Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

ciwny skrev 2016-12-28 07:51:14 följande:

Hej på er!

Jag har kikat in lite här till och från men det har känts lite tidigt att skriva. Nu tänkte jag dock sluta "stalka" och säga hej.

Jag väntar första barnet, bor i Stockholm och är 32 år.

Jag har inte BF riktigt klart för mig då jobbsituationen inte tillåtit inskrivning eller sådant än men enligt egna beräkningar början på juli, sjunde.

Hoppas att ni andra haft en bra jul, den här ledigheten har varit så efterlängtad.

Lady K skrev 2016-12-28 09:56:46 följande:

Hej alla! Har också läst tråden ett tag och blir väl helt sist på bollen nu men hänger gärna med i er grupp, ni verkar så himla fina allihop! Bf 27 juli, första barnet. Bor i Värmland. Jag har väl egentligen misstankar om att jag kommer bli framflyttad pga sen äl, men borde ändå hamna inom juli månad. Är i vecka 10 (9+5).

Klarat mig relativt lätt undan med illamåendet än så länge, mest ömma bröst och extremt trött på kvällarna. Har dock sen en och en halv vecka tillbaka blivit väldigt luktkänslig med kväljningar som följd. Jobbar i lagård så lukter rådet det dessvärre ingen brist på... Tur att jag jobbar där själv allt som oftast, så det är bara kossorna som får stå ut med att jag går och ulkar...På det sättet skönt att inte behöva dölja det för någon!

Har berättat för min och makens familjer nu i jul, trots att det är lite tidigt än. Det blev bara glada miner! Skönt att de vet nu tycker jag, oavsett hur det går.

Välkomna!
  • Sosozo

Gröna druvan och summerchild - fina magbilder! Så mysigt att det börjar synas lite!

• Sosozo

Aaah, idag är jag ensam hemma! Familjen är och åker skidor hela dagen. Så skönt

Tittar på någon dokumentär om schamaner, surfar på inredning till barnrum (ska flytta i mars) och har fortfarande pyjamas. Lugnt och skönt.

• Sosozo
    babydreams skrev 2016-12-28 11:28:32 följande:

Såhär såg min mage ut i söndags när jag gick in i vecka 11. Fattar inte, hur det kan synas redan :)

Fin bild!
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2016-12-28 11:48:49 följande:

Kul förresten att så många fått tid för era rul. På vårt kub-ul förra veckan sa bm att vi skulle få en kallelse inom ett par veckor, det blir i feb sa hon iaf.

I mitt län är det inget besök hos bm igen förrän v 24 (har tydligen ändrats sen 08 för då var jag där i början på v21). Man får ringa dit själv och boka när man varit på rul. Då kan man tydligen också få en annan barnmorska än den man haft från början vilket jag tycker känns knepigt, dels för att jag gillar denna bm och dels för att jag har lite svårt för en av de tre andra (hade henne med sonen men hon har kanske mer erfarenhet nu än då). När ungefär har ni ert nästa bm-besök?

Jaha, så olika det kan vara! Förstår att du tycker systemet är lite märkligt. Kan du önska att få fortsätta med samma bm?

Kollade på min lista och det är rul i v 18 och återbesök hos bm v 20. Jag minns inte hur det vart tidigare men det ar nog ungefär samma. Fösta tiden är det ju inga besök direkt. Inskrivning och ev några provtagningar.
  • Sosozo
    Lady K skrev 2016-12-28 11:59:02 följande:

Så, nu är jag tillagd i BF-listan.

Är lite nojig idag, har vad jag antar är växtvärk, molvärk runt livmodern och lite i svanken. Har inte direkt haft det under tidigare veckor så blir såklart orolig för att det är något galet på g...? Någon som känt samma?

Jag kände det inatt! Hade lite molvärk precis första veckorna men det gick över. Inatt vaknade jag, hade ont och gick upp och kissade. Efter det hade jag svårt att somna för att det stramade och värkte i magen..

Nu är det borta.
  • Sosozo
    acinnaleh skrev 2016-12-28 12:30:38 följande:

Det har förresten bubblat till ibland i magen de senaste dagarna och igår var det precis som att något vände sig. Men jag vet inte om jag vara inbillar mig ;)

Min syster som är två månader före oss med sin första kände nåt för första gången på julafton, när hon åt knäck, hon blev mer säker på att det var bebisen när samma sak hände igen vid knäckätning på juldagen.

Jag tycker också att jag kännt något ibland! Men svårt att veta, kan också vara tarmarna eller muskelryckningar. Bm som gjorde kub/nup UL sa att har man moderkakan i bakvägg och har varit gravid tidigare kan man känna tidigare än v.16.

En hoppas! Längtar till msn kan känna något och således få livstecken med jämna mellanrum!
    KaffeOchHybris skrev 2016-12-28 14:21:45 följande:

Idag har vi vart och gjort KUB. Ny BF 1/7. Jag fick göra om blodprovet (gjorde det för tidigt) så resultaten kommer först om en vecka, men jag oroar mig inte så mycket... kul att de att något lever där inne. Fostret var tydligen lite lat och fotoskygg och det tog en lång stund innan de fick en bild som var användbar. Jag fick göra lite gymnastik och skaka magen i försök att få ungen att röra på sig så att nacken blev synlig.

Själva UL gjorde lite ont, undrar om det är vanligt? Har faktiskt inte haft ont eller haft några tydliga symptom senaste tid, men när utrustningen tryckte mot livmodern kändes det lite som att trycka mot ett blåmärke, och fick lite kramper efteråt. 

Här är en bild på min lilla krabat.

Gullig! Bra bild, tycker jag!

Tyckte också att UL gjorde lite ont ibland. Sådär hårt skulle man ju själv aldrig trycka på magen. Plus var väldigt kissnödig..
  • Sosozo
    basio skrev 2016-12-28 18:58:55 följande:

Jag har känt långt innan v16 med mina. Första kände jag i v15, tvåan i v14 och trean v13-14. Har känt det tydligt och utan tvekan om att det varit bebisen. Så visst kan man det! Tvåan hade jag dessutom moderkakan i framvägg. Nu är jag än så länge bara i v10, men väntar otåligt ändå...

Vad coolt! Jag tycker mig ha kännt några gånger jag med. Men tycker "fladdret" är väldigt likt muskelryckningar så kan liksom inte vara stupsäker. Längtar!
  • Sosozo

Ni som känner livmodern/ har kännt den tidigare, hur känner man den? Vart ska jag leta och hur känns den, hård eller?..

• Sosozo
    Beebii skrev 2016-12-28 20:30:51 följande:

När man känner den så vet man den känns som en liten halvhård boll nedanför naveln någonstans. Har inte känt av min än men är ju bara i v.11+0 nu

Ok! Ovanför kissblåsan, eller? Jag försöker hitta den, tycker mig känna något men svårt att avgöra.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny