Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

Flera mornar nu har jag vaknat kl 4,5 på morgonen. Så himla konstigt. Klarvaken! Jag som är världens morgontröttaste människa. Någon fler? Vad gör man?

• Sosozo
    Joline84 skrev 2017-04-02 09:21:25 följande:

Jag med. Har vaknat halv sex-halv sju, när jag jag är ledig. Så jobbigt! Inte undra på man är trött på kvällen sen.

Verkligen! Ibland kan jag somna om efter ett par timmar och få en stunds sömn till, men då är det ju iaf dags att gå upp. Till vardags dvs. Segt. Verkar inte spela någon roll om jag lagt mig tidigt eller sent heller. Så tråkigt att vakna ich vara helt vaken, och det är fortfarande mörkt ute.
  • Sosozo

Mamas, vad gör ni mot halsbränna? Eftermiddagarna till nätterna är så jobbiga med detta! Jag kör samarin, det hjälper lite men inte helt. Vad får man ta och inte? Husmorsknep?..

• Sosozo
    narie24 skrev 2017-04-09 17:21:34 följande:

Jag har också börjat få det :(. Mår illa av det. Kanske kombinerat med jörntabletterna. Urk.

Jag knaprar mest Novalucol och dricker galviscon.

Elliot0300 skrev 2017-04-09 20:10:37 följande:

Rennie!! Har det liggandes på sängbordet och knaprar två när jag får halsbränna :)

KaffeOchHybris skrev 2017-04-09 20:56:05 följande:

Jag kör på Reduflux tuggtabletter. Jag tycker verkligen inte om smaken/konsistensen (fastnar i tänderna) men effekten är väl OK. Men jag ska nog testa lite av det som nämnts här, för de senaste dagarna har halsbrännan varit riktigt störande. 

Går in i vecka 29 imorgon! : ) 

Fick kramp i smalbenet för några nätter sen. Jätteskumt att ryckas ifrån en dröm in i vakenhet av att benet gör jätteont och krampar sig! Men det gick över snabbt som tur var. Gissar på att det är relaterat till graviditeten på något sätt, men jag hoppas det inte blir en regelbunden grej av det.

Något av detta som man sväljer som tablett? Spyr så himla lätt så dricka äckligt eller tugga äckligt går inte
  • Sosozo
    Wooden skrev 2017-04-11 08:22:38 följande:

Hur ska ni andra göra med amning? Jag har ju ett barn som jag ammade (med amningsnapp i 7 månader) och tyckte det var vidrigt dom typ tre första månaderna, sen började det bli lite rutin och enklare. Men fortfarande inte mysigt förrän precis innan jag slutade. Jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra den här gången. Grundtanken är väl egentligen att antingen ammar jag helt eller inte alls. Kan tänka mig ge ersättning nån gång ibland om bebis vill ta flaska men inte kombinera flaska och amning liksom. Blir det flaskmatning vill jag slippa allt vad amningskläder och läckande tuttar heter. 

Berätta gärna hur ni resonerar! Och vad ni har för erfarenheter ni som har barn sen tidigare.

För jag tänker nämligen inte att flaskmatning är nån genväg, det är ju rätt bökigt att hålla på med. Tutten är ju bara att dra fram. Dock ännu enklare utan den där jäkla amningsnappen, men är rätt säker på att den krävs igen pga mina inte så utåtstående bröstvårtor. 

Vill heller inte "riskera" att anknytningen påverkas så mycket som den gjorde med sonen pga att amningen var ett så ångestladdad. Kan liksom inte bestämma mig för vad som känns mest rätt. 

Observera att jag såklart reserverar mig för att amningen kanske inte alls funkar om jag bestämmer mig för det, så är absolut öppen för förändring på det viset :) 

Ursäkta långt inlägg, men det är en stor fråga för mig det här. 

Jag tänker ta det som det kommer. Amningen är inte en big deal för mig. Viktigare är att alla mår bra. Med min första ammade jag först heltid sen någon månad under natten bara. Sammanlagt 5 månader. Hade en förlossningsdepression och tyckte amningen var väldigt ångestladdad. Grät ofta samtidigt, men kunde inte läsa av mig själv så ammade ändå eftersom "alla" sa att det var det rätta. Kan tillägga att vi körde lite flaska parallellt under den tiden då med, både ersättning och pumpad mjölk. Med barn nr 2 delarna de jag från start och jag och min man delade på matning och nätter. Det var ett fantastiskt upplägg. Passade alla i familjen. Med denhär, ja. Det får bli vad det blir. Tänker att jag delammar även denna gång om det funkar.

Det enda jag kan tycka såhär i efterhand är att det var synd att jag inte fick hjälp med att skippa amningen första gången. Anknytningen blev verkligen helt störd på grund av ångesten framkallad av amningen. Jag fick helt andra känslor för min bebis när jag slutat amma, då började de mysiga känslorna komma.
  • Sosozo
    Summerchild skrev 2017-04-15 23:08:39 följande:

Min glada påsk blev en mardröm när jag åt vacumförpackad gravad lax.... hur tänkte jag....gråtit å spytt ....om det nu ens hjälper. Läst men tröstar lite bara. Nån annan som begått misstag?

Fasen ska jag vara orolig i veckor nu :(

Det kommer säkert inte vara någon fara! Inte behöver du gråta. Tänk vad liten risken är att du ska bli smittad, och lägg till hur minimal den då är att du ska bli smittad JUST under de 9 månader du är gravid.
  • Sosozo

När ungefär brukar bebisen vända sig nedåt? Har varit ett väldans bökande idag och jag har kännt ett tryck nedåt och mellan höfterna flera ggr. Plus någon form av krafsande längst ned vid blygdbenet. Och sparkar/ bökande uppåt mot magsäcken. Är i v 29+0 så det är ju rätt tidigt? Kan det vara att hon försöker hitta rätt med huvudet?..

• Sosozo

När ungefär brukar bebisen vända sig nedåt? Har varit ett väldans bökande idag och jag har kännt ett tryck nedåt och mellan höfterna flera ggr. Plus någon form av krafsande längst ned vid blygdbenet. Och sparkar/ bökande uppåt mot magsäcken. Är i v 29+0 så det är ju rätt tidigt? Kan det vara att hon försöker hitta rätt med huvudet?..

• Sosozo

Coolt att så många kännt av att bebisen vänder sig med huvudet nedåt och "kraffsar" jag undrar hur det ser ut där inne, skulle vara intressant att se på ett ultraljud!

Jag sover ok och mår ok - så länge mina tarmar gör sitt jobb. När magen är trög blir allt jobbigt tycker jag! Får riktigt ont i magen på kvällarna, illamående, uppblåst och konstant obekväm hur jag än sitter/ ligger när systemet inte funkar.

Har testat "Frukt och fribrer" en tablett från Apoteket nu. Det hjälper ganska bra.

• Sosozo

Inatt vaknade jag och hade superont i magen (alltså, magsäcken, inte livmodern) och mådde illa. Trodde det var pga sur mage och bullade upp med kuddar till sittställning, men blev bara värre och värre. Provade att äta lite, hjälpte inte. Gick upp och satt i soffan och somnade till slut för att jag var så trött. Bättre idag men fortfarande ont, sjukanmälde mig från jobbet och vilar. Påminner om magkatarr i känslan. Men det kom så plötsligt. Undrade nästan först om det var magsjuka.

Någon som varit med om liknande eller har en ide om vad det kan vara?

Svar på tråden BF Juli 2017 ny