räcka till försäkringar, mat, buss etc.

• Anonym (Varit där)

Enligt denna sida ska du ha mycket mer.

Har du andra räkningar som du betalar med det du får behålla? Isf är mitt råd att du låter dwt gå till kronofogden också så att du har mer att leva på men får betala under längre tid.

• Anonym (Varit där)

Släpp självföraktet. Jag vet precis hur det känns men det är ingen skam att hamna hos fogden. Ofta har man försökt väldigt länge men tillslut spricker det. Jag fick betala under ca 1 år. Det är snart tre år sedan jag blev skuldfri och pricken försvinner. Känslan är fantastisk. Det bra med kronofogden är att man till slut blir skuldfri. Man får hjälp kan man säga. :)

Och det går! Man vänjer sig snabbt och LUGNET när man inte längre ångestar över räkningarna utan vet vad man har varje månad är obetalbar. Man planerar bättre, sover bättre, handlar smartare när man inte lever med ståndig panik.

Du kan få behålla pengarna för dagisavgiften. Men du måste ansöka om det.

Ansök även om mediciner! Det sa min handläggare åt mig att göra. Skriv att du behöver för återkommande feber hos barnet, eller allergier.

Tv-avgiften skulle jag säga upp om jag var du. Ingen tv längre, blink, blink.

Där har du en 1200 spänn extra.

Telefon och internet låter rätt mycket. Kan du sänka på nåt sätt? Svårt när man redan har skuld men kan du prata med ditt bolag och se vad du har för möjligheter?

• Anonym (Varit där)

Resor till och från arbetet kan du också få behålla pengar för! Har du ansökt om det?

• Anonym (Varit där)

Annan grej: CSN är kassa på att informera men man kan ibland lägga om lånen så man betalar under längre tid. Möjligt det bara går om man har både gamla och nya lånen men ring och hör! Jag höll på att gå under av den kostnaden och ansökte om nedsättning osv. Efter ett halvår av CSN-räkningar som fick gå direkt till fogden så fick jag reda på att "alltså du kan ju lägga om lånen så du betalar 300 per månad istället för 1000". Öh ja tack.

Kolla med dem om det går med dina lån!

• Anonym (Varit där)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-12-19 18:45:11 följande:

Tack tack tack för sina ord, de muntrar upp! Jag längtar tills jag är skuldfri, jag kommer nog få betala i 6 år, har 180.000 i skuld.

Dagisavgiften anmälde jag men de ingår väl i det beloppet jag får?

Telefon och internet har jag räknat lite högre, det kan ligga på 1200 men går tyvärr inte att sänka ner :(

Kronofogden kommer börja dra troligtvis i januari så denna månad får jag 8000 efter alla räkningar är betalda så tänkte bunkra upp med basvaror, presentkort på ullared m.m. har du andra tips?

Tack för att du ger mig hopp

All mat från grunden är bra om man orkar men annars går det att leva rätt billigt genom att låta bli massa extragrejer (som inte känns så lyxigt men som faktiskt kostar en del).

T ex: köp en typ av frukt och en typ av grönsak, inte massa olika som eventuellt blir dåliga och får kastas.

Räkna per vecka. Om maten ska kosta 700 t ex så ska du snitta 100 spänn per dag. Handlar du för 300 så får du inte handla något följande två dagar. Lätt att hålla i huvudet.

Ris, pasta och potatis är dina bästa vänner. Glöm LCHF :D rejält med dessa varor och lite proteiner och nån grönsak till = bra och mättande mat.

Köp inte grejer när ni är ute. Ha med fika. Planera, ha frysta bullar hemma osv.

Var ärlig mot bekanta. Säg att du har otroligt dåligt med pengar eftersom du ska bli skuldfri. Hamna inte i situationer där det förväntas att du ska fika på stan etc. Var ärlig även mot ditt barn. Såhär sa jag till mina: "nu kommer vi ha lite pengar ett tag, för vi måste betala många räkningar. Vi ska ha lika roligt som innan, men vi ska hjälpas åt att spara. Skippa dåligt samvete om du kan! Jag lovar: mina barn hade tusen gånger roligare med hemmagjorda chokladbollar framför tv:n med en mamma som mådde bra än på en bio med dyra popcorn och en morsa som var ett nervvrak. Skäms inte. Du gör något bra för dig och ditt barn. Det kommer bara bli bättre framtid för er.

Har du någon att ärva kläder etc av? Där finns myclet pengar att spara! Kanske kan din mamma hjälpa dig att leta på second hand osv?

Finns många sidor på nätet om billig mat osv men det bösta tipset jag kommer på är det jag skrev om att vara ärlig. Vi lever i en konsumtionsvärld och det är svårt att stå utanför. Men om man själv kam stå för att man nu måste spara så är det mycket lättare.

Kanske kommer du så småningom gå upp till 100%? Då krymper skulden ännu snabbare.

Allt blir bra till slut! :)
Svar på tråden Att leva på existensminimum?