Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

babydreams skrev 2016-12-29 11:19:17 följande:

Om man är helt frisk, första graviditeten (inga missfall heller), 24 år, är i vecka 11 och såg hjärtat slå på VUL i vecka 10 (fostret rörde på sig mycket och allt såg jättebra ut) kan man vara relativt lugn då allt det resulterar i ett barn i slutändan och inte ett missfall?

Jag känner på mig i hela kroppen att det är en frisk graviditet och att allt kommer gå bra. Men det skrämmer mig lite för om något nu skulle hända så skulle det vara totalt oväntat och katastrofalt. Hur ska man tänka? Hur gör ni?

Jag tycker absolut du kan känna dig lugn. Inget annat pekar ju på motsatsen! Jag tänker som så att jag utgår från att allt kommer gå jättebra. Visst är jag lite nervös inför UL osv när det är dags men jag passar på att glädja mig så mycket jag kan. Jag tror inte att man är bättre "rustad" för att tragiska saker ska hända bara för att man tänket på tragik i förväg. Tvärt om. Om man fyller på med glädje och ro så mycket man kan, tror jag att man pallar att hantera jobbiga grejer bättre.

Jag har firat sedan plusset med andra ord
  • Sosozo
    78elle skrev 2016-12-29 12:16:12 följande:

Hej på er!

Joinar gärna den här tråden. Jag har bf 29 Juli och bor i Stockholm.

Kanske är lite äldre än de flesta andra här, 38 år och första barnet!

Har två missfall bakom mig det här året så hoppas på tredje gången gillt nu...

Hej! Kul med en till stockholmstjej! Det är väldigt mixade åldrar i tråden. Välkommen!
  • Sosozo

Nu har jag lokaliserat livmodern! Två ggr, när det har varit hård. I samband med kissnödighet, då känner jag den. Det är verkligen som en liten boll! Men inte så långt ned som jag trodde. En liten bit nedanför naveln. Åh vad jag längtar tills man kan känna sparkar!

Om bara illamåendet kunde ge sig så skulle allt kännas toppen nu. Det är ständigt närvarande fortfarande. Utmattande är det! Jag har en del gravidkrämpor, men illamåendet är värst. Lägger ju sorti på stämningen totalt.

• Sosozo
    78elle skrev 2016-12-29 15:20:26 följande:

Jag längtar sååå tills jag också kan känna livmodern!!!

Har knappt haft några gravidsymptom alls, bara mått illa ca 1,5 dag och varit lite extra hungrig. Man ska väl vara glad så länge man mår bra men jag blir lite nojjig. Som tur är fick jag se den lille på ultraljud förra veckan och hjärtat slog som det skulle då????

Jag kan förstå att man blir lite orolig om man inte mår illa, eftersom det är ett sånt liv på dem (mig) som mår illa. Illamående är ju någon sorts legendariskt gammalt tecken på graviditet. Men det är ju ändå bara typ hälften av alla gravida som mår illa, enligt 1177. Och när man väl är illamående... vill man bara bli av med det. Alltså känslan när man har fått magsjuka, precis innan det bryter ut och man bara ligger och kallsvettas och väntar... den känslan är det. I flera veckor. Så njut vetja, det är ju helt normalt att inte må illa. Och skönt!
  • Sosozo
    narie24 skrev 2016-12-29 15:23:16 följande:

Vad coolt! Har försökt känna flera ggr men är osäker på hur långt ner man ska känna. Tänkte inte ens på sånt med de andra två barnen.

Den här gången blir ju den sista så jag vill liksom ha koll på allt och suga ut allt ur graviditeten. Önskar man kunde känna livmodern. Kanske smart att prova när man är kissnödig.

Samma här! Reflekterade inte över det de andra graviditeterna. Men nu vill jag följa allt!

Både före och efter kissnödighet går min att känna för då spänner den sig/ får sammandragningar. . Tänk dig en apelsin, 4-8 cm nedanför naveln.
  • Sosozo
    FrökenMp skrev 2016-12-29 16:40:02 följande:

Har också försökt känna efter men vet liksom inte vart jag ska känna?? Känner ganska långt ner, kanske ska prova lite nedanför naveln jag också haha

Börja känna med några fingrar precis under naveln och vandra med fingrarna nedåt. Är livmodern mjuk är det lite svårt, då är den mer "svampig" och otydlig. Men om den råkar vara hård känns den tydligt. Testa efter du har kissat precis!
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2016-12-29 16:46:51 följande:

Välkommen! Jag är nog också lite äldre, är 36 år. Det här blir andra barnet även om jag gärna fått dem lite tätare.

Jag kommer vara 36 när bebben anländer. Jag hade någon sorts vision när jag var "ung" om att jag skulle vara klar med barn innan jag blev 30. Men sen har jag flyttat den gränsen mer och mer allteftersom livet gått. Jag tänkte ett tag att"inte efter 35, väl?". Men hey! Varför inte? Nu tänker jag bara att om man är sugen så kör! Barn är ju svinkul så varför inte? Det gäller att ta för sig av livet.
  • Sosozo
    sobrio88 skrev 2016-12-30 09:17:14 följande:

På tal om vagnar, är det nån mer än jag som kommer ha ett 2-årigt syskon vid bf? Funderar på om man ska köpa en tvillingvagn till båda eller om man bara ska ha vagn till bebisen? Hur gör ni? :)

Jag hade en tvååring när jag fick min andra bebis. Började med att vi testade ståbräda men sen fick vi köpa en tvillingvagn. En med sittdelen och en med ligg som sedan kunde bli sitt, till bebisen. Jag hade storebror på dagis de flesta veckodagarna och ibland krånglade han som tusan när jag skulle hämta. Jätteskönt att kunna sätta honom i vagnen. Samma om man har brottom eller ska handla tex. Rekommenderar tvillingvagn!
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2016-12-30 09:12:12 följande:

Tror jag kanske känner livmodern idag ;) eller det är iaf hårdare typ 10 cm under naveln?? Idag ska vi titta på vår gamla vagn (en teutonia fun från 08) och även titta om de har kronan på babyproffsen (fanns i datorn men hittar inte på mobilsidan). Vi hade problem på grus och i snö med gamla vagnen och bor mer lantligt nu. Vi är även mkt ute i naturen så vi behöver nog större hjul nu.

Men kronan verkar byta till mindre hjul nu fram? Någon som sett den? Hittade också ett utländskt märke igår (tukan) som verkar ha stora hjul till bättre pris än Emmaljunga. Aja det visar sig väl vad det blir för vagn nån gång ;)

FrökenMp skrev 2016-12-30 06:15:26 följande:

Imorse kände jag innan jag gick på toaletten och då kände jag sjukt tydligt! Jag tror att det var livmodern för den känds minste tydlig efter att jag tömt blåsan sen hade den även flyttats lite längre ned...

men innan kändes den som en liten fotboll, ni vet en sån där mini? Hård också! Haha:D

Coolt!!
  • Sosozo
    Lisaemma skrev 2016-12-30 08:48:40 följande:

Hej! Jag tänkte också följa tråden. Jag har BF 18 juli och ska göra Kub nästa vecka, lite nervös då det är mitt första barn. Jag bor i Stockholm:)

Välkommen! Spännande med kub!

Och välkomna ni andra nya också! Uppdatera gärna BF-listan
Svar på tråden BF Juli 2017 ny